- Jeśli działania w ramach projektu realizowane są w kilku lokalizacjach, plakat należy umieść w każdej z nich.
- Umieszczanie plakatu nie dotyczy osób i podmiotów, które jako uczestnicy / odbiorcy skorzystali ze wsparcia za pośrednictwem beneficjentów programów operacyjnych, np. z dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej, dofinansowania na doposażenie stanowiska pracy, szkolenia. Oznacza to, że z obowiązku zamieszczania plakatów zwolnieni są wszyscy uczestnicy projektów i te podmioty, do których projekt był kierowany. Natomiast firmy szkoleniowe, podmioty organizujące staże lub prace interwencyjne nie są grupą docelową realizowanych projektów, ale jednostkami którym powierzane są zadania służące jego realizacji, w związku z tym ich siedziby należy traktować jako dodatkowe lokalizacje projektu zgodnie z zapisem podrozdz. 12.11 Podręcznika.
- Rolą obowiązkowych plakatów nie jest zachęcenie do udziału w projekcie, ale zakomunikowanie, że w danym miejscu realizowany jest projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, stąd wymóg zamieszczenia go we wszystkich lokalizacjach projektu, np. w miejscach odbywania stażu. Plakat musi zawierać określone informacje, takie jak nazwa beneficjenta, tytuł projektu, cel projektu (opcjonalnie), wysokość wkładu Unii Europejskiej w projekt, zestaw logo - znaki FE i UE oraz adres portalu www.mapadotacji.gov.pl (opcjonalnie). Można skorzystać ze wzorów plakatów, można też stworzyć własny wzór. Na plakacie można umieścić także dodatkowe informacje o projekcie. Ważne jest, aby elementy, które muszą się znaleźć na plakacie, były nadal czytelne i wyraźnie widoczne. W Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji przewidziano, że w uzasadnionych przypadkach, gdy zastosowanie opisanych w Podręczniku wymogów dotyczących formy oznakowania projektu wpływałoby m.in. negatywnie na realizację projektu, możliwe jest zastosowanie innej formy oznaczeń projektu. W związku ze zgłaszanymi do IZ przez IP uwagami powiatowych urzędów pracy odnośnie podawania w plakatach zamieszczanych u pojedynczych pracodawców kwoty dofinansowania całego projektu, w tym przypadku możliwa jest modyfikacja wzoru plakatów polegająca na niepodawaniu w jego treści wysokości kwoty dofinansowania projektu. Odstępstwo to możliwe jest, gdyż podanie tej informacji mogłoby zostać niewłaściwe zrozumiane lub wprowadzić w błąd w sytuacji, gdy plakat umieszczany jest w siedzibie pracodawcy u którego odbywają się pojedyncze staże, a na plakacie widnieje informacja o wielomilionowej kwocie udzielonego wsparcia. W tych okolicznościach wystarczy podanie ogólnej informacji, że projekt uzyskał dofinasowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Projektodawcy w celu realizacji zadań promocyjnych powinni stworzyć odrębne wzory plakatów, których celem będzie np. poinformowanie potencjalnych uczestników o możliwości wzięcia udziału w projekcie lub o oferowanych w nim formach wsparcia.
- To, czy plakat został wywieszony przez podmiot realizujący zadania powierzone w ramach projektu oraz czy jest on w odpowiednim stanie, powinno być sprawdzane na tych samych zasadach, na jakich odbywa się kontrola innych działań prowadzonych przez ww. podmiot np. podczas jego wizytacji. Nie ma potrzeby realizacji dodatkowych zadań kontrolnych dotyczących wyłącznie estetyki i treści plakatów.
- Plakat nie musi być specjalnie zamawiany w drukarni, wystarczy wydruk wykonany na drukarce biurowej w formacie A3 w kolorze.
Często zadawane pytania do naboru PUP - Poddziałanie 1.1.2 (2/2015) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Często zadawane pytania do naboru PUP - Poddziałanie 1.1.2 (2/2015)
Jednocześnie, niektóre z PUP we wnioskach o dofinansowanie określiły, iż rekrutacja zostanie zakończona do dnia 31.12.2015 r. W przypadku tych powiatów istnieje możliwość przeprowadzenia dodatkowej rekrutacji po wprowadzeniu zmian we wniosku o dofinansowanie.
Natomiast w sytuacji, gdy we wniosku o dofinansowanie nie dokonali Państwo zapisów na temat określenia końcowej daty rekrutacji, dopuszcza się możliwość rekrutowania i kierowania w 2016 roku w uzupełnienie zwolnionego miejsca pracy kolejnych osób bezrobotnych, w ramach prac interwencyjnych jak i w ramach wyposażenia lub doposażenie stanowiska pracy, pod warunkiem zaciągnięcia zobowiązania na realizację
ww. form wsparcia w roku 2015. Ponadto osoby rekrutowane do projektu muszą należeć do kategorii osób określonych w ramach grupy docelowej i kierowane na uzupełnienie stanowiska pracy zgodnie z zapisami umowy z pracodawcą. Kolejne osoby powinny wypełnić oświadczenia udziału w projekcie i należy ich traktować jako uczestników projektu.
Definicja kompetencji została określona w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Kompetencja to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się. Opis kompetencji zawiera jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się
o nabycie kompetencji tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się oraz kryteria i metody ich weryfikacji.
W przypadku kompetencji (o ile nie wskazano, że powinny być one potwierdzone formalnym certyfikatem),
nie jest konieczne spełnienie warunków dotyczących walidacji, certyfikowania oraz rozpoznawalności dokumentów potwierdzających ich nabycie.
Ponadto, przypominamy iż w ramach projektów pozakonkursowych PUP (dotyczy to jednocześnie projektów realizowanych w ramach PO WER jak i w ramach RPO WŁ), nie zostały założone wskaźniki rezultatu mierzące uzyskanie przez uczestników projektów kompetencji, niemniej jednak dane te podlegają monitorowaniu
w SL2014.
Zatem jeżeli Beneficjent zaplanował szkolenie zawodowe z zakresu sprzedawca, które ma za zadanie podniesienie kompetencji i będzie weryfikowane w ramach czterech etapów wymienionych powyżej (uczestnik projektu nabył kompetencje - zgodnie ze stanowiskiem MIiR znak: DZF.VI.8460.13.IS.1 z dnia 13.08.2015 r.), to w SL2014
w formularzu Monitorowania Uczestników, w Sytuacji (1) należy zaznaczyć opcję osoba nabyła kompetencje.
Natomiast dodatkowo ustalono, że w 2016 r. w projektach pozakonkursowych PUP, przy mierzeniu efektywności zatrudnieniowej stosowany będzie minimalny poziom kryterium efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach definiowanych jako osoby z wykształceniem do poziomu ISCED 2 włącznie.
w głównej siedzibie pracodawcy.
jeśli zostały one potwierdzone przez oferenta ("w sytuacji gdy osoba pozostająca bez pracy otrzymała ofertę pracy
np. z urzędu pracy i po stawieniu się u pracodawcy otrzymała propozycję zatrudnienia, osobę taką należy wykazać jako uczestnika, który po opuszczeniu projektu otrzymał propozycję pracy"). Potwierdza to również prezentacja z I spotkania Zespołu ds. monitorowania EFS pt. „Oświadczenie uczestnika projektu realizowanego w ramach POWER nt. sytuacji
po zakończeniu udziału w projekcie" przesłana przez WUP w dniu 14.12.2015r. W uwagach w slajdzie 9 podkreślone jest,
iż „uczestnik nie może wskazać otrzymania oferty z urzędu pracy, jeśli nie zostały one potwierdzone przez oferenta". Tymczasem z uwagach do wniosku o płatność otrzymanych z WUP wynika, iż jeśli osoba otrzymała propozycję z urzędu pracy, nie możemy jej uwzględnić we wskaźniku bezpośrednim. Powyższa interpretacja jest niekorzystna dla urzędu,
ponieważ bardzo często pracodawca po wcześniejszym domówieniu się z uczestnikiem, składa do urzędu ofertę pracy
lub wniosek na staż wskazując w nim uczestnika jako kandydata.
Odpowiedź:
Zgodnie z pismem z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju znak: DZF.VI.8630.7.2015.AŻ.2 z dnia 19.06.2015 r., stażu na który kierowane są osoby bezrobotne przez powiatowe urzędy pracy nie należy traktować jako podjęcie zatrudnienia, ponieważ uczestnicy podczas odbywania stażu u przedsiębiorcy cały czas posiadają status osoby bezrobotnej i pobierają tzw. stypendia stażowe, którego nie należy traktować jako wynagrodzenie. Niemniej, podjęcie płatnego stażu przez uczestnika, który jednocześnie nie jest zarejestrowany jako osoba bezrobotna, należy traktować jako podjęcie pracy (o ile jest spełniony warunek uzyskiwania wynagrodzenia oraz opłacenia składek na ubezpieczenie danej osoby).
W sytuacji gdy powiatowe urzędy pracy proponują uczestnikowi złożenie dokumentów aplikacyjnych do konkretnego pracodawcy lub instytucji szkoleniowej, zgodnie z wytycznymi KE nie są to oferty i nie należy ich wykazywać jako oferty pracy, kształcenia ustawicznego. Niemniej jednak, w sytuacji gdy osoba pozostająca bez pracy otrzyma ofertę pracy z urzędu pracy i po stawieniu się u pracodawcy otrzyma propozycję zatrudnienia, osobę taką należy wykazywać jako uczestnika, który po opuszczeniu projektu otrzymał ofertę pracy.