Często zadawane pytania do konkursu- Poddziałanie VIII.2.1 (1/2016) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie VIII.2.1 (1/2016)

Публикатор

Jeżeli organizacja pozarządowa prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i chce przyjąć uczestnika projektu na staż do wykonywania zadań, które realizuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to wówczas taką formę wsparcia należy traktować jako staż, który powinien spełnić wszystkie wymagania określone w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.  W związku z powyższym, w opisanym przypadku, stażyście przysługuje stypendium stażowe.

W trakcie stażu można skierować uczestnika na kurs uzupełniający dostosowany do potrzeb konkretnego pracodawcy (udział w szkoleniu przerywa wówczas okres realizacji stażu, który należy kontynuować po zakończeniu szkolenia).
Należy przy tym pamiętać, że szkolenia powinny być zgodne ze standardami opisanymi w Załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych"; m.in. ich efektem musi być uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem.
Obligatoryjny wskaźnik rezultatu bezpośredniego „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu" służy do mierzenia ilości osób, które otrzymały wsparcie Europejskiego Funduszu Społecznego i uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu projektu. Kwalifikacje należy rozumieć jako formalny wynik oceny i walidacji, który uzyskuje się w sytuacji, kiedy właściwy organ uznaje, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.
W celu ustalenia, czy w przypadku planowanego kursu opiekuna osób starszych mamy do czynienia z nabyciem kwalifikacji należy wypełnić zamieszczoną na stronie internetowej www.wuplodz.praca.gov.pl w zakładce RPO wiadomości z dnia 28 kwietnia 2016 r. Listę sprawdzającą do weryfikacji, czy dany certyfikat/dokument można uznać za kwalifikację na potrzeby mierzenia wskaźników monitorowania EFS dotyczących uzyskiwania kwalifikacji.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020(Sekcja 3.5.2 „Staże", pkt. 4) koszty wynagrodzenia opiekuna stażysty powinny uwzględniać jedną z opcji:
  1. refundację podmiotowi przyjmującemu na staż wynagrodzenia opiekuna stażysty w zakresie odpowiadającym częściowemu lub całkowitemu zwolnieniu go od świadczenia pracy na rzecz realizacji zadań związanych z opieką nad grupą stażystów, o której mowa w pkt 1 lit. c, w wysokości obliczonej jak za urlop wypoczynkowy, ale nie więcej niż 5000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów;
  2. refundację podmiotowi przyjmującemu na staż dodatku do wynagrodzenia opiekuna stażysty, w sytuacji, gdy nie został zwolniony od świadczenia pracy, w wysokości nieprzekraczającej 10% jego zasadniczego wynagrodzenia wraz ze wszystkimi składnikami wynagrodzenia wynikającego ze zwiększonego zakresu zadań (opieka nad grupą stażystów, o której mowa w pkt 1 lit. c, ale nie więcej niż 500 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów).
Jednocześnie informujemy, że koszt wynagrodzenia opiekuna stażysty może być uznany za kwalifikowany jako wkład własny.
Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju nr DZF.I.8510.33.2015.SK.2 z 10 września 2015 r. w przypadku gdy wnioskodawca nie sprofilował projektu na konkretne grupy docelowe, należy mierzyć efektywność zatrudnieniową dla wszystkich grup, które wystąpią w projekcie. Jednocześnie, jeżeli uczestnik wpisuje się w wiele kategorii (np. posiada cechę osoby z niepełnosprawnością oraz osoby długotrwale bezrobotnej) wówczas tą samą osobę wlicza się przy pomiarze efektywności zatrudnieniowej dla wszystkich kategorii, w które się wpisuje.    
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16 wymienione  usługi wsparcia indywidualnego nie wpisują się w żaden z kwalifikowalnych typów projektów możliwych do realizacji. Obligatoryjną formą wsparcia są instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej. W ich ramach można przewidzieć poradnictwo zawodowe tj. opiekę doradcy zawodowego pomagającego uczestnikom np. w opracowaniu ścieżki wsparcia, monitorującego jej przebieg czy współpracującego np. z opiekunem stażu. Zwracamy jednocześnie uwagę, że w przypadku gdy wśród grupy docelowej zostanie zidentyfikowana konieczność wdrożenia wymienionych przez Panią usług, to należałoby rozważyć realizację projektu w ramach działań Osi Priorytetowej IX RPO WŁ na lata 2014-2020, które skupiają się głównie na aktywizacji społeczno-zawodowej z wykorzystaniem instrumentów aktywizacji społecznej, edukacyjnej czy zawodowej.
 
W ramach projektu możliwe jest przeprowadzenie warsztatów psychologicznych pod warunkiem, że wpisywać się one będą w poradnictwo zawodowe (a więc typ projektu 1 a) ii z punktu 2.6 Regulaminu konkursu Nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16).Należy pamiętać (i uwzględnić w treści wniosku), że warsztaty powinny być zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami i potencjałem uczestnika projektu (zasadność ich realizacji powinna wynikać m.in. z Indywidualnego Planu Działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb uczestnika) oraz zdiagnozowanymi potrzebami na rynku pracy.
 
Co do zasady zaproponowane przez Pana rozwiązanie, jest dopuszczalne. Wnioskodawca może zaplanować kursy komputerowe prowadzące do nabycia kwalifikacji lub kompetencji, które nie muszą wprost odnosić do nazwy danego zawodu. Jednakże wnioskodawca planując szkolenia, kursy powinien mieć na uwadze następujące istotne kwestie:
  • forma wsparcia powinna być zgodna ze zdiagnozowanymi potrzebami i potencjałem uczestnika projektu (m.in. wynikać z Indywidualnego Planu Działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb uczestnika) oraz zdiagnozowanymi potrzebami rynku pracy;
  • nabycie określonych kwalifikacji, kompetencji jest uzasadnione zaplanowanymi w projekcie formami wsparcia służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego (np. z uwagi na obowiązki wykonywane na konkretnym stanowisku stażowym);
  • efektem każdego szkolenia powinno być nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;
  • szkolenia są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Wnioskodawca planując wsparcie w projekcie powinien mieć na uwadze, że projekty składane w odpowiedzi na konkurs nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16 powinny przyczyniać się do realizacji celu szczegółowego PI 8i: Wzrost zatrudnienia osób bezrobotnych, biernych zawodowo i poszukujących pracy.
Jednocześnie zwracamy uwagę na to, że grupa docelowa objęta wsparciem musi spełniać określone w Regulaminie konkursu  wymagania, by móc uznać ją za kwalifikowalną. W ramach przedmiotowego konkursu wsparciem mogą być objęte tylko poniższe grupy docelowe:
osoby po 29. roku życia pozostające bez pracy (bezrobotne, poszukujące pracy i bierne zawodowo), które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
  1. osoby po 50. roku życia,
  2. osoby długotrwale bezrobotne,
  3. kobiety,
  4. osoby z niepełnosprawnościami,
  5. osoby o niskich kwalifikacjach.
Natomiast zawarty w pytaniu zapis dotyczący grupy docelowej nie jest na tyle precyzyjny by móc uznać ją za kwalifikowalną.
Zapisy wniosku dotyczące potencjału kadrowego, jaki wnioskodawca planuje zaangażować w realizację projektu są brane pod uwagę przy ocenie spełnienia 7 kryterium merytorycznego o charakterze bezwarunkowym: „Adekwatność sposobu zarządzania projektem do zakresu zadań w projekcie". Mają zatem wpływ na przyznanie dofinansowania. W sytuacji, kiedy na dzień rozpoczęcia projektu nie będzie możliwe zaangażowanie osoby, która została imiennie wskazana we wniosku, obowiązkiem beneficjenta jest zapewnienie, aby stanowisko to zostało powierzone osobie, której doświadczenie zawodowe i niezbędne kwalifikacje będą na podobnym poziomie, który został opisany we wniosku. Zmianę taką należy zgłosić opiekunowi projektu na etapie realizacji projektu.
W przypadku projektów sprofilowanych na konkretną grupę docelową (w tym przypadku taką grupę będą stanowiły tylko osoby niepełnosprawne), projektodawca mierzy efektywność zatrudnieniową w projekcie wyłącznie w odniesieniu do niniejszej grupy docelowej określonej we wniosku o dofinansowanie – zgodnie z zapisami interpretacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju nr DZF.I.8510.33.2015.SK.2 z 10 września 2015 r.
W powyższej sytuacji wnioskodawca musi osiągnąć minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej dla określonej grupy, w tym przypadku minimalna wartość do osiągnięcia w projekcie to 33%, nie jest konieczne uzyskanie w projekcie minimalnego poziomu efektywności zatrudnieniowej dla pozostałych grup.
Ponadto zgodnie z Listą sprawdzającą do wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego w ramach RPO WŁ  obowiązkowo należy ująć wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w odniesieniu do kobiet, ponieważ wskaźnik ten musi zostać uwzględniony w każdym projekcie.

W przypadku gdy usługa pośrednictwa pracy będzie zlecona agencji należy stosować stawki rynkowe wynikające z przeprowadzonego rozeznania rynku. W załączniku nr 7 stawka dotycząca pośrednika pracy dotyczy kategorii wydatków przypisanych do personelu projektu, a nie usług zleconych.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku: W każdym z konkursów w regulaminie określone są obowiązkowe wskaźniki rezultatu. Wybierz zatem z listy rozwijanej wszystkie wskaźniki dotyczące twojego projektu", oznacza to iż wnioskodawca powinien wybrać wskaźniki właściwe dla zaplanowanego projektu, natomiast nie ma obowiązku uwzględniania pozostałych wskaźników i przypisywania im wartości „0".
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach konkursu RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16 konieczność opisu trwałości projektu występuje w przypadku gdy projekt przewiduje subsydiowane zatrudnienie lub wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy. Ponadto jeżeli opisano trwałość projektu dodatkowo należy przedstawić informację w jaki sposób zapewniona zostanie przedmiotowa trwałość, np. źródło, z którego finansowane będzie utrzymanie trwałości.
Jeżeli powyższe formy wsparcia nie występują w projekcie, we wniosku w części Trwałość i wpływ rezultatów projektu w odniesieniu do trwałości projektu należy zawrzeć zapis „nie dotyczy".

W opisanym przypadku zasadne byłoby rozliczyć wydatek w osobnych pozycjach, odpowiednio wypełniając kolumny budżetu, np. uśredniony koszt wynagrodzenia trenerów (odznaczając odpowiednio kolumnę „personel projektu" jeśli będzie to zadanie realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę),  wynajem sal (jeśli będzie to eksploatacja sal należy zaznaczyć kolumnę „wkład rzeczowy), materiały szkoleniowe, itp. Zaproponowane rozwiązanie polegające na wystawieniu faktury przez Wnioskodawcę nie jest prawidłowe.

Zgodnie z Regulaminem konkursu koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych. Wnioskodawca nie ma obowiązku wskazywania wymiaru zaangażowania personelu rozliczanego w ramach kosztów pośrednich. Natomiast sposób opisu personelu w rozumieniu kadry zarządzającej, z uwzględnienia formy zatrudnienia, czy wymiaru zaangażowania może mieć znaczenia przy opisie sposobu zarządzania projektem (pkt 4.5 wniosku) , czy też opisie potencjału (pkt 4.3 wniosku)
Należy przedstawić formę i wymiar zaangażowania personelu wykazanego w kosztach bezpośrednich (np. doradcy zawodowego).
Zgodnie z Wymaganiami dotyczącymi standardu oraz cen rynkowych w ramach konkursu, stanowiącymi Załącznik nr 7 do Regulaminu konkursu, zarówno koszt egzaminu potwierdzającego nabycie kwalifikacji/kompetencji, jak i koszt cateringu mieszczą się w stawce przewidzianej na szkolenie jednej osoby. Jednocześnie dopuszczalne są odstępstwa w zakresie wysokości kosztów realizacji poszczególnych szkoleń pod warunkiem ich należytego uzasadnienia.Należy jednak pamiętać, że proponowane ceny nie mogą być wyższe niż na rynku komercyjnym.
 
Jeżeli we wskaźnikach horyzontalnych jest wpisana wartość docelowa zero, to pola źródła pomiaru wskaźników i sposób pomiaru mogą zostać niewypełnione.

W ramach przedmiotowego konkursu założono kryterium dostępu dotyczące efektywności zatrudnieniowej, w związku z tym wnioskodawca musi wybrać z listy rozwijanej wskaźniki adekwatne dla swojego projektu.
Zgodnie z Listą sprawdzającą do wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego
w ramach RPO WŁ (zał. nr 10 do Regulaminu konkursu), projekt powinien zakładać minimalne poziomy efektywności zatrudnieniowej, jednakże w ppkt. 3.1.2 wniosku należy uwzględnić wskaźniki efektywności zatrudnieniowej w zależności od cech grupy docelowej, którą wnioskodawca planuje objąć wsparciem w projekcie. Ponadto obowiązkowo należy ująć wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w odniesieniu dla kobiet, ponieważ wskaźnik ten musi zostać uwzględniony w każdym projekcie.
W celu spełnienia kryterium wnioskodawca musi uwzględnić w pkt 3.1.2 w zależności od kategorii/charakteru grupy docelowej, co najmniej minimalne wartości wskaźnika efektywności zatrudnieniowej dla uczestników projektu mierzone w okresie do 3 miesięcy po zakończonym udziale w projekcie.

W celu spełnienia kryterium premiującego nr 6 wnioskodawca, nie ma obowiązku objęcia wsparciem w postaci szkoleń w obszarze srebrnej gospodarki/ specjalizacji regionalnych 100% uczestników projektu.
Aby spełnić to kryterium wystarczy wykazać, że przynajmniej część uczestników zostanie zaktywizowana zawodowo w ww. obszarze tematycznym.
Szczegółowe informacje nt. sposobu pomiaru wskaźników określa Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach konkursu oraz Regulamin konkursu. W sytuacji gdy beneficjent decyduje się na określenie własnych wskaźników projektowych powinien również określić odpowiedni i racjonalny sposób ich pomiaru. W odniesieniu do zaplanowanego specyficznego wskaźnika należy samodzielnie określić m,in. źródła danych, częstotliwość pomiaru, personel odpowiedzialny za pomiar.
Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie. Przez termin trzech miesięcy należy rozumieć okres co najmniej 90 dni kalendarzowych. Wobec powyższych zapisów Wytycznych należy przyjąć, iż pomiar wskaźnika efektywności zatrudnieniowej może wykraczać poza okres realizacji projektu określony we wniosku o dofinansowanie.
Wymogi dotyczące wskaźników określone w pkt. 2.8 Regulaminu konkursu dotyczą punktu 3.1 wniosku (arkusza „Wskaźniki"). Oznacza to, że wymienione w Regulaminie wskaźniki powinny być uwzględnione w tej części wniosku w nastepującym układzie: wskaźniki horyzontalne, wskaźniki efektywności zatrudnieniowej, wskaźniki rezultatu i wskaźniki produktu.
W przypadku wskaźników: „ Liczba osób pracujących po opuszczeniu programu (Łącznie z pracującymi na własny rachunek)" oraz „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu" zalecane jest ich dodanie do listy wskaźników, gdyż ich ogólna liczba na to pozwala.  '
WUP w Łodzi nie planuje rozszerzenia formularza wniosku w pkt. 4.1 o dodatkowe wiersze umożliwiające dodanie więcej wskaźników niż 5 na jedno zadanie. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu  stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu przyporządkowanie wskaźników do zadań w części 4.1 wniosku można ograniczyć do wskaźników produktu oraz wybranych wskaźników rezultatu, o ile mają bezpośredni związek z danym zadaniem, tj. realizacja zadania ma bezpośredni wpływ na dany wskaźnik (np. wskaźnik „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu" będzie dotyczyć jedynie zadania „szkolenie").
Nie ma obowiązku przyporządkowania do zadań wszystkich wskaźników określonych w pkt. 3.1 wniosku, w szczególności wskaźników horyzontalnych.
Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne (w tym PFRON) jak i prywatne. Niemniej jednak, zgodnie z przytoczonym zapisem Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wpłaty na PFRON w ramach dodatków lub wynagrodzeń nie są wydatkiem kwalifikowalnym, w związku z tym nie mogą być wykazywane w budżecie projektu, jak również nie mogą stanowić wkładu własnego wnioskodawcy.
W opisanym przypadku „strona trzecia" to podmiot (nie będący wnioskodawcą/partnerem) wypłacający świadczenia na rzecz uczestników danego projektu.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach konkursu, na podstawie punktu 4.1 wniosku oceniany jest sposób osiągania wskaźników realizacji celu głównego projektu. Wnioskodawca powinien przedstawić jakie zadania zrealizuje, aby osiągnąć założone wcześniej wskaźniki. W celu uzyskania pozytywnej oceny wniosku bardzo ważne jest przedstawienie przez wnioskodawcę logicznego powiązania pomiędzy określonym w podpunkcie 3.1.1 celem głównym projektu a zadaniami, których realizacja doprowadzi do jego osiągnięcia. Ocenie podlega trafność doboru instrumentów i planowanych zadań do zidentyfikowanych w RPO WŁ problemów, specyficznych potrzeb grupy docelowej, obszaru, na jakim realizowany jest projekt oraz innych warunków i ograniczeń.Z uwagi na powyższe niezbędne jest przyporządkowanie zadania do odpowiednich wskaźników (wskaźnika) określonych w podpunkcie 3.1.2 wniosku oraz wskazanie wartości wskaźników (wskaźnika), które zostaną osiągnięte w ramach zadania (jaka wartość danego wskaźnika będzie zrealizowana w danym zadaniu).
Możliwa jest sytuacja w której do jednego zadania zostanie przypisanych kilka wskaźników (o ile mają bezpośredni związek z danym zadaniem, tj. realizacja zadania ma bezpośredni wpływ na dany wskaźnik), natomiast przypadek w którym do zadania nie został przyporządkowany żaden wskaźnik oznacza, iż realizacja konkretnego zadania nie ma związku z założonym celem projektu oraz zaplanowanymi wskaźnikami.
Brak powiązania zadania z co najmniej jednym wskaźnikiem produktu bądź rezultatu oznacza, że wydatki związane z realizacją tego zadania nie spełniają warunków kwalifikowalności.
 
W Regulaminie konkursu  wskazano, iż jednym ze szczegółowych kryteriów dostępu jest kryterium numer 6: „Projekt prowadzi do zdobycia doświadczenia zawodowego" – zgodnie z niniejszym wymogiem każdy uczestnik projektu obligatoryjnie powinien być objęty instrumentami i usługami rynku pracy służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego w formie: stażu lub praktyk zawodowych lub subsydiowanego zatrudnienia. W związku z powyższym jeżeli wszystkim uczestnikom projektu zostanie zapewnione  wsparcie w formie stażu (który powinien spełniać wymagania określone w dokumencie Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk - załącznik nr 12 do Regulaminu konkursu , kryterium dostępu numer 6 należy uznać w takim przypadku spełnione.
Koszt opieki nad osobą zależną może być kosztem bezpośrednim w projekcie i jest wydatkiem kwalifikowalnym, jeżeli zostanie ujęty w budżecie w związku z uzasadnionymi potrzebami grupy docelowej. Jednakże należy mieć na względzie, iż zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 [Rozdział 6, punkt 8.3] - koszty bezpośrednie w ramach projektu powinny zostać oszacowane należycie z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych lub wytycznych programowych oraz innych wytycznych horyzontalnych (o ile mają zastosowanie do danego typu projektu), w szczególności z uwzględnieniem w budżecie projektu stawek rynkowych.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, w punkcie 1.8 wniosku obszar realizacji projektu- wypełniona jest komórka dot. województwa. Jeżeli wnioskodawca planuje zawęzić obszar realizacji projektu, powinien wybierać z listy rozwijanej odpowiednie powiaty a gminy (jeżeli dotyczy) wpisać ręcznie.
 Jeżeli występuje potrzeba uwzględnienia dużej ilości gmin i pojawiają się problemy techniczne z dodaniem wierszy, należy wskazać powiaty, natomiast szczegółowe informacje odnośnie poszczególnych gmin i pochodzenia uczestników z obszarów wiejskich  należy zawrzeć w punkcie 3.2 wniosku. 
 
W celu spełnienia kryterium premiującego nr 6 wnioskodawca, nie ma obowiązku objęcia wsparciem w postaci szkoleń w obszarze srebrnej gospodarki/ specjalizacji regionalnych 100% uczestników projektu. Aby spełnić to kryterium wystarczy wykazać, że przynajmniej część uczestników zostanie zaktywizowana zawodowo w ww. obszarze tematycznym.
Świadectwo czeladnicze jest podstawowym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe w rzemiośle. Uprawnia do podjęcia pracy (wykonywania prac) w charakterze pracownika wykwalifikowanego i zajmowania stanowisk wymagających kwalifikacji. W związku z powyższym, można uznać, że kurs czeladniczy prowadzi do nabycia kwalifikacji (egzamin zewnętrzny).
Zgodnie z Regulaminem konkursu Nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16 efektem szkoleń powinno być nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.  Efektem szkolenia będzie nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem), w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Na podstawie opisanego przykładu szkolenia tj. kursu masażu można przyjąć, że będzie on prowadził do nabycia kompetencji (z uwagi na brak egzaminu zewnętrznego).
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 w przypadku wnoszenia przez wnioskodawcę wkładu własnego w formie niepieniężnej, tj. poprzez udostępnienie sal szkoleniowych niezbędnych do realizacji projektu,  zgodnie z pkt 6.10 pkt 3 lit. e, przypis 55 wartość sal wycenia się jako koszt eksploatacji/utrzymania danego metrażu, a stawkę może określać np. taryfikator danej instytucji. Wartość ta nie może jednak przekraczać wartości rynkowej sali szkoleniowej.
 
Zgodnie z załącznikiem nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych w ramach konkursu  str. 7 w okresie odbywania stażu przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę tj. 1850 zł ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę naliczane proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystę. Osoba odbywająca staż powinna wykonywać powierzone jej czynności lub zadania w wymiarze nieprzekraczającym 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie, a przypadku osób z niepełnosprawnościami zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności 35 godzin tygodniowo (nie zaś jak wskazano w pytaniu 30 godzin tygodniowo) i 7 godzin dziennie.
Kwotę stypendium stażowego, o której mowa powyżej należy rozumieć jako wypłaconą uczestnikowi, tzn. nie pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, składkę na ubezpieczenie zdrowotne, składki społeczne tzn. jeżeli beneficjent założył np. maksymalną kwotę stypendium tj. 1850 zł to taką kwotę należy wypłacić stażyście.
Od wypłaconego stypendium wnioskodawca zobowiązany jest naliczyć i odprowadzić wszystkie składki wynikające z przepisów, w tym: ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz składkę na Fundusz Pracy (w przypadku przyznania osobie stypendium w maksymalnej wysokości, równej kwocie minimalnego wynagrodzenia). W związku z tym dodatkowo, oprócz kwoty stypendium stażowego beneficjent powinien w budżecie projektu uwzględnić koszt powyższych składek. Natomiast co do sposobu zapisu w budżecie powyższych wydatków dopuszczalne są dwa rozwiązania. Beneficjent może w jednej pozycji budżetowej wykazać łączną kwotę tj. stypendium stażowe + składki, bądź też przedmiotowe kwoty mogą zostać wykazane w dwóch oddzielnych pozycjach w budżecie. 
W ramach konkursu nie przewidziano kryterium dotyczącego maksymalnego kosztu jednostkowego na uczestnika.
Należy jednak pamiętać o tym, że zgodnie z rozdziałem 2 załącznika nr 7 do Regulaminu konkursu wszystkie koszty zaplanowane w szczegółowym budżecie wniosku o dofinansowanie będą rozpatrywane zgodnie ze specyfiką ocenianego projektu. Podczas analizy poziomu zaplanowanych w projekcie stawek, oceniający będą brali pod uwagę takie aspekty jak: wielkość/wartość projektu, wielkość grupy docelowej, złożoność zadań zaplanowanych do realizacji czy czasowe zaangażowanie personelu projektu, co oznacza, że stawki w podanych wysokościach, nie będą  zatwierdzane „automatycznie".
ciąg dalszy pytania: Zgodnie z powyższą ustawą, osoba uczestnicząca w przygotowaniu zawodowym dorosłych po odbyciu przyuczenia do pracy dorosłych przystępują do egzaminu sprawdzającego przeprowadzonego przez komisję egzaminacyjną instytucji szkoleniowej wpisanej do RIS WUP, a po jego zdaniu zgodnie z paragrafem 26 pkt. 1 i 2 rozporządzenia MPiPS w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych, otrzymuje zaświadczenie o nabyciu umiejętności zawodowych, na druku stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia, gdzie wskazane jest w jakim zawodzie zostały nabyte umiejętności i jakie konkretnie umiejętności zawodowe nabył uczestnik. Czy niniejszy dokument oraz opisany proces walidacji i certyfikacji spełniają warunki dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS określone przez MRR pismem z dnia 26.04.2016 r., punkt 2 Możliwości uzyskiwania kwalifikacji?


Zgodnie z rozdziałem 1.1 pkt. 3 Załącznika nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowychw ramach konkursu wsparcie oferowane uczestnikom w ramach projektu obejmuje instrumenty i usługi rynku pracy wskazane w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub inne działania zatrudnieniowe, które przyczyniają się do aktywizacji zawodowej.
Zgodnie z tym zapisem możliwa jest realizacja przygotowania zawodowego dorosłych w formie przyuczenia do pracy dorosłych. Zwracamy jednak uwagę na to, że jest to forma bardzo rzadko stosowana przez publiczne służby zatrudnienia: w analizie  Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej „Efektywność podstawowych form aktywizacji zawodowej realizowanych w ramach programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w 2014 roku" z lipca 2015 r. nie ujęto efektów tej formy wsparcia z uwagi na „charakter pomocniczy dla podstawowych form aktywizacji zawodowej" lub jej „nieznaczny udział w ponoszonych wydatkach".

Jednocześnie należy pamiętać, że w niniejszym konkursie wprowadzono obligatoryjne kryterium dostępu nr 6  mówiące o tym, że każdy uczestnik projektu obligatoryjnie jest objęty instrumentami i usługami rynku pracy służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego w formie: stażu lub praktyk zawodowych lub subsydiowanego zatrudnienia. Aby spełnić to kryterium, realizacja przygotowania zawodowego dorosłych musiałaby spełniać zasady realizacji praktyk zawodowych opisanych w załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu oraz w Polskich Ramach Jakości Praktyk i Staży.

Ponadto, zgodnie z dokumentem „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS"  udostępnionym na stronie WUP w Łodzi http://wuplodz.praca.gov.pl/web/rpo-wl/aktualnosci  w dniu 28.04.2016r., przygotowanie zawodowe dorosłych jest przykładem procesu prowadzącego do uzyskania kwalifikacji. Ten instrument aktywizacji musi być realizowany zgodnie z programem przygotowania zawodowego obejmującym nabywanie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej oraz zakończyć się egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, egzaminem czeladniczym, mistrzowskim lub egzaminem sprawdzającym.

Subsydiowane zatrudnienie w ramach konkursu należy rozumieć zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020. Zasady udzielania pomocy de minimis określa także Załącznik nr 7 do Regulaminu konkursu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych w ramach konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy de mimimis na subsydiowanie zatrudnienia są koszty wynagrodzenia pracownika, na które składa się wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone w okresie:

  • 12 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji,
  • 24 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji,
  • odpowiadającym minimalnemu okresowi czasu wynikającemu z odrębnych przepisów lub ze zbiorowych układów pracy – w przypadku pracownika niepełnosprawnego,
  •  6 miesięcy – w przypadku innych kategorii pracowników;
Sposób i metodologię mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej w projekcie określa w szczególności Podrozdział 3.2 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.

Należy zwrócić szczególną uwagę na zapisy pkt. l ww. Podrozdziału. Wskazano w nim, iż zatrudnienie subsydiowane jest uwzględniane w kryterium efektywności zatrudnieniowej pod warunkiem realizacji tej formy wsparcia poza projektami współfinansowanymi ze środków EFS (zarówno poza danym projektem realizowanym przez beneficjenta jak i poza innymi projektami EFS). W liczbie pracujących nie uwzględnia się zatem osoby, która została zatrudniona (zatrudnienie subsydiowane) w ramach projektu współfinansowanego z EFS.

Niemniej w kryterium uwzględniane są osoby, które po zakończeniu okresu refundacji kosztów zatrudnienia współfinansowanych ze środków EFS zostały zatrudnione na okres co najmniej trzech miesięcy i przynajmniej na ½ etatu lub podjęły pracę w formie i na warunkach określonych w lit. i oraz j Podrozdziału 3.2 przedmiotowych Wytycznych.

WUP w Łodzi nie określił maksymalnej kwoty refundacji w ramach subsydiowanego zatrudnienia. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis wartość pomocy de minimis w okresie trzech kolejnych lat podatkowych nie może przekroczyć 200 000 EUR. W sytuacji przekroczenia tego limitu zastosowanie mają przepisy dotyczące pomocy publicznej.
 
 Zwracamy uwagę, iż subsydiowanego zatrudnienia nie należy utożsamiać z pracami interwencyjnymi realizowanymi przez powiatowe urzędy pracy.
Zgodnie ze szczegółowym kryterium dostępu nr 6 przyjętym w niniejszym konkursie każdy uczestnik projektu obligatoryjnie musi być objęty jedną z form instrumentów i usług rynku pracy służących zdobyciu doświadczenia zawodowego w formie stażu lub praktyk zawodowych lub subsydiowanego zatrudnienia.
Oznacza to, że 100% uczestników nie musi mieć zapewnionych staży. Jednakże ta część uczestników, która nie zostałaby skierowana na staż musi wziąć udział innej formie, tj. w praktykach zawodowych lub subsydiowanym zatrudnieniu. Szczegółowe kryterium dostępu nr 6 zostanie spełnione wyłącznie wówczas, gdy 100% uczestników projektu weźmie udział w stażu lub praktyce zawodowej lub subsydiowanym zatrudnieniu.
 

Projekt realizowany w ramach konkursu musi prowadzić do zdobycia doświadczenia zawodowego. Oznacza to, że każdy uczestnik projektu obligatoryjnie musi zostać objęty instrumentami i usługami rynku pracy służącymi zdobyciu doświadczenia zawodowego w formie stażu lub praktyk zawodowych lub subsydiowanego zatrudnienia. Powyższe wskazuje, iż w projekcie może zostać przewidziana tylko jedna z ww. form.

Jeżeli wnioskodawca w ciągu ostatnich 10 lat zrealizował projekt w ramach Działania 7.4 POKL dla bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo osób niepełnosprawnych oraz projekt w ramach Działania 9.3 POKL obejmujący kursy przekwalifikowujące i podnoszące kwalifikacje zawodowe osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, to szczegółowe kryterium dostępu nr 8 w brzmieniu „Wnioskodawca lub partner (o ile dotyczy) posiada adekwatne doświadczenie w obszarze wsparcia projektu" można będzie uznać za spełnione.
Należy przy tym pamiętać, że – zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu (str. 52) - pojęcie realizacji projektów w ww. obszarze obejmuje m.in. koordynowanie i nadzór nad prawidłowym wdrażaniem projektu, przygotowywanie i składanie wniosków beneficjenta o płatność czy utrzymywanie kontaktów z Instytucją Organizującą Konkurs oraz uczestnikami projektu. Ponadto należy mieć na uwadze, że realizacja projektu nie polega na wykonaniu jednego z zadań merytorycznych (np. organizacji szkoleń na zlecenie Wnioskodawcy lub partnera).
Zgodnie z treścią Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014 - 2020, zatrudnienie to podjęcie pracy w oparciu o:
  • stosunek pracy (regulowany w szczególności ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.)),
  • stosunek cywilnoprawny (regulowany ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.)),
  • podjęcie działalności gospodarczej (regulowane w szczególności ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.)).
Okres zatrudnienia liczony do kryterium efektywności zatrudnieniowej po zakończeniu udziału uczestnika w projekcie oraz wymagane dokumenty są uzależnione od wymienionych form zatrudnienia i przedstawiają się następująco:
  1. Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres (tj. okres zatrudnienia musi być ciągły, bez przerw – wyjątek stanowią dni świąteczne, które nie są traktowane jako przerwy w zatrudnieniu) co najmniej trzech miesięcy, przynajmniej na ½ etatu. Istotna jest data rozpoczęcia pracy wskazana w dokumencie stanowiącym podstawę nawiązania stosunku pracy. Tym samym, co do zasady powinna to być jedna umowa (lub inny dokument będący podstawą nawiązania stosunku pracy) zawarta w związku z nawiązaniem stosunku pracy na minimum trzy miesiące i przynajmniej na ½ etatu. Niemniej, dopuszcza się również sytuacje, w których uczestnik udokumentuje fakt podjęcia pracy na podstawie kilku umów (lub innych dokumentów stanowiących podstawę do nawiązania stosunku pracy), pod warunkiem potwierdzenia zatrudnienia na łączny okres trzech miesięcy (do tego okresu nie należy wliczać ewentualnych przerw w zatrudnieniu) i zachowania minimalnego wymiaru etatu w wysokości ½ dla każdej umowy.
  2. W przypadku, gdy uczestnik projektu rozpoczął realizację zadań na podstawie umowy cywilnoprawnej, warunkiem uwzględnienia takiej osoby w liczbie uczestników projektu, którzy podjęli pracę po zakończeniu wsparcia jest spełnienie dwóch przesłanek:
    i. umowa cywilnoprawna jest zawarta na minimum trzy miesiące oraz
    ii. wartość umowy jest równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
    W przypadku umowy o dzieło, w której nie określono czasu trwania umowy, wartość umowy musi być równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
  3. Warunkiem uwzględnienia uczestnika projektu, który po zakończeniu udziału w projekcie podjął działalność gospodarczą, w liczbie osób pracujących jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie (np. dowód opłacenia należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub zaświadczenie wydane przez upoważniony organ – np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy, urząd miasta lub gminy). Dostarczenie dokumentu potwierdzającego sam fakt założenia działalności gospodarczej jest niewystarczające. W przypadku podjęcia pracy poprzez założenie działalności gospodarczej, do potwierdzenia minimalnego okresu zatrudnienia, jako datę początkową należy brać pod uwagę datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej (zgodnie z aktualnym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej CEIDG lub KRS), nie zaś sam moment dokonania rejestracji firmy.
Jednocześnie przypominamy, że wszelkie kwestie dotyczące sposobu i metodologii mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej w projekcie zostały szczegółowo omówione w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014 - 2020 (podrozdział 3.2, str. 12-15).
 
Dla spełnienia szczegółowego kryterium dostępu nr 8 konieczne jest wykazanie doświadczenia w danym obszarze tematycznym, tj. w obszarze promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, co oceniane jest w sposób zerojedynkowy. Nie jest wówczas wymagane by wnioskodawca posiadał doświadczenie w zakresie realizacji projektów na terytorium województwa łódzkiego. Należy jednak pamiętać, że podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku o dofinansowanie weryfikowane jest między innymi kryterium merytoryczne nr 6 „Adekwatność potencjału społecznego wnioskodawcy i partnerów (o ile dotyczy) do zakresu realizacji projektów". Na tym etapie oceniane jest doświadczenie wnioskodawcy/partnerów na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu. Jest to kryterium punktowane. Za jego spełnienie można otrzymać maksymalnie 15 punktów, przy czym, aby uznać kryterium za spełnione wnioskodawca musi zdobyć minimum 9 punktów.
Tak. Przedstawione rozwiązanie jest dopuszczalne – staż może być realizowany w spółce, w której 100% udziałów ma fundacja, będąca wnioskodawcą. Należy przy tym pamiętać, że organizacja staży powinna być zgodna z wymogami zawartymi w załączniku nr 12 do Regulaminu konkursu „Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk Zawodowych" (np. spełniony zostanie obowiązek zapewnienia opiekuna stażysty).
Zgodnie z załącznikiem nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych (…)" - w ramach kosztów związanych z odbywaniem stażu istnieje limit w wysokości nieprzekraczającej 5 000,00 zł brutto na stażystę, w ramach którego mieszczą się koszty wyposażenia stanowiska pracy, ale też: koszty dojazdu, koszty eksploatacji materiałów i narzędzi, koszty niezbędnych badań lekarskich, szkolenia BHP stażysty.
Mając na uwadze powyższe, co do zasady wskazane przez Panią wydatki są kwalifikowalne. Jednakże należy mieć na uwadze pkt. 3.6 Regulaminu konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16 zgodnie, z którym wydatki poniesione na zakup środków trwałych o wartości powyżej 350 PLN netto są kwalifikowalne wyłącznie w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym za okres, w którym będą wykorzystywane w projekcie. Wówczas, w projekcie rozlicza się odpisy amortyzacyjne i stosuje się warunki i procedury określone w sekcji 6.12.2 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności.
Kwalifikując koszty pozyskania środków trwałych, istnieje konieczność doprecyzowania zapisów w budżecie w pozycjach dotyczących ww. wydatków poprzez wskazanie, że jest to odpis amortyzacyjny.
Należy również pamiętać, że wydatki przeznaczone na wyposażenie stanowiska pracy stażysty mogą być objęte pomocą de minimis. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 – § 10 ust. 1 pkt. 4 – „Pomoc de minimis może być przeznaczona w szczególności na: zakup środków trwałych w ramach projektu". Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 precyzują, że w ramach projektów współfinansowanych z EFS środki trwałe nabyte w ramach projektu po zakończeniu jego realizacji są wykorzystywane na działalność statutową beneficjenta (wówczas objęte są pomocą de minimis) lub mogą zostać przekazane nieodpłatnie podmiotowi niedziałającemu dla zysku.
Zgodnie z załącznikiem nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych w ramach konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16" str. 6 osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium w wysokości nie większej niż 120% zasiłku tj. 997,40 zł brutto, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia wynosi nie mniej niż 150 godzin miesięcznie – w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Mając na uwadze powyższe, kwotę stypendium szkoleniowego należy rozumieć, jako wypłaconą uczestnikowi:
  • nie pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, na podstawie obowiązującej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • nie pomniejszoną o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, na podstawie obowiązującej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (składkę na ubezpieczenie zdrowotne obliczoną za poszczególne miesiące obniża się do wysokości 0,00 zł),
  • nie pomniejszoną o składki społeczne, na podstawie obowiązującej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Składki społeczne finansuje w całości beneficjent, w związku z tym dodatkowo, oprócz kwoty stypendium, powinny one zostać uwzględnione przez beneficjenta w budżecie projektu. 

Zgodnie z przytoczonym przez Panią zapisem w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 jak również pismem Ministerstwa Rozwoju  znak: DZF.I.8510.20.2015.SK.1 z dnia 01.03.2016 r. (link do pisma: http://otwartedrzwi.pl/odpowiedz-ministerstwa-rozwoju-w-sprawie-organizacji-platnych-stazy-przez-ngo/) informujemy, iż staż realizowany w organizacji pozarządowej przybiera formę wolontariatu i ma charakter nieodpłatny, w związku z tym stażyście nie przysługuje stypendium stażowe.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu str. 38 koszty związane z rekrutacją uczestników do projektu (np. spotkania informacyjno-rekrutacyjne, zakup materiałów promocyjnych
i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, weryfikacja formularzy zgłoszeniowych, rozmowy kwalifikacyjne) co do zasady stanowią koszty pośrednie, tak więc nie należy ich wykazywać w ramach kosztów bezpośrednich projektu. Nie mniej jednak w ramach kosztów bezpośrednich możliwe jest rozliczanie wydatków związanych z pogłębioną analizą kandydatów (np. koszt doradcy zawodowego, psychologa), o ile wynika to ze specyfiki projektu i jest niezbędne do osiągnięcia jego efektów. Ostateczna decyzja o zakwalifikowaniu przedmiotowych wydatków należy do instytucji oceniającej wniosek.
W zależności od specyfiki szkoleń oraz możliwości ich realizacji w ramach personelu Wnioskodawcy, realizacja usługi szkoleniowej (trenerskiej) w Szczegółowym budżecie projektu powinna być oznaczona w jednym z następujących wariantów:
  • usługa wykonywana przez personel projektu: odznaczona w kolumnie „Personel projektu";
  • usługa realizacji szkolenia polegająca na zleceniu podwykonawcy organizacji całego zadania (np. usługi trenerskiej, wynajmu sal szkoleniowych, usługi cateringowej etc.) lub usługa trenerska polegająca na realizacji istotnej części zadania związanego z realizacją szkolenia: odznaczona w kolumnie „Zadanie zlecone".
Wartość wydatków, dla których zaznaczono opcję „Zadanie zlecone" w Szczegółowym budżecie projektu nie może stanowić więcej niż 30% wartości projektu, chyba że jest to uzasadnione specyfiką projektu i zostało wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu, zatwierdzonym przez właściwą instytucję będącą stroną umowy.
  • usługi związane z techniczną organizacją szkolenia np. wynajem sal szkoleniowych czy organizacja cateringu: odpowiednie oznaczenie nazwy wydatku poprzez adnotację „usługa zlecona".
Na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie wnioskodawca powinien podjąć decyzję, czy przy realizacji zadania posłuży się personelem, czy też powierzy wykonanie zadania w trybie zlecania usług/zadania. Przyjęte rozwiązanie powinno wynikać z treści wniosku o dofinansowanie projektu.
W przypadku gdy na etapie realizacji projektu zajdzie konieczność wyboru innej opcji niż ta zaznaczona w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie, istnieje możliwość dokonywania zmian we wniosku o dofinansowanie.
Ponadto należy pamiętać, że stosowanie zasady konkurencyjności przy wyborze wykonawcy jest konieczne niezależnie od formy lub rodzaju wykonywania usługi / zadania, tzn. niezależnie od tego czy szkolenie będzie realizowane przez trenera na podstawie umowy zlecenia czy też firmę szkoleniową.
Opisane łączenie szkoleń jest możliwe pod następującymi warunkami:
  • wynika to z Indywidualnego Planu Działania opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb uczestnika projektu;
  • jest to uzasadnione ze względu na zaplanowane instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego (np. z uwagi na obowiązki wykonywane na konkretnym stanowisku stażowym);
  • efektem każdego szkolenia jest nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;
  • usługi szkoleniowe są realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.W odniesieniu do cen usług szkoleniowych Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania załącznika nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych (…)".
Wskazane załączniki nr 1 i 2 do Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020 dotyczą Priorytetu Inwestycyjnego 10 (iii). W odniesieniu do szkoleń nie ujętych w załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych (…)" (takich jak szkolenia wymienione w przykładzie) wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania stawek rynkowych obowiązujących w regionie łódzkim.
Zgodnie z załącznikiem nr 7 do Regulaminu konkursu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych (…)" wymieniona w nim stawka za szkolenie obejmuje koszt  personelu, sali, materiałów szkoleniowych, cateringu, egzaminu zewnętrznego.
Co do zasady nie wyklucza się możliwości finansowania egzaminu poprawkowego, niemniej jednak na etapie planowania budżetu nie jest rekomendowane wyodrębnianie takiego kosztu w budżecie - jedynie
w szczególnym przypadku podczas realizacji projektu można, w ramach wygenerowanych oszczędności, sfinansować koszt egzaminu poprawkowego, uzasadniając taki przypadek we wniosku beneficjenta
o płatność. Zaplanowanie odrębnego wydatku przeznaczonego na ten cel może sugerować nieefektywne przygotowanie uczestników w trakcie realizacji szkolenia.
Należy mieć również na uwadze obligatoryjny wskaźnik rezultatu bezpośredniego „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu", który jest mierzony do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie - w tym okresie musi nastąpić uzyskanie kwalifikacji (np. na podstawie certyfikatu, dyplomu itp.). Przy założeniu uzyskania kwalifikacji dopiero po egzaminie poprawkowym osiągnięcie zaplanowanego wskaźnika (zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie) może okazać się niemożliwe.
Wynagrodzenie Specjalisty ds. szkoleń, którego rolą będzie nadzór nad realizowanymi
w projekcie szkoleniami zawodowymi należy przewidzieć w ramach kosztów pośrednich.
W kosztach bezpośrednich mogą znaleźć się jedynie wydatki personelu świadczącego bezpośrednie wsparcie dla uczestników projektu (np. doradca zawodowy).
 
Sprzęt, niezbędny dla potrzeb realizacji stażu, typu: meble biurowe (biurko, fotel, szafka) oraz komputer należy zakwalifikować do kategorii „środków trwałych wykorzystywanych w celu wspomagania procesu wdrażania projektu" [Wytyczne w zakresie kwalifikowalności – pkt. 6.12.1].