Prezentacja ze szkolenia "Zamówienia publiczne zgodnie z ustawą PZP, w tym pozacenowe kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych w projektach EFS" - 5 i 26 października 2022 r. - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do naboru PUP - Działanie VIII.1 (2/2015)

Asset Publisher

Efektywność zatrudnieniowa osób o niskich kwalifikacjach z wykształceniem gimnazjalnym i niższym (ISCED2) powinna być liczona w stosunku do ogółu osób o niskich kwalifikacjach  na poziomie do ISCED2, którzy zakończyli udział w projekcie.
Osoba, która nie kwalifikuje się do żadnej z grupy dla której określony został wskaźnik efektywności zatrudnieniowej, monitorowana będzie tylko we wskaźnikach produktu.
W projektach pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy w ramach Działania VIII.1 mogą wziąć udział osoby po 29. roku życia, zarejestrowane jako bezrobotne, z grupy pierwszej lub drugiej oddalenia od rynku pracy, które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj.: po 50. roku życia, długotrwale bezrobotne, kobiety, z niepełnosprawnościami, o niskich kwalifikacjach.Zgodnie z WLWK, osoby o niskich kwalifikacjach to osoby posiadające wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie – do tego poziomu wykształcenia kwalifikują się osoby bez wykształcenia oraz z wykształceniem: podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym ogólnokształcącym i zawodowym, zasadniczym zawodowym.
Zatem, osoba opisana w pytaniu, może wziąć udział w projekcie jako osoba o niskich kwalifikacjach, o ile jest osobą po 29. roku życia z pierwszego lub drugiego profilu pomocy.
W przypadku projektów pozakonkursowych PUP w ramach RPO WŁ w Regulaminie naboru projektów pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy na rok 2015 z dnia 24.06.2015 r. nie zostało określone kryterium dostępu, dotyczące rekrutacji uczestników (nie ma warunku, że proces związany z rekrutacją powinien zakończyć sie do dnia 31.12.2015 r.). Warunek taki występował w projektach pozakonkursowych PUP w ramach PO WER składanych zgodnie z regulaminem naboru z dnia 27.03.2015 r. (POWR.01.01.02-IP.17-10-001/15).
Jednocześnie, niektóre z PUP we wnioskach o dofinansowanie określiły, iż rekrutacja zostanie zakończona do dnia 31.12.2015 r. W przypadku tych powiatów istnieje możliwość przeprowadzenia dodatkowej rekrutacji po wprowadzeniu zmian we wniosku o dofinansowanie.
Natomiast w sytuacji, gdy we wniosku o dofinansowanie nie dokonali Państwo zapisów na temat określenia końcowej daty rekrutacji, dopuszcza się możliwość rekrutowania i kierowania w 2016 roku w uzupełnienie zwolnionego miejsca pracy kolejnych osób bezrobotnych, w ramach prac interwencyjnych jak i w ramach wyposażenia lub doposażenie stanowiska pracy, pod warunkiem zaciągnięcia zobowiązania na realizację ww. form wsparcia w roku 2015. Ponadto osoby rekrutowane do projektu muszą należeć do kategorii osób określonych w ramach grupy docelowej i kierowane na uzupełnienie stanowiska pracy zgodnie z zapisami umowy z pracodawcą. Kolejne osoby powinny wypełnić oświadczenia udziału w projekcie i należy ich traktować jako uczestników projektu.
Zgodnie z definicją zawartą w WLWK (załącznik do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020) osoba o niskich kwalifikacjach, to osoba posiadająca wykształcenie  na poziomie do ISCED 3 włącznie.
Natomiast dodatkowo ustalono, że w 2016 r. w projektach pozakonkursowych PUP, przy mierzeniu efektywności zatrudnieniowej stosowany będzie minimalny poziom kryterium efektywności zatrudnieniowej dla osób o niskich kwalifikacjach definiowanych jako osoby z wykształceniem do poziomu ISCED 2 włącznie.
 
Wartość bazową wskaźników należy określić zgodnie z przeprowadzoną analizą sytuacji na rynku pracy,  np. poprzez weryfikację wykonania wskaźników projektów dofinansowanych w roku 2015 (w ujęciu rocznym  tj. jakie wartości osiągnięto w roku 2015). Do wartości bazowej nie należy dodawać wartości docelowej  tj. planowanych wskaźników na rok 2016.
Zgodnie z wyjaśnieniami otrzymanymi z Ministerstwa Rozwoju, całość kosztów pośrednich w ramach projektów pozakonkursowych PUP finansowana jest w ramach limitu dla danego powiatu na wydatki fakultatywne. Jednocześnie, zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 koszty pośrednie stanowią w całości wkład krajowy, co oznacza że rozliczane powinny być wyłącznie w paragrafach z czwartą cyfrą „9".
W trakcie trwania projektu, osoba rekrutowana na tę formę wsparcia powinna należeć do kategorii osób określonych w grupie docelowej projektu. Osoba ta powinna wypełnić oświadczenie udziału w projekcie i należy wykazać ją w formularzu Monitorowania uczestników projektów.
Po zakończeniu realizacji projektu, w przypadku rozwiązania stosunku pracy w ramach doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy sfinansowanego w projekcie, PUP powinien w pierwszej kolejności kierować na to stanowisko osobę, które spełniałaby kwalifikowalność uczestnika projektu. Osoba ta nie jest uczestnikiem projektu, nie ma obowiązku wypełniania oświadczenia udziału w projekcie. W sytuacji gdy PUP nie ma możliwości skierowania na to stanowisko osoby spełniającej warunki projektu, można skierować na to stanowisko osobę, która nie kwalifikowałaby się do grupy docelowej określonej w RPO WŁ. Wówczas należy sporządzić notatkę.
W notatce tej należy uzasadnić skierowanie na doposażenie lub wyposażenie stanowiska pracy osoby, która nie spełniałaby kwalifikowalności uczestnika  projektu. Podobnie należy postępować w przypadku monitorowania prac interwencyjnych jak i również obu tych form wsparcia w ramach PO WER.
Zgodnie z podrozdziałem 12.11 Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji „jeśli działania w ramach projektu realizujesz w kilku lokalizacjach, plakat umieść w każdej z nich". Oznacza to, że beneficjent jest zobowiązany do umieszczenia plakatu we wszystkich lokalizacjach, w których prowadzone są działania w ramach projektu. W związku z powyższym plakat należy umieścić w głównej siedzibie beneficjenta, a także w miejscach w których realizuje działania stanowiące integralną część projektu np. szkolenia. Plakat należy umieścić również w siedzibach pracodawców organizujących np. staże lub prace interwencyjne, czyli tych podmiotów, które poprzez zawarcie umowy realizują zadania zlecone przez beneficjenta. Nie ma obowiązku umieszczania plakatu w każdym miejscu, pomieszczeniu, obiekcie itp. w którym przebywa uczestnik biorący udział np. w stażu, pracach interwencyjnych itd., jedynie w głównej siedzibie pracodawcy.
Nie. Zgodnie z zapisami Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji, plakat to nośnik informacji o wymiarze co najmniej A3 (format arkusza o wymiarach 297×420 mm) służący do oznaczania projektów. Może mieć orientację pionową lub poziomą. Może być to arkusz papieru lub inne trwalsze tworzywo np. plastik. Pod warunkiem zachowania minimalnego obowiązkowego rozmiaru może mieć formę plansz informacyjnych, stojaków reklamowych itp.
Nie. Zgodnie z zapisami Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji, plakat to nośnik informacji o wymiarze co najmniej A3 (format arkusza o wymiarach 297×420 mm) służący do oznaczania projektów. Może mieć orientację pionową lub poziomą. Może być to arkusz papieru lub inne trwalsze tworzywo np. plastik. Pod warunkiem zachowania minimalnego obowiązkowego rozmiaru może mieć formę plansz informacyjnych, stojaków reklamowych itp.
Zgodnie z podrozdziałem 12.11 Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji „jeśli działania w ramach projektu realizujesz w kilku lokalizacjach, plakat umieść w każdej z nich". Oznacza to, że beneficjent jest zobowiązany do umieszczenia plakatu we wszystkich lokalizacjach, w których prowadzone są działania w ramach projektu. W związku z powyższym plakat należy umieścić w głównej siedzibie beneficjenta, a także w miejscach w których realizuje działania stanowiące integralną część projektu np. szkolenia. Plakat należy umieścić również w siedzibach pracodawców organizujących np. staże lub prace interwencyjne, czyli tych podmiotów, które poprzez zawarcie umowy realizują zadania zlecone przez beneficjenta. Nie ma obowiązku umieszczania plakatu w każdym miejscu, pomieszczeniu, obiekcie itp. w którym przebywa uczestnik biorący udział np. w stażu, pracach interwencyjnych itd., jedynie w głównej siedzibie pracodawcy.
W przypadku projektów pozakonkursowych PUP w ramach RPO WŁ w Regulaminie naboru projektów pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy na rok 2015 z dnia 24.06.2015 r. nie zostało określone kryterium dostępu, dotyczące rekrutacji uczestników (nie ma warunku, że proces związany z rekrutacją powinien zakończyć sie do dnia 31.12.2015 r.). Warunek taki występował w projektach pozakonkursowych PUP w ramach PO WER składanych zgodnie z Regulaminem naboru z dnia 27.03.2015 r. (POWR.01.01.02-IP.17-10-001/15).
W związku z powyższym, dopuszcza się możliwość rekrutowania i kierowania w 2016 roku w uzupełnienie zwolnionego miejsca pracy kolejnych osób bezrobotnych, w ramach wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jak i również w ramach prac interwencyjnych, pod warunkiem zaciągnięcia zobowiązań na realizację ww. form wsparcia w roku 2015. W przypadku projektu, w którym została zaplanowana ww. forma wsparcia, zasadne jest aby w momencie uzupełnienia zwolnionego miejsca pracy, kierować na to stanowisko osobę kwalifikującą się do projektu.
W trakcie trwania projektu, osoba rekrutowana na tę formę wsparcia powinna należeć do kategorii osób określonych w grupie docelowej projektu. Osoba ta, powinna wypełnić oświadczenie udziału w projekcie i należy wykazać ją SL2014 w formularzu Monitorowania uczestników projektów.
Po zakończeniu realizacji projektu, w przypadku rozwiązania stosunku pracy w ramach doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy sfinansowanego w projekcie, PUP powinien w pierwszej kolejności kierować na to stanowisko osobę, które spełniałaby kwalifikowalność uczestnika projektu. Osoba ta nie jest uczestnikiem projektu, nie ma obowiązku wypełniania oświadczenia udziału w projekcie. W sytuacji gdy PUP nie ma możliwości skierowania na to stanowisko osoby spełniającej warunki projektu, można skierować na to stanowisko osobę, która nie kwalifikowałaby się do grupy docelowej określonej w RPO WŁ. Wówczas należy sporządzić notatkę.
W notatce tej należy uzasadnić skierowanie na doposażenie lub wyposażenie stanowiska pracy osoby, która nie spełniałaby kwalifikowalności uczestnika  projektu. Podobnie należy postępować w przypadku monitorowania prac interwencyjnych jak i również obu tych form wsparcia w ramach PO WER.
Środki na realizację projektów pozakonkursowych PUP zarówno w PO WER jak i RPO WŁ będą wypłacane w wysokości 1/12 każdego miesiąca. Środki na styczeń zostały już przekazane przez MRPiPS w dniach 7-8 stycznia 2016 r.
Realizacja projektów pozakonkursowych PUP w roku 2016 będzie polegać na wdrożeniu nowego projektu, włącznie z jego oceną i podpisaniem umowy o dofinansowanie; nie jest to kontynuacja projektu dofinansowanego w roku 2015.
W przypadku RPO WŁ refundację kosztów wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy można stosować w tej samej formule co w roku 2015 (bez prac interwencyjnych).
Realizację projektów można rozpocząć od 1 stycznia 2016 r.
Tak, do projektów mogą przystąpić osoby, które uczestniczyły w formach aktywizacji w ramach projektów dofinansowanych w 2015 r. pod warunkiem, że będą spełniać kryteria kwalifikowalności uczestników.
Uczestnika, który po zakończeniu udziału w projekcie podjął zatrudnienie na podstawie skierowania na prace interwencyjne (np. finansowanego ze środków Funduszu Pracy lub w ramach innego projektu, który nie jest współfinansowany ze środków EFS), PUP może wykazywać jako uczestnika, który podjął pracę po zakończeniu udziału w projekcie, pod warunkiem zachowania wymogów dotyczących pomiaru kryterium efektywności zatrudnieniowej. Sam fakt wyrejestrowania z ewidencji osób bezrobotnych nie stanowi podstawy do uznania, że osoba pracuje zgodnie z założeniami monitorowania efektywności zatrudnieniowej.

interpretacje i wyjaśnienia

Prezentacja ze szkolenia "Zamówienia publiczne zgodnie z ustawą PZP, w tym pozacenowe kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych w projektach EFS" - 5 i 26 października 2022 r.