Coolhunter, inaczej analityk trendów rynkowych to osoba, która zajmuje się obserwacją, wykrywaniem i przewidywaniem nowych trendów, m.in. w modzie, artykułach spożywczych, gadżetach.
Analityk trendów zwraca uwagę na to, jak ludzie się ubierają, jakie noszą fryzury, lub z jakiego sprzętu elektronicznego korzystają. Bada upodobania danej grupy odnośnie muzyki, czy kina, sprawdza jakim słownictwem się posługuje. Informacje zdobywa obserwując ludzi, rozmawiając z nimi na temat określonych produktów. Wyniki swojej pracy przekazuje specjalistom od reklamy.
Zadania zawodowe:
- obserwacja i analiza zachowań konsumenckich osób z grupy docelowej,
- obserwowanie reakcji konsumentów oraz zbieranie ich opinii na temat produktu,
- odnalezienie i podpatrywanie grupowych liderów, którzy w naturalny sposób wprowadzają nowe trendy i promują określone produkty w swoim otoczeniu, co ułatwia ich szybkie rozpowszechnienie,
- analiza opinii pojawiających się na forach internetowych i blogach - sprawdzanie, o czym mówi się w sieci, jakie produkty są podziwiane, a jakie zostały uznane za niewarte uwagi,
- tworzenie na podstawie zebranych informacji raportów dotyczących obecnych i przewidywanych trendów oraz konkretnych produktów.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do wykonywania zawodu coolhuntera nie potrzeba kierunkowego wykształcenia. Wiedzę i praktyczne umiejętności zawodowe można zdobywać na kursach i szkoleniach. Coolhunter powinien mieć odpowiednie cechy i predyspozycje. Przydaje się znajomość aktualnych trendów, wiedza z zakresu psychologii, socjologii, marketingu i reklamy, umiejętność obsługi komputera oraz znajomość języków obcych. Wskazane jest też posiadanie kontaktów, m.in. w socialmediach - portalach społecznościowych, portalach tematycznych. Dobry coolhunter musi interesować się modą, muzyką, sportem i nowoczesnymi technologiami. Jest to zajęcie dla osób, które lubią bywać w klubach, dyskotekach, kawiarniach, itp. Praca ta wymaga dużej dyspozycyjności, zwłaszcza w godzinach popołudniowych, wieczornych, a nawet nocnych. Należy być także przygotowanym na pracę w weekendy.Wymagania psychofizyczne:
Od specjalisty w tym zawodzie oczekuje się- otwartości na nowości,
- komunikatywności i łatwości w nawiązywaniu znajomości,
- spostrzegawczości,
- umiejętności obserwowania,
- dobrej kondycji umożliwiającej wykonywanie obowiązków zawodowych.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Utrudnieniem w wykonywaniu zawodu analityka trendów rynkowych mogą być wszelkie schorzenia i niepełnosprawności uniemożliwiające sprawną komunikację.Możliwości i szanse zatrudnienia:
Coolhunterzy mogą szukać zatrudnienia w dużych agencjach reklamowych i marketingowych. Inną możliwością jest bezpośrednia współpraca z firmami produkującymi i dystrybuującymi produkty.Kursy i szkolenia:
Agnieszka Świst-KamińskaCoolhunter
tel: 513 125 202
e-mail: ask@agnieszka-kaminska.com
http://www.agnieszka-kaminska.com/Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZICentrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Skierniewicach
ul. Senatorska 10, 96-100 Skierniewice,
tel. 46 833 39 74, 46 833 36 50
e-mail: centrumsk@wup.lodz.pl