Nauczyciel nauczania początkowego (kształcenia zintegrowanego) prowadzi kształcenie zintegrowane w klasach I-III szkół podstawowych, dbając, aby uczniowie nabyli wiedzę i umiejętności w zakresie podstaw programowych.
Zadania zawodowe:
- wyposażanie uczniów w umiejętności z zakresu: mówienia, słuchania, czytania, opracowywania tekstu, pisania, sięgania do różnych źródeł informacji i technologii informacyjnej, pisania swobodnych tekstów, orientacji przestrzennej, cech wielkościowych figur geometrycznych, zbiorów, liczenia, mierzenia, dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, podstaw wiedzy o środowisku społeczno-przyrodniczym, bezpiecznego poruszania się po drogach, bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych;
- kształtowanie u uczniów podstawowych umiejętności intelektualnych i praktycznych określonych w podstawach programowych przedmiotu; stałe ocenianie umiejętności uczniów, ich postępów w nauce oraz aktualizowanie przyczyn niepowodzeń;
- realizowanie programów nauczania początkowego według zasad współczesnej dydaktyki i z zastosowaniem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych; aktualizowanie treści kształcenia w związku z rozwojem nauk psychologiczno- pedagogicznych;
- wdrażanie uczniów do samodzielnej, systematycznej pracy i samodzielnego rozwiązywania problemów; zapewnianie im odpowiednich warunków do nauki;
- kształcenie uczniów w sposób wzbogacający ich wiedzę oraz rozwijający myślenie i postawy niezbędne do twórczego funkcjonowania w społeczeństwie;
- poszerzanie i aktualizowanie wiedzy własnej z zakresu nauczanego przedmiotu, wiedzy psychopedagogicznej, podwyższanie swoich kwalifikacji poprzez udział w różnych formach doskonalenia; doskonalenie metod oraz treści nauczania i wychowania;
- dbanie o rozwój psychofizyczny uczniów, reagowanie na zjawiska patologiczne w rodzinie i środowisku ucznia i współdziałanie z instytucjami opieki i ochrony praw dziecka;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania;
- współdziałanie z nauczycielami innych przedmiotów w celu doskonalenia pracy pedagogicznej;
- realizowanie założeń polityki edukacyjnej państwa i przestrzeganie prawa oświatowego.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Nauczycielem nauczania początkowego może zostać osoba, która posiada wykształcenie wyższe pedagogiczne (licencjat lub studia magisterskie, od 2019 roku jednolite 5-letnie studia magisterskie) o specjalności: pedagogika/ edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. Pracę w tym zawodzie podjąć może także osoba, która ukończyła studia I lub II stopnia i dodatkowo studia podyplomowe z edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego) lub zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności i kurs kwalifikacyjny z edukacji wczesnoszkolnej. Bardzo przydatne są w tym zawodzie również kwalifikacje związane z pracą z dziećmi niepełnosprawnymi.
Wymagania psychofizyczne:
Nauczyciel nauczania początkowego powinien charakteryzować się otwartością, wzbudzać zaufanie oraz łatwo nawiązywać kontakty. Musi być osobą tolerancyjną o dużej dozie obiektywizmu, dyskretną, powinien cechować się samokontrolą, dojrzałością i odpornością emocjonalną. Bardzo ważna jest cierpliwość, zdolność koncentracji uwagi, a także spostrzegawczość, podzielność uwagi i dobra pamięć. Pożądana jest zdolność obserwacji, wyciągania logicznych wniosków, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji. Przydatną umiejętnością jest zdolność formułowania myśli w mowie i na piśmie, umiejętność planowania i organizacji pracy. Dobrze, gdy nauczyciel ma zdolności artystyczne, jest osobą kreatywną i twórczą, stale rozwijającą się i otwartą na nowe doświadczenia.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Nauczyciel nauczania początkowego powinien być osobą pełnosprawną fizycznie i psychicznie. Nie mogą w tym zawodzie pracować osoby z rażącym wyglądem zewnętrznym, chore psychicznie, z wadami wymowy oraz słuchu i wzroku niepoddającymi się korekcji. Przeciwwskazaniem bezwzględnym jest również nosicielstwo chorób zakaźnych i pasożytniczych.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Nauczyciel nauczania początkowego może znaleźć zatrudnienie w publicznych i prywatnych szkołach podstawowych.
Szkoły:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
kierunek: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
ul. R. Ingardena 4, 30-060 Kraków
tel. 12 662 66 24
e-mail: ippis@up.krakow.pl
Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk o Wychowaniu
kierunek: pedagogika wieku dziecięcego
ul. Pomorska 46/48, 91-408 Łódź
tel. 42 665 57 10
e-mail: wnow@uni.lodz.pl
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
kierunek: pedagogika ze specjalnością pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna
ul. Sterlinga 26, 90-212 Łódź
tel. 42 631 58 00
e-mail: uczelnia@ahe.lodz.pl
http://www.ahe.lodz.pl/pedagogika
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
kierunek: pedagogika ze specjalnością wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna
ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź
tel. 42 664 66 66
e-mail: uczelnia@san.edu.pl
- dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wojska Polskiego 2, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl
Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.