Często zadawane pytania do konkursu OPS i PCPR - Poddziałanie IX.1.1 (2/2015) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do konkursu OPS i PCPR - Poddziałanie IX.1.1 (2/2015)

Asset Publisher

Rozliczenia odbywają się na podstawie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki sporządzane przez poszczególnych partnerów. Rozliczenia partnerów nie polegają na przedstawieniu faktury VAT, ponieważ partnerzy nie realizują usług zleconych przez beneficjenta tylko współuczestniczą w realizacji projektu. Rozliczenie całkowitych kosztów szkolenia nie może odbywać się także na podstawie noty obciążeniowej, ponieważ nie ukazuje ona faktycznie poniesionych kosztów.
Przykładowo jeśli szkolenie realizowane jest przez partnera, powinien on przedstawić dokumenty potwierdzające każdy rodzaj wydatku np.:
  • w przypadku trenera - umowa cywilno-prawna i rachunek,
  • przy zakupie artykułów piśmienniczych - faktura,
  • w przypadku sali – udokumentowane koszty eksploatacji, faktura za wynajem.
Nie, wkładem własnym PCPR w ramach konkursu nie może być świadczenie wypłacane rodzinie zastępczej osoby usamodzielnianej, która ukończyła 18 lat, ale pozostaje w rodzinie zastępczej i kontynuuje naukę. Świadczenia pieniężne wypłacane rodzinie zastępczej na dziecko, którego podstawą jest art. 80 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nie powinny stanowić wkładu własnego w konkursie. Wszystkie wydatki w ramach projektu, w tym także ponoszone w ramach wkładu własnego muszą mieć bezpośredni związek z celami projektu, który powinien być powiązany z celem Poddziałania IX.1.1, czyli przywrócenie zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Pomiędzy wskazanym świadczeniem, a przedmiotem konkursu, czyli aktywizacją społeczno-zawodową nie ma bezpośredniego związku.
Świadczenia pieniężne przeznaczone na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej na konkretne niepełnoletnie dziecko mogą stanowić wkład własny w konkursie RPLD.09.01.01-IP.01-10-002/15 pod warunkiem, że powiązane są z przedmiotem wsparcia w ramach projektu.
Na podstawie Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej sfinansowanie kosztów uzupełnienia wykształcenia osoby niepełnosprawnej odbywa się poprzez wypłatę świadczeń pieniężnych, a to może stanowić jedynie wkład własny w projekcie.
Pomiar kryterium efektywności społeczno-zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym odnosi się  wyłącznie do osób biernych (np. uczących się) i bezrobotnych uczestników, którzy zakończyli udział w projekcie. Wskaźnik efektywności w wymiarze zatrudnieniowym wynosi tylko 22 %, co oznacza, że nie wszyscy uczestnicy muszą podjąć zatrudnienie.
 
 
W ramach ogłoszonego konkursu PCPR nie ma możliwości samodzielnej realizacji szkoleń zawodowych dla uczestników projektu. Instrumenty aktywizacji zawodowej (szkolenia zawodowe) mogą być realizowane przez  podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności:
  • PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;
  • CIS i KIS;
  • spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
  • organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów PCPR są realizowane:
  • przez partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich;
  • przez PUP na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie;
  • c) przez podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  • d) przez podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako realizatorzy projektu.
Przykładowe instrumenty, które służą aktywizacji społeczno – zawodowej zostały wskazane w załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu. Samodzielnie przez OPS/PCPR w ramach instrumentu aktywizacji społecznej możliwa jest realizacja m.in. treningi kompetencji i umiejętności społecznych (prawo jazdy kat. B, nauka obsługi komputera (pakiet MS Office, Internet), kurs językowy, itp.). Natomiast w ramach instrumentu aktywizacji zawodowej wymienia się m.in. kursy i szkolenia umożliwiające nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych niezbędnych na rynku pracy (stylizacja paznokci, kurs kosmetyczny, fryzjerki, obsługi kasy fiskalnej, florystyka oraz grafika komputerowa), jako wsparcie, które OPS/PCPR nie może realizować samodzielnie
Tak, istnieje możliwość w odpowiedzi na konkurs realizacji projektu skierowanego do grupy docelowej składającej się z nastoletnich dzieci umieszczanych w pieczy zastępczej oraz osób usamodzielnianych.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020, Podrozdział 4.7 w odniesieniu do osób:
  • będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,
  • przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- do których są kierowane usługi aktywnej integracji nie ma obowiązku stosowania kryteriów efektywności społeczno-zatrudnieniowej.

W związku z tym w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca w formularzu wniosku o dofinansowanie w opisie grupy docelowej musi jednoznacznie wskazać oraz uzasadnić udział ww. osób.
Jednakże wnioskodawca zgodnie z regulaminem konkursu zobligowany jest do uwzględnienia, a następnie monitorowania w projekcie obligatoryjnych:
  • wskaźników produktu:
    • Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie;
    • Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie.
  • oraz wskaźników rezultatu bezpośredniego:
    • Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu;
    • Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek);
    • Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu.
Między innymi na podstawie ww. wskaźników oraz przypisanym im wartościom dokonywana jest ocena, czy wniosek przyczynia się do osiągnięcia celu szczegółowego PI 9i: przywrócenie zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Nie jest zasadne by rodzice zastępczy uczestniczyli w treningu wyjazdowym w charakterze opiekunów. Wsparcie w ramach konkursu realizowane jest w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla każdej osoby zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Ich udział w projekcie jest uzasadniony jedynie kiedy jest niezbędny dla skutecznego wsparcia ww. grupy uczestników. Efektywności społeczno – zatrudnieniowa nie jest mierzona wobec otoczenia (rodziców zastępczych), którego udział jest niezbędny do realizacji bezpośredniego wsparcia dla uczestników projektu. Efektywność społeczno – zatrudnieniowa jest mierzona wobec osób lub rodzin albo środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych aktywizacją społeczno – zatrudnieniow.
Nie jest to niemożliwe. Personel projektu musi być zatrudniony zgodnie z Wytycznymi Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 kwietnia 2015 r. w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, które w podrozdziale 6.16.2 jasno wskazują, że wydatki poniesione na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest jednocześnie pracownikiem beneficjenta, są niekwalifikowalne, przy czym nie dotyczy to umów o dzieło, o których mowa w pkt 4 ww. podrozdziału.
Tak , koszty prac społecznie użytecznych stanowiący wkład gminy (środki JST) mogą zostać sfinansowane z środków EFS w ramach projektu. Natomiast koszt prac społecznie użytecznych pochodzący z środków Funduszu Pracy mogą zostać wykazane w projekcie jedynie jako wkład własny.
Tak, środki PFRON (będące w dyspozycji powiatu) przyznane uczestnikowi na pokrycie kosztów czesnego i dodatku na pokrycie kosztów kształcenia w ramach programu „Aktywny samorząd" mogą stanowić wkład własny w ramach projektów w konkursie pod warunkiem, że związane są z przedmiotem projektu, dotyczą uczestników projektu i zostały poniesione w projekcie w czasie jego realizacji.
W budżecie projektu wydatek należy przedstawić w dwóch różnych pozycjach budżetowych z zastosowaniem cen zawartych w załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu. W opisie projektu należy osobno uzasadnić realizację kursu prawa jazdy kat. B oraz szkolenia zawodowego. Kurs na prawo jazdy kat. B stanowi instrument aktywizacji społecznej, który może być realizowany samodzielnie przez OPS/PCPR. Natomiast szkolenie w zawodzie kucharza stanowi instrument aktywizacji zawodowej, który musi być realizowany przez  podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności:
  • PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;
  • CIS i KIS;
  • spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
  • organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W załączniku nr 7 do Regulaminu wskazane są standardy dotyczące realizacji szkoleń, które należy traktować jako typowe. W ww. załączniku informujemy również, że dopuszczalne są odstępstwa zarówno w zakresie długości trwania szkolenia (o ile program nie wynika z obowiązujących przepisów) jak i kosztów jego realizacji pod warunkiem przedstawienia należytego uzasadnienia. Wnioskodawca wykazując szkolenie przekraczające kwotę wymienioną w załączniku nr 7 powinien posiłkować się rozeznaniem przeprowadzonym na lokalnym rynku.
Tak, wkładem własnym w ramach konkursu może być wypłacane świadczenie (dofinansowanie) do wypoczynku letniego osoby usamodzielnianej, która jest uczestnikiem projektu. Zgodnie z regulaminem ww. konkursu wkład własny mogą stanowić m.in. bierne formy pomocy tzn. zasiłki i świadczenia wypłacane na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
O trwałości mówi się wtedy, gdy wynika to, z wytycznych horyzontalnych (w przypadku CT 9 m.in. Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020) lub przyjętych kryteriów. Wnioskodawca może lecz nie musi założyć trwałości rezultatów po projekcie. W przypadku tego konkursu Wytyczne i kryteria nie nakładają obowiązku trwałości.
Przy zakupie środków trwałych w ramach projektu Wnioskodawca powinien wskazać sposób ich zagospodarowania po projekcie. W przypadku zdiagnozowania barier równościowych, należy również wskazać jaki wpływ będą miały rezultaty na ich ewentualne ograniczenie lub likwidację.
Zastosowanie instrumentu aktywizacji społecznej w postaci pracy socjalnej nie jest obowiązkowe. Jej zastosowanie powinno wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczestników projektu.
Tak, osoby dla których PUP określił III profil pomocy, będące uczestnikami projektu realizowanego przez OPSw partnerstwie z  inną instytucją niż PUP, kompetentną i uprawnioną do realizacji instrumentów aktywizacji zawodowej, mogą dodatkowo poza realizacją PAI otrzymać wsparcie w postaci np. szkoleń zawodowych.
Zgodnie z załącznikiem nr 7 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych, stanowiącym załącznik do Regulaminu w konkursie w zakresie typu wsparcia „rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom" odbiorcami wsparcia powinny być przede wszystkim dzieci w wieku szkolnym. Dzieci będąc uczestnikami projektu są wykazywane we wskaźnikach produktu oraz rezultatu, tak samo jak inni uczestnicy.
Tak, koszty związane z realizacją PAI mogą stanowić wkład własny Partnera.
Tak, OPS może zlecać realizację zadań publicznych w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym może zlecać przygotowanie, dostawę i wydawanie paczek spożywczo-przemysłowych, o ile jest to zadanie, które stanowi element standardowej działalności OPS (z wyłączeniem zapisów art.25 ust.2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej).
Certyfikaty i inne dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji powinny być rozpoznawalne i uznawane w  danym środowisku, sektorze lub branży. Przez instytucję certyfikującą należy rozumieć uprawnioną do nadawania kwalifikacji i wydawania formalnego dokumentu (certyfikatu). Instytucjami certyfikującymi mogą być np.: uczelnie, okręgowe komisje egzaminacyjne, instytucje szkoleniowe, stowarzyszenia zawodowe czy organy administracji publicznej.
W odniesieniu do wszystkich uczestników projektu, nie tylko tych z III profilu pomocy, Wnioskodawca dokonuje wstępnej diagnozy już na etapie tworzenia wniosku. Wniosek powinien stanowić odpowiedź na potrzeby uczestników. W zależności od wyników wstępnej diagnozy, należy zaplanować konkretne formy wsparcia i założyć, ile osób otrzyma daną formę pomocy np. terapię uzależnień/ leczenie w zakresie uzależnień.
Tabela dotycząca szkoleń, w załączniku nr 7 wskazuje typową długość trwania szkolenia i proponowaną stawkę za szkolenie za jedną osobę. Kwota ta zawiera wszystkie wydatki związane ze zleceniem przeprowadzenia określonego szkolenia wyspecjalizowanemu w tym zakresie podmiotowi (koszt trenera, materiałów szkoleniowych, sali, poczęstunku etc.).
W przypadku szkoleń wskazane w załączniku nr 7 (Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych) standardy należy traktować jako typowe. Dopuszczalne są odstępstwa zarówno w zakresie długości trwania szkolenia (o ile program szkolenia nie wynika z obowiązujących przepisów) jak i kosztów jego realizacji pod warunkiem należytego uzasadnienia.
Zgodnie z załącznikiem nr 7 (Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych) opiekun stażysty może otrzymać wynagrodzenie:
  • w wysokości obliczonej jak za urlop wypoczynkowy, ale nie więcej niż 5.000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów
albo
  • w wysokości nieprzekraczającej 10% jego zasadniczego wynagrodzenia miesięcznie wraz ze wszystkimi składnikami wynagrodzenia wynikającego ze zwiększonego zakresu zadań (opieka nad grupą stażystów - do 3 osób), ale nie więcej niż 500 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystów).
Tak, odbywanie stażu powinno być zgodne z tematyką wcześniej ukończonego kursu/szkolenia zawodowego. Jeżeli względem uczestnika projektu zostanie zastosowana forma wsparcia w postaci szkolenia zawodowego, a następnie stażu lub praktyk, powinny one być powiązane ze sobą tematycznie. Kursy i szkolenia mają na celu nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych niezbędnych na rynku pracy. Przygotowują do podjęcia pracy w określonym zawodzie. Praktyki/staż umożliwiają nabycie nowych umiejętności i  wykorzystanie w praktyce nowo zdobytej wiedzy u konkretnego pracodawcy.
Tak, istnieje możliwość realizacji kursu zawodowego tylko dla jednego uczestnika projektu. Proces przywrócenia zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym powinien odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Jeżeli zapotrzebowanie na określoną formę wsparcia, w omawianym przypadku - przeprowadzenie szkolenia zawodowego, zostanie zdiagnozowane tylko względem jednego uczestnika, może zostać zrealizowane tylko w odniesieniu do niego. Niemniej jednak należy pamiętać, że instrument aktywnej integracji o charakterze zawodowym dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji. Szkolenie nie może być zatem jedyną formą wsparcia oferowaną uczestnikowi projektu. Projekty w ramach niniejszego konkursu mają w pierwszej kolejności przywrócić zdolność do wypełniania ról społecznych, a w konsekwencji przywrócić zdolność do zatrudnienia. Należy zatem zastosować przede wszystkim wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, a nie tylko zawodowej.
Tak. Zgodnie z kryterium „Spełnienie wymogów dotyczących partnerstwa (jeśli dotyczy)" - Wnioskodawca zobowiązany jest wyłącznie zapewnić w treści wniosku, w pkt 4.3 lub 4.5, że w przypadku projektu partnerskiego zostaną spełnione wymogi dotyczące:
  • utworzenia albo zainicjowania partnerstwa przed złożeniem wniosku o dofinansowanie albo przed rozpoczęciem realizacji projektu, o ile data ta jest wcześniejsza od daty złożenia wniosku o dofinansowanie;
  • braku powiązań, o których mowa w art. 33 ust 6 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020.
W punkcie 2.7 formularza wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca wskazuje osobę/y upoważnioną/e do podejmowania decyzji wiążących w imieniu Wnioskodawcy. Analogiczne postępowanie stosuje się w punkcie 2.9.1.7 w przypadku Partnera. Ww. osoby podpisują wniosek o dofinansowanie pod Oświadczeniami zawartymi w treści formularza.
Weryfikacja dokumentów upoważniających do podejmowania wiążących decyzji w imieniu Wnioskodawcy/Partnera oraz do podpisania umowy o dofinansowanie projektu, a także umowy partnerstwa (termin zainicjowania i podpisania umowy partnerstwa) następuje po zatwierdzeniu wniosku o dofinansowanie i skierowaniu go do dofinansowania, jednakże przed podpisaniem umowy.
Nie jest konieczne aby uczestnikami projektu były osoby niepełnosprawne. Wybór grupy docelowej powinien wynikać z przeprowadzonego przez Wnioskodawcę rozeznania potrzeb na obszarze jego działalności (powiat/gmina).
Ponadto zgodnie z Regulaminem konkursu, Wnioskodawca poprzez właściwą rekrutację powinien zapewnić wsparcie:
  • osobom lub rodzinom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczającym wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w Wytycznych;
  • osobom z rodzin korzystających z PO PŻ;
  • osobom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
  • osobom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi.
W ramach projektu można wykazać koszty związane ze składkami zdrowotnymi jedynie jako wkład własny. Zgodnie z art. 17 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r., to gmina opłaca składki na ubezpieczenia zdrowotne określone w przepisach o świadczeniu opieki zdrowotne finansowanych ze środków publicznych. W związku z tym nie należy zastępować środków publicznych środkami z EFS.
Możliwe jest wykazanie przedmiotowych kosztów jako element realizacji poszczególnych zadań, gdzie występuje wsparcie w postaci instrumentów społecznych, edukacyjnych i zawodowych (jeżeli są realizowane) jeżeli są ze sobą powiązane, istnieje związek między nimi. W przypadku braku powiązań z innymi instrumentami można koszty związane ze składkami zdrowotnymi wykazać jako oddzielne zadanie.
Lider razem z partnerem w porozumieniu/ umowie dot. partnerstwa regulują kwestie dotyczące przepływów finansowych. To strony umowy partnerskiej decydują, czy realizacja zadań partnera będzie finansowana poprzez rozliczenie zaliczkowe, czy też poprzez refundację kosztów poniesionych przez partnera, na podstawie  odpowiednich dokumentów. Natomiast koszty związane z obsługą księgową całego projektu, również w zakresie przelewów dokonywanych na konto partnera, należy ująć w kosztach pośrednich.
Zadaniem zleconym przez OPS na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą być wyłącznie te zadania, które stanową element standardowej działalności OPS (z wyłączeniem zapisów art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej). Z uwagi na powyższe, nie ma możliwości realizacji aktywizacji zawodowej przez CIS w drodze zlecenia zadania przez OPS na podstawie ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Jeśli w strukturach OPS nie ma wyodrębnionego KIS/CIS, albo KIS/CIS nie jest prowadzony przez daną gminę to realizację instrumentu aktywizacji zawodowej należy powierzyć partnerowi projektu, w tym przypadku wybranemu KIS/CIS.
Jeśli w strukturach gminy jest wyodrębniona komórka organizacyjna prowadząca KIS/CIS, to wtedy dany Ośrodek realizuje aktywizację zawodową z wykorzystanie przedmiotowego KIS/CIS.
Wobec osób bezrobotnych zakwalifikowanych do III profilu pomocy wymagane jest wsparcie realizowane na podstawie Programu Aktywizacji i Integracji, o którym mowa w ustawiez dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednakże ww. uczestnicy projektu mogą zostać objęci także wsparciem uzupełniającym wobec wsparcia oferowanego w PAI.
Na etapie składania wniosku obligatoryjne jest spełnienie wszystkich kryteriów dostępu. Dlatego też  względem Wnioskodawcy wymagane jest by zaplanował dla wszystkich osób bezrobotnych zakwalifikowanych do III profilu pomocy wsparcie w postaci PAI.
Tak. Osoba pracująca, kwalifikująca się do kategorii ubogich osób pracujących jak i osoba zarejestrowana jako poszukująca pracy, kwalifikująca się do kategorii ubogich osób pracujących, może uzyskać w ramach projektu wsparcie zawodowe, w tym w postaci szkolenia zawodowego.
Należy jednak pamiętać, iż wsparcie zawodowe dla uczestników projektu niesprofilowanych przez PUP, może być udzielone wyłącznie przez partnera w projekcie wyspecjalizowanego w zakresie aktywizacji zawodowej, innego niż PUP, wybranego zgodnie ze wskazaniami Regulaminu konkursu w Rozdziale 3.5 Partnerstwo.
Wybrany do wspólnej realizacji Partner – WTZ może zlecić cześć zadań związanych z aktywizacją zawodową innym podmiotom wyspecjalizowanym w aktywizacji zawodowej, w tym m.in. szkolenia zawodowe.
Celem konkursu jest przywrócenie zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Wsparcie w projekcie powinno być kompleksowe, dostosowane do zdiagnozowanych, indywidualnych potrzeb uczestników, realizowane w oparciu o stworzoną ścieżkę reintegracji.  Osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym są objęte programem służącym aktywizacji społeczno-zawodowej za pomocą instrumentów aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej oraz wsparciem o charakterze zdrowotnym. Jeżeli przeprowadzenie ścieżki aktywizacji społeczno-zawodowej z wykorzystaniem przedstawionego Integracyjnego Klubu Aktywnej Rehabilitacji/ Klubu Aktywności Społecznej przyczyni się do osiągnięcia celu konkursu: przywrócenie zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym możliwe jest utworzenie ww. podmiotów.
Tak, Ośrodek Pomocy Społecznej, realizując projekt w partnerstwie, gdzie Partner będzie organizował i nadzorował przebieg szkoleń zawodowych, może jednocześnie w ramach Klubu Integracji Społecznej (funkcjonującego w strukturze OPS), realizować staże zawodowe (o ile zapisy w regulaminie KIS-u  przewidują możliwość prowadzenia staży).
 
 
W przypadku wypłacania stypendium szkoleniowego, czy stażowego Beneficjent jest zobowiązany odprowadzić wszystkie składki zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kwoty naliczonych składek są wydatkiem kwalifikowanym. W załączniku nr 7 – Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych mowa jedynie o kwotach brutto. Wnioskodawca może uwzględnić w budżecie całkowity koszt odprowadzanych składek (tzw. kwotę brutto brutto). Tym samym, może przekroczyć, w niezbędnym zakresie, limity maksymalnych kwot stypendiów  wskazanych w Wymaganiach dotyczących standardu oraz cen rynkowych. Składki mogą być wykazane w budżecie szczegółowym razem z kwotą wypłacanego stypendium, bądź w osobnej pozycji.
Proces wsparcia w ramach projektów realizowanych w Poddziałaniu IX.1.1 odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów potencjału, predyspozycji i potrzeb. Z uwagi na powyższe, określenie kierunku szkoleń zawodowych przed przeprowadzeniem rekrutacji, nie jest zasadne. Należy pamiętać, iż przykładowe koszty, także stypendium szkoleniowego oraz przykładowych szkoleń zawodowych, zostały określone w załączniku nr 7 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych do regulaminu konkursu.
W przypadku kiedy nie jest określona tematyka szkoleń istnieje możliwość zastosowania uśrednionej lub maksymalnej kwoty określonej w załączniku nr 7 do regulaminu na pokrycie kosztów szkoleń. W przypadku zastosowania innych szkoleń niż określone w ww. załączniku, wysokość kwoty musi wynikać z przeprowadzonego rozeznania oraz zostać uzasadniona pod budżetem szczegółowym.

 
Stypendium szkoleniowe przysługuje wyłącznie uczestnikom projektu biorącym udział w szkoleniach zawodowych, umożliwiających nabycie lub podniesienie kwalifikacji zawodowych, w okresie trwania tego szkolenia. Szczegółowe wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych zostały przedstawione z załączniku nr 7 do regulaminu konkursu.
Tak. Taki sposób należy uznać za prawidłowy. OPS może realizować aktywizację poprzez własny KIS, który jest wyodrębniony w jego strukturze. Należy jednak pamiętać, iż realizacja zadań musi obejmować wyłącznie te zadania, które są zgodne ze statusem danego KIS.
Tak. Istnieje możliwość realizacji aktywizacji zawodowej poprzez wybór jednego z czterech wymienionych w Regulaminie sposobów. Należy jednak pamiętać, iż samodzielna realizacja projektu musi koncentrować się na statutowej działalności OPS/PCPR zgodnej m.in. z ustawą o pomocy społecznej czy też ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. OPS/PCPR może zlecić na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wyłącznie te zadania, które są przedmiotem prowadzonej przez niego działalności.  
Jednocześnie jeżeli OPS ma wyodrębnioną w strukturach jednostkę organizacyjną realizującą zadania wynikające z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym tj. CIS/KIS, może on realizować aktywizację zawodową w swoim CIS/KIS. Może także w tej sytuacji (jeśli posiada swój CIS/KIS) zlecić realizację zadania innemu CIS/KIS, jeśli nie chce, bądź nie może realizować tego zadania w swoim CIS/KIS.
Pragniemy nadmienić także, iż działania określone w ustawie o promocji zatrudnienia nie są kierowane bezpośrednio do instytucji pomocy i integracji społecznej z uwagi na co zadania te powinny być realizowane przez jednostki do tego powołane.
Instrumenty aktywnej integracji o charakterze zawodowym nie mogą być samodzielnie wdrażane przez beneficjentów (OPS/ PCPR). Wdrożenie tych instrumentów możliwe jest wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej. Partner projektu, którym może być także organizacja pozarządowa, wnosi do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie o partnerstwie. Szczegółowe wymagania dotyczące partnerstwa znajdą Państwo w ustawie o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020 oraz w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków. Możliwe jest, by partner zlecał usługę – organizowanie szkoleń zawodowych innym podmiotom. W przedmiotowym przypadku należy w sposób wyczerpujący uzasadnić potrzebę zlecania przez partnera usług w treści wniosku.
Ponadto pragniemy zwrócić uwagę, że w Załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu określono wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych m.in. w odniesieniu do organizowanych szkoleń zawodowych, które Wnioskodawca zobowiązany jest uwzględnić przygotowując wniosek o dofinansowanie.
Świadczenia pieniężne wypłacane rodzinie zastępczej na konkretne niepełnoletnie dziecko, którego podstawą jest art. 80 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w nie powinny stanowić wkładu własnego w konkursie. Wszystkie wydatki w ramach projektu, w tym także ponoszone w ramach wkładu własnego muszą mieć bezpośredni związek z celami projektu, który powinien być powiązany z celem Poddziałania IX.1.1, czyli przywrócenie zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Pomiędzy świadczeniem, a przedmiotem konkursu, czyli aktywizacją społeczno-zawodową nie ma bezpośredniego związku.Nie ma natomiast przeciwwskazań, żeby w ramach konkursu wsparcie w postaci korepetycji dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym zostało wykazane jako instrument edukacyjny i sfinansowane ze środków unijnych. Należy przy tym pamiętać, aby wsparcie w projekcie było kompleksowe, dostosowane do zdiagnozowanych, indywidualnych  potrzeb, realizowane w oparciu o stworzoną ścieżkę reintegracji.
Ponadto pragniemy zwrócić uwagę, że wskazane świadczenia mogą być wkładem własnym w konkursie RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/15.
Nie ma możliwości, aby partner wybrany zgodnie z procedurą brał udział w przetargu lub zapytaniu ofertowym na wybór realizatora zadań.
Zgodnie z Rozdziałem 8.5 pkt 6 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020, nie jest kwalifikowane zlecenie usługi merytorycznej przez Beneficjenta partnerom projektu i odwrotnie.
Osoby zarejestrowane jako bezrobotne zakwalifikowane do I i II profilu pomocy mogą otrzymać wsparcie w ramach projektu, o ile kierowane do nich wsparcie nie ma charakteru aktywizacji zawodowej. Ponieważ I i II profil co do zasady są wspierane w Osi VIII.
W ramach projektów OPS i PCPR wsparciem są obejmowane osoby bezrobotne, które korzystają z pomocy społecznej lub bezrobotne zakwalifikowane do III profilu pomocy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W przypadku wsparcia osób bezrobotnych zakwalifikowanych do III profilu pomocy wsparcie jest realizowane na podstawie Programu Aktywizacja i Integracja.
Wsparcie realizowane w ramach PAI musi odbywać się zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa ta definiuje III profil pomocy oraz instrumenty i usługi przypisane do tego profilu. Nie ma więc możliwości, by w ramach PAI oferować dodatkowe instrumenty i usługi rynku pracy nieprzypisane w ustawie do III profilu.
W art. 62b ust 2 określono, jakie działania podejmowane są po zrealizowaniu PAI (w skrócie: wydłużenie PAI z 2 do maksymalnie 6 m-c, skierowanie do zatrudnienia wspieranego lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej osób prawnych, ponowne ustalenie profilu pomocy, a w przypadku jego zmian niezwłoczne dostosowanie IPD).
W związku z tym nie ma możliwości zastosowania instrumentów aktywizacji zawodowej, za które odpowiadałby w projekcie PUP innych niż wskazane w ustawie dla III profilu pomocy. W związku z powyższym nie ma możliwości realizacji staży przez powiatowy urząd pracy wobec wymienionej grupy docelowej w ramach projektu. Realizację staży w ramach projektu należy powierzyć podmiotowi wyspecjalizowanemu w zakresie aktywizacji zawodowej (innemu niż PUP) w ramach partnerstwa. W Regulaminie konkursu w części 3.5 opisane zostały zasady realizacji projektu w partnerstwie. Koszty realizacji staży powinny zostać wykazane w szczegółowym budżecie projektu i oznaczone zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WŁ na lata 2014-2020.
Skierowanie osoby po zakończeniu udziału w projekcie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych nie jest liczone do wskaźnika efektywności zatrudnieniowej.
Pragniemy zwrócić uwagę, iż szczegółowe zasady pomiaru wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej opisane zostały w Załączniku nr 8 Sposób i metodologia pomiaru efektywności społeczno-zatrudnieniowej do Regulaminu konkursu.
Tak. Należy rozpisać konkurs stosując poniższe zapisy art. 33 pkt. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (zwanej ustawą wdrożeniową):
 
Podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm. 9), dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów. Podmiot ten, dokonując wyboru, jest obowiązany w szczególności do:
  • ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
  • uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
  • podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.
Należy także pamiętać o tym, iż:
  • wybór partnera powinien być dokonany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie,
  • w ogłoszeniu należy wskazać wymagania wobec partnera oraz kryteria wyboru, do których należeć mogą m.in.: zgodność działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowany wkład potencjalnego partnera w realizację projektu czy doświadczenie w realizacji zadań o podobnym charakterze.
W przypadku zawarcia partnerstwa JST (PCPR) z innym podmiotem sektora finansów publicznych (PUP) nie ma zastosowania trybu konkursowego.
 
Tak, można jako wkład własny wnieść do projektu wykorzystywane pomieszczenia PCPR do przeprowadzenia zajęć. Przy wyliczaniu wartości wniesionego wkładu można wykorzystać stawkę godzinową ogłoszoną w uchwale powiatu o użyczeniu pomieszczeń.
Możliwe jest wykazanie wkładu własnego w ramach kosztów pośrednich. Wnioskodawca wskazuję wartość kosztów pośrednich jaką stanowić będzie wkład własny w ramach projektu. Wnioskodawca każdorazowo przy składaniu wniosku o płatność wykazuje koszty pośrednie jako właściwy procent rozliczonych kosztów bezpośrednich pośrednich. W ramach tej wartości należy wskazać kwotę, która stanowić ma wkład własny.Ponadto w uzasadnieniu dla przewidzianego w projekcie wkładu własnego, w tym informacja o wkładzie rzeczowym i wszelkich opłatach pobieranych od uczestników w Formularzu Wniosku o Dofinansowanie należy uzasadnić jaki wkład własny będzie wnoszony do projektu.