Jeżeli organizacja pozarządowa prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i chce przyjąć uczestnika projektu na staż do wykonywania zadań, które realizuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to wówczas taką formę wsparcia należy traktować jako staż, który powinien spełnić wszystkie wymagania określone w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. W związku z powyższym, w opisanym przypadku, stażyście przysługuje stypendium stażowe.
Często zadawane pytania do konkursu- Poddziałanie VIII.2.1 (1/2016) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź
Należy przy tym pamiętać, że szkolenia powinny być zgodne ze standardami opisanymi w Załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych"; m.in. ich efektem musi być uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem.
W celu ustalenia, czy w przypadku planowanego kursu opiekuna osób starszych mamy do czynienia z nabyciem kwalifikacji należy wypełnić zamieszczoną na stronie internetowej www.wuplodz.praca.gov.pl w zakładce RPO wiadomości z dnia 28 kwietnia 2016 r. Listę sprawdzającą do weryfikacji, czy dany certyfikat/dokument można uznać za kwalifikację na potrzeby mierzenia wskaźników monitorowania EFS dotyczących uzyskiwania kwalifikacji.
- refundację podmiotowi przyjmującemu na staż wynagrodzenia opiekuna stażysty w zakresie odpowiadającym częściowemu lub całkowitemu zwolnieniu go od świadczenia pracy na rzecz realizacji zadań związanych z opieką nad grupą stażystów, o której mowa w pkt 1 lit. c, w wysokości obliczonej jak za urlop wypoczynkowy, ale nie więcej niż 5000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów;
- refundację podmiotowi przyjmującemu na staż dodatku do wynagrodzenia opiekuna stażysty, w sytuacji, gdy nie został zwolniony od świadczenia pracy, w wysokości nieprzekraczającej 10% jego zasadniczego wynagrodzenia wraz ze wszystkimi składnikami wynagrodzenia wynikającego ze zwiększonego zakresu zadań (opieka nad grupą stażystów, o której mowa w pkt 1 lit. c, ale nie więcej niż 500 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów).
- forma wsparcia powinna być zgodna ze zdiagnozowanymi potrzebami i potencjałem uczestnika projektu (m.in. wynikać z Indywidualnego Planu Działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb uczestnika) oraz zdiagnozowanymi potrzebami rynku pracy;
- nabycie określonych kwalifikacji, kompetencji jest uzasadnione zaplanowanymi w projekcie formami wsparcia służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego (np. z uwagi na obowiązki wykonywane na konkretnym stanowisku stażowym);
- efektem każdego szkolenia powinno być nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;
- szkolenia są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Jednocześnie zwracamy uwagę na to, że grupa docelowa objęta wsparciem musi spełniać określone w Regulaminie konkursu wymagania, by móc uznać ją za kwalifikowalną. W ramach przedmiotowego konkursu wsparciem mogą być objęte tylko poniższe grupy docelowe:
osoby po 29. roku życia pozostające bez pracy (bezrobotne, poszukujące pracy i bierne zawodowo), które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
- osoby po 50. roku życia,
- osoby długotrwale bezrobotne,
- kobiety,
- osoby z niepełnosprawnościami,
- osoby o niskich kwalifikacjach.
W powyższej sytuacji wnioskodawca musi osiągnąć minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej dla określonej grupy, w tym przypadku minimalna wartość do osiągnięcia w projekcie to 33%, nie jest konieczne uzyskanie w projekcie minimalnego poziomu efektywności zatrudnieniowej dla pozostałych grup.
Ponadto zgodnie z Listą sprawdzającą do wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego w ramach RPO WŁ obowiązkowo należy ująć wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w odniesieniu do kobiet, ponieważ wskaźnik ten musi zostać uwzględniony w każdym projekcie.
W przypadku gdy usługa pośrednictwa pracy będzie zlecona agencji należy stosować stawki rynkowe wynikające z przeprowadzonego rozeznania rynku. W załączniku nr 7 stawka dotycząca pośrednika pracy dotyczy kategorii wydatków przypisanych do personelu projektu, a nie usług zleconych.
Jeżeli powyższe formy wsparcia nie występują w projekcie, we wniosku w części Trwałość i wpływ rezultatów projektu w odniesieniu do trwałości projektu należy zawrzeć zapis „nie dotyczy".
W opisanym przypadku zasadne byłoby rozliczyć wydatek w osobnych pozycjach, odpowiednio wypełniając kolumny budżetu, np. uśredniony koszt wynagrodzenia trenerów (odznaczając odpowiednio kolumnę „personel projektu" jeśli będzie to zadanie realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę), wynajem sal (jeśli będzie to eksploatacja sal należy zaznaczyć kolumnę „wkład rzeczowy), materiały szkoleniowe, itp. Zaproponowane rozwiązanie polegające na wystawieniu faktury przez Wnioskodawcę nie jest prawidłowe.
Należy przedstawić formę i wymiar zaangażowania personelu wykazanego w kosztach bezpośrednich (np. doradcy zawodowego).
W ramach przedmiotowego konkursu założono kryterium dostępu dotyczące efektywności zatrudnieniowej, w związku z tym wnioskodawca musi wybrać z listy rozwijanej wskaźniki adekwatne dla swojego projektu.
Zgodnie z Listą sprawdzającą do wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego
w ramach RPO WŁ (zał. nr 10 do Regulaminu konkursu), projekt powinien zakładać minimalne poziomy efektywności zatrudnieniowej, jednakże w ppkt. 3.1.2 wniosku należy uwzględnić wskaźniki efektywności zatrudnieniowej w zależności od cech grupy docelowej, którą wnioskodawca planuje objąć wsparciem w projekcie. Ponadto obowiązkowo należy ująć wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w odniesieniu dla kobiet, ponieważ wskaźnik ten musi zostać uwzględniony w każdym projekcie.
W celu spełnienia kryterium wnioskodawca musi uwzględnić w pkt 3.1.2 w zależności od kategorii/charakteru grupy docelowej, co najmniej minimalne wartości wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla uczestników projektu mierzone w okresie do 3 miesięcy po zakończonym udziale w projekcie.
Aby spełnić to kryterium wystarczy wykazać, że przynajmniej część uczestników zostanie zaktywizowana zawodowo w ww. obszarze tematycznym.
W przypadku wskaźników: „ Liczba osób pracujących po opuszczeniu programu (Łącznie z pracującymi na własny rachunek)" oraz „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu" zalecane jest ich dodanie do listy wskaźników, gdyż ich ogólna liczba na to pozwala. '
WUP w Łodzi nie planuje rozszerzenia formularza wniosku w pkt. 4.1 o dodatkowe wiersze umożliwiające dodanie więcej wskaźników niż 5 na jedno zadanie. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu przyporządkowanie wskaźników do zadań w części 4.1 wniosku można ograniczyć do wskaźników produktu oraz wybranych wskaźników rezultatu, o ile mają bezpośredni związek z danym zadaniem, tj. realizacja zadania ma bezpośredni wpływ na dany wskaźnik (np. wskaźnik „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu" będzie dotyczyć jedynie zadania „szkolenie").
Nie ma obowiązku przyporządkowania do zadań wszystkich wskaźników określonych w pkt. 3.1 wniosku, w szczególności wskaźników horyzontalnych.
W opisanym przypadku „strona trzecia" to podmiot (nie będący wnioskodawcą/partnerem) wypłacający świadczenia na rzecz uczestników danego projektu.
Możliwa jest sytuacja w której do jednego zadania zostanie przypisanych kilka wskaźników (o ile mają bezpośredni związek z danym zadaniem, tj. realizacja zadania ma bezpośredni wpływ na dany wskaźnik), natomiast przypadek w którym do zadania nie został przyporządkowany żaden wskaźnik oznacza, iż realizacja konkretnego zadania nie ma związku z założonym celem projektu oraz zaplanowanymi wskaźnikami.
Brak powiązania zadania z co najmniej jednym wskaźnikiem produktu bądź rezultatu oznacza, że wydatki związane z realizacją tego zadania nie spełniają warunków kwalifikowalności.
Jeżeli występuje potrzeba uwzględnienia dużej ilości gmin i pojawiają się problemy techniczne z dodaniem wierszy, należy wskazać powiaty, natomiast szczegółowe informacje odnośnie poszczególnych gmin i pochodzenia uczestników z obszarów wiejskich należy zawrzeć w punkcie 3.2 wniosku.
Kwotę stypendium stażowego, o której mowa powyżej należy rozumieć jako wypłaconą uczestnikowi, tzn. nie pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, składkę na ubezpieczenie zdrowotne, składki społeczne tzn. jeżeli beneficjent założył np. maksymalną kwotę stypendium tj. 1850 zł to taką kwotę należy wypłacić stażyście.
Od wypłaconego stypendium wnioskodawca zobowiązany jest naliczyć i odprowadzić wszystkie składki wynikające z przepisów, w tym: ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz składkę na Fundusz Pracy (w przypadku przyznania osobie stypendium w maksymalnej wysokości, równej kwocie minimalnego wynagrodzenia). W związku z tym dodatkowo, oprócz kwoty stypendium stażowego beneficjent powinien w budżecie projektu uwzględnić koszt powyższych składek. Natomiast co do sposobu zapisu w budżecie powyższych wydatków dopuszczalne są dwa rozwiązania. Beneficjent może w jednej pozycji budżetowej wykazać łączną kwotę tj. stypendium stażowe + składki, bądź też przedmiotowe kwoty mogą zostać wykazane w dwóch oddzielnych pozycjach w budżecie.
Należy jednak pamiętać o tym, że zgodnie z rozdziałem 2 załącznika nr 7 do Regulaminu konkursu wszystkie koszty zaplanowane w szczegółowym budżecie wniosku o dofinansowanie będą rozpatrywane zgodnie ze specyfiką ocenianego projektu. Podczas analizy poziomu zaplanowanych w projekcie stawek, oceniający będą brali pod uwagę takie aspekty jak: wielkość/wartość projektu, wielkość grupy docelowej, złożoność zadań zaplanowanych do realizacji czy czasowe zaangażowanie personelu projektu, co oznacza, że stawki w podanych wysokościach, nie będą zatwierdzane „automatycznie".
Zgodnie z rozdziałem 1.1 pkt. 3 Załącznika nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowychw ramach konkursu wsparcie oferowane uczestnikom w ramach projektu obejmuje instrumenty i usługi rynku pracy wskazane w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub inne działania zatrudnieniowe, które przyczyniają się do aktywizacji zawodowej.
Zgodnie z tym zapisem możliwa jest realizacja przygotowania zawodowego dorosłych w formie przyuczenia do pracy dorosłych. Zwracamy jednak uwagę na to, że jest to forma bardzo rzadko stosowana przez publiczne służby zatrudnienia: w analizie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej „Efektywność podstawowych form aktywizacji zawodowej realizowanych w ramach programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w 2014 roku" z lipca 2015 r. nie ujęto efektów tej formy wsparcia z uwagi na „charakter pomocniczy dla podstawowych form aktywizacji zawodowej" lub jej „nieznaczny udział w ponoszonych wydatkach".
Jednocześnie należy pamiętać, że w niniejszym konkursie wprowadzono obligatoryjne kryterium dostępu nr 6 mówiące o tym, że każdy uczestnik projektu obligatoryjnie jest objęty instrumentami i usługami rynku pracy służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego w formie: stażu lub praktyk zawodowych lub subsydiowanego zatrudnienia. Aby spełnić to kryterium, realizacja przygotowania zawodowego dorosłych musiałaby spełniać zasady realizacji praktyk zawodowych opisanych w załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu oraz w Polskich Ramach Jakości Praktyk i Staży.
Ponadto, zgodnie z dokumentem „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS" udostępnionym na stronie WUP w Łodzi http://wuplodz.praca.gov.pl/web/rpo-wl/aktualnosci w dniu 28.04.2016r., przygotowanie zawodowe dorosłych jest przykładem procesu prowadzącego do uzyskania kwalifikacji. Ten instrument aktywizacji musi być realizowany zgodnie z programem przygotowania zawodowego obejmującym nabywanie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej oraz zakończyć się egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, egzaminem czeladniczym, mistrzowskim lub egzaminem sprawdzającym.
Subsydiowane zatrudnienie w ramach konkursu należy rozumieć zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020. Zasady udzielania pomocy de minimis określa także Załącznik nr 7 do Regulaminu konkursu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych w ramach konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy de mimimis na subsydiowanie zatrudnienia są koszty wynagrodzenia pracownika, na które składa się wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone w okresie:
- 12 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji,
- 24 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji,
- odpowiadającym minimalnemu okresowi czasu wynikającemu z odrębnych przepisów lub ze zbiorowych układów pracy – w przypadku pracownika niepełnosprawnego,
- 6 miesięcy – w przypadku innych kategorii pracowników;
Należy zwrócić szczególną uwagę na zapisy pkt. l ww. Podrozdziału. Wskazano w nim, iż zatrudnienie subsydiowane jest uwzględniane w kryterium efektywności zatrudnieniowej pod warunkiem realizacji tej formy wsparcia poza projektami współfinansowanymi ze środków EFS (zarówno poza danym projektem realizowanym przez beneficjenta jak i poza innymi projektami EFS). W liczbie pracujących nie uwzględnia się zatem osoby, która została zatrudniona (zatrudnienie subsydiowane) w ramach projektu współfinansowanego z EFS.
Niemniej w kryterium uwzględniane są osoby, które po zakończeniu okresu refundacji kosztów zatrudnienia współfinansowanych ze środków EFS zostały zatrudnione na okres co najmniej trzech miesięcy i przynajmniej na ½ etatu lub podjęły pracę w formie i na warunkach określonych w lit. i oraz j Podrozdziału 3.2 przedmiotowych Wytycznych.
WUP w Łodzi nie określił maksymalnej kwoty refundacji w ramach subsydiowanego zatrudnienia. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis wartość pomocy de minimis w okresie trzech kolejnych lat podatkowych nie może przekroczyć 200 000 EUR. W sytuacji przekroczenia tego limitu zastosowanie mają przepisy dotyczące pomocy publicznej.
Projekt realizowany w ramach konkursu musi prowadzić do zdobycia doświadczenia zawodowego. Oznacza to, że każdy uczestnik projektu obligatoryjnie musi zostać objęty instrumentami i usługami rynku pracy służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego w formie stażu lub praktyk zawodowych lub subsydiowanego zatrudnienia. Powyższe wskazuje, iż w projekcie może zostać przewidziana tylko jedna z ww. form.
Należy przy tym pamiętać, że – zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu (str. 52) - pojęcie realizacji projektów w ww. obszarze obejmuje m.in. koordynowanie i nadzór nad prawidłowym wdrażaniem projektu, przygotowywanie i składanie wniosków beneficjenta o płatność czy utrzymywanie kontaktów z Instytucją Organizującą Konkurs oraz uczestnikami projektu. Ponadto należy mieć na uwadze, że realizacja projektu nie polega na wykonaniu jednego z zadań merytorycznych (np. organizacji szkoleń na zlecenie Wnioskodawcy lub partnera).
- stosunek pracy (regulowany w szczególności ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.)),
- stosunek cywilnoprawny (regulowany ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.)),
- podjęcie działalności gospodarczej (regulowane w szczególności ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.)).
- Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres (tj. okres zatrudnienia musi być ciągły, bez przerw – wyjątek stanowią dni świąteczne, które nie są traktowane jako przerwy w zatrudnieniu) co najmniej trzech miesięcy, przynajmniej na ½ etatu. Istotna jest data rozpoczęcia pracy wskazana w dokumencie stanowiącym podstawę nawiązania stosunku pracy. Tym samym, co do zasady powinna to być jedna umowa (lub inny dokument będący podstawą nawiązania stosunku pracy) zawarta w związku z nawiązaniem stosunku pracy na minimum trzy miesiące i przynajmniej na ½ etatu. Niemniej, dopuszcza się również sytuacje, w których uczestnik udokumentuje fakt podjęcia pracy na podstawie kilku umów (lub innych dokumentów stanowiących podstawę do nawiązania stosunku pracy), pod warunkiem potwierdzenia zatrudnienia na łączny okres trzech miesięcy (do tego okresu nie należy wliczać ewentualnych przerw w zatrudnieniu) i zachowania minimalnego wymiaru etatu w wysokości ½ dla każdej umowy.
- W przypadku, gdy uczestnik projektu rozpoczął realizację zadań na podstawie umowy cywilnoprawnej, warunkiem uwzględnienia takiej osoby w liczbie uczestników projektu, którzy podjęli pracę po zakończeniu wsparcia jest spełnienie dwóch przesłanek:
i. umowa cywilnoprawna jest zawarta na minimum trzy miesiące oraz
ii. wartość umowy jest równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
W przypadku umowy o dzieło, w której nie określono czasu trwania umowy, wartość umowy musi być równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. - Warunkiem uwzględnienia uczestnika projektu, który po zakończeniu udziału w projekcie podjął działalność gospodarczą, w liczbie osób pracujących jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie (np. dowód opłacenia należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub zaświadczenie wydane przez upoważniony organ – np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy, urząd miasta lub gminy). Dostarczenie dokumentu potwierdzającego sam fakt założenia działalności gospodarczej jest niewystarczające. W przypadku podjęcia pracy poprzez założenie działalności gospodarczej, do potwierdzenia minimalnego okresu zatrudnienia, jako datę początkową należy brać pod uwagę datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej (zgodnie z aktualnym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej CEIDG lub KRS), nie zaś sam moment dokonania rejestracji firmy.
Mając na uwadze powyższe, co do zasady wskazane przez Panią wydatki są kwalifikowalne. Jednakże należy mieć na uwadze pkt. 3.6 Regulaminu konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16 zgodnie, z którym wydatki poniesione na zakup środków trwałych o wartości powyżej 350 PLN netto są kwalifikowalne wyłącznie w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym za okres, w którym będą wykorzystywane w projekcie. Wówczas, w projekcie rozlicza się odpisy amortyzacyjne i stosuje się warunki i procedury określone w sekcji 6.12.2 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności.
Kwalifikując koszty pozyskania środków trwałych, istnieje konieczność doprecyzowania zapisów w budżecie w pozycjach dotyczących ww. wydatków poprzez wskazanie, że jest to odpis amortyzacyjny.
Należy również pamiętać, że wydatki przeznaczone na wyposażenie stanowiska pracy stażysty mogą być objęte pomocą de minimis. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 – § 10 ust. 1 pkt. 4 – „Pomoc de minimis może być przeznaczona w szczególności na: zakup środków trwałych w ramach projektu". Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 precyzują, że w ramach projektów współfinansowanych z EFS środki trwałe nabyte w ramach projektu po zakończeniu jego realizacji są wykorzystywane na działalność statutową beneficjenta (wówczas objęte są pomocą de minimis) lub mogą zostać przekazane nieodpłatnie podmiotowi niedziałającemu dla zysku.
Mając na uwadze powyższe, kwotę stypendium szkoleniowego należy rozumieć, jako wypłaconą uczestnikowi:
- nie pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, na podstawie obowiązującej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- nie pomniejszoną o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, na podstawie obowiązującej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (składkę na ubezpieczenie zdrowotne obliczoną za poszczególne miesiące obniża się do wysokości 0,00 zł),
- nie pomniejszoną o składki społeczne, na podstawie obowiązującej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Składki społeczne finansuje w całości beneficjent, w związku z tym dodatkowo, oprócz kwoty stypendium, powinny one zostać uwzględnione przez beneficjenta w budżecie projektu.
Zgodnie z przytoczonym przez Panią zapisem w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 jak również pismem Ministerstwa Rozwoju znak: DZF.I.8510.20.2015.SK.1 z dnia 01.03.2016 r. (link do pisma: http://otwartedrzwi.pl/odpowiedz-ministerstwa-rozwoju-w-sprawie-organizacji-platnych-stazy-przez-ngo/) informujemy, iż staż realizowany w organizacji pozarządowej przybiera formę wolontariatu i ma charakter nieodpłatny, w związku z tym stażyście nie przysługuje stypendium stażowe.
i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, weryfikacja formularzy zgłoszeniowych, rozmowy kwalifikacyjne) co do zasady stanowią koszty pośrednie, tak więc nie należy ich wykazywać w ramach kosztów bezpośrednich projektu. Nie mniej jednak w ramach kosztów bezpośrednich możliwe jest rozliczanie wydatków związanych z pogłębioną analizą kandydatów (np. koszt doradcy zawodowego, psychologa), o ile wynika to ze specyfiki projektu i jest niezbędne do osiągnięcia jego efektów. Ostateczna decyzja o zakwalifikowaniu przedmiotowych wydatków należy do instytucji oceniającej wniosek.
- usługa wykonywana przez personel projektu: odznaczona w kolumnie „Personel projektu";
- usługa realizacji szkolenia polegająca na zleceniu podwykonawcy organizacji całego zadania (np. usługi trenerskiej, wynajmu sal szkoleniowych, usługi cateringowej etc.) lub usługa trenerska polegająca na realizacji istotnej części zadania związanego z realizacją szkolenia: odznaczona w kolumnie „Zadanie zlecone".
- usługi związane z techniczną organizacją szkolenia np. wynajem sal szkoleniowych czy organizacja cateringu: odpowiednie oznaczenie nazwy wydatku poprzez adnotację „usługa zlecona".
W przypadku gdy na etapie realizacji projektu zajdzie konieczność wyboru innej opcji niż ta zaznaczona w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie, istnieje możliwość dokonywania zmian we wniosku o dofinansowanie.
Ponadto należy pamiętać, że stosowanie zasady konkurencyjności przy wyborze wykonawcy jest konieczne niezależnie od formy lub rodzaju wykonywania usługi / zadania, tzn. niezależnie od tego czy szkolenie będzie realizowane przez trenera na podstawie umowy zlecenia czy też firmę szkoleniową.
- wynika to z Indywidualnego Planu Działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb uczestnika projektu;
- jest to uzasadnione ze względu na zaplanowane instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego (np. z uwagi na obowiązki wykonywane na konkretnym stanowisku stażowym);
- efektem każdego szkolenia jest nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;
- usługi szkoleniowe są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.W odniesieniu do cen usług szkoleniowych Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania załącznika nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych (…)".
Co do zasady nie wyklucza się możliwości finansowania egzaminu poprawkowego, niemniej jednak na etapie planowania budżetu nie jest rekomendowane wyodrębnianie takiego kosztu w budżecie - jedynie
w szczególnym przypadku podczas realizacji projektu można, w ramach wygenerowanych oszczędności, sfinansować koszt egzaminu poprawkowego, uzasadniając taki przypadek we wniosku beneficjenta
o płatność. Zaplanowanie odrębnego wydatku przeznaczonego na ten cel może sugerować nieefektywne przygotowanie uczestników w trakcie realizacji szkolenia.
Należy mieć również na uwadze obligatoryjny wskaźnik rezultatu bezpośredniego „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu", który jest mierzony do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie - w tym okresie musi nastąpić uzyskanie kwalifikacji (np. na podstawie certyfikatu, dyplomu itp.). Przy założeniu uzyskania kwalifikacji dopiero po egzaminie poprawkowym osiągnięcie zaplanowanego wskaźnika (zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie) może okazać się niemożliwe.
w projekcie szkoleniami zawodowymi należy przewidzieć w ramach kosztów pośrednich.
W kosztach bezpośrednich mogą znaleźć się jedynie wydatki personelu świadczącego bezpośrednie wsparcie dla uczestników projektu (np. doradca zawodowy).