Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie VIII.2.1 (1/2019) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź


Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie VIII.2.1 (1/2019)

Formy wsparcia

W celu realizacji zatrudnienia subsydiowanego podjęto działania zmierzające do nawiązania współpracy z potencjalnymi pracodawcami. Domy Pomocy Społecznej zadeklarowały dla uczestników projektu miejsca pracy, gdzie mogłyby one odbywać obligatoryjne praktyki zawodowe (wymagane w związku z proponowanym w projekcie kursem zawodowym: opiekun medyczny), a w dalszym etapie znaleźć tam zatrudnienie, które w ramach projektu byłoby subsydiowane. Pytanie dotyczy zatem udzielenia pomocy de minimis. Czy organem udzielającym pomocy de minimis DPS-om, w związku z subsydiowanym zatrudnieniem będzie Beneficjent czy WUP w Łodzi, zważywszy, iż DPS-y są jednostkami organizacyjnymi Miasta?

W przypadku organizacji subsydiowanego zatrudnienia w Domach Pomocy Społecznej wsparcie to nie będzie obejmowane regułami pomocy publicznej/de minimis.

Po pierwsze, charakter działalności DPS (zarządzanego przez JST, a nie przez spółkę, czy osobę fizyczną) może zostać uznany za działający w ramach systemu solidarności społecznej, z uwagi na:
a) służy wyłącznie realizacji celu społecznego, tj. jednego z zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej - DPS nie świadczy innego rodzaju usług na rzecz osób niebędących mieszkańcami DPS, np. takich jak rehabilitacja;
b) nie jest nastawiony na zysk - opłaty pobierane za pobyt w domu są w całości reinwestowane w jego funkcjonowanie;
c) świadczenia są niezależne od wysokości opłat pobieranych od mieszkańca domu;
d) zakres usług nie jest uzależniony od zarobków mieszkańca domu;
e) jest nadzorowany przez państwo.
Po drugie zaś, nawet zakładając, że DPS zarządzany przez JST nie działa w ramach systemu solidarności społecznej, należy przyjąć, że wsparcie publiczne DPS zarządzanego przez JST nie będzie wywierać negatywnego wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi - choćby z punktu widzenia świadczenia usługi opieki w zwykłym zakresie, z myślą o lokalnej ludności, w przypadku której jest niewielkie prawdopodobieństwo przyciągnięcia klientów z innych państw członkowskich. Właściwym będzie także przyjęcie, że z usług opieki nie będą korzystać obywatele innych państw członkowskich (lub odsetek tych osób będzie marginalny), co uzasadni lokalny charakter działalności DPS, a ponadto, dom nie będzie aktywnie promowany w celu pozyskana klientów z zagranicy.
Powyższe wyjaśnienia zostaną wzięte pod uwagę podczas oceny Państwa wniosku złożonego w odpowiedzi na konkurs nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/19 (I runda), nie mając jednak wpływu na jego punktację (tj. nie będą odejmowane punkty za ujęcie subsydiowanego zatrudnienia w DPS-ach jako pomocy de minimis).
 

Czy kosztem kwalifikowanym w w/w konkursie może być dodatek relokacyjny? Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 takie wsparcie przy spełnieniu określonych warunków jest możliwe - jest to wsparcie mobilności geograficznej uczestników projektu.

Dodatek relokacyjny stanowi jedną z możliwych form wsparcia realizowanych przez podmioty inne niż PUP-y uwzględnionych w „Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020". Z uwagi na fakt, że wsparcie realizowane w ramach konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/19 musi być zgodne m.in. z wymienionymi Wytycznymi, Wnioskodawca może zaplanować udzielenie wsparcia w postaci dodatku relokacyjnego dla części uczestników projektu. Niemniej jednak należy pamiętać, że działania realizowane w ramach projektów aktywizacji zawodowej każdorazowo poprzedzone są identyfikacją potrzeb uczestnika projektu. Powyższe oznacza, że wsparcie udzielane w projekcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestnika, wynikających z aktualnego stanu wiedzy uczestnika, doświadczenia, zdolności i predyspozycji do wykonywania danego zawodu.

Czy jeżeli na etapie identyfikacji potrzeb uczestników IPD, zostanie stwierdzona potrzeba indywidualnego wsparcia psychologicznego dla części uczestników to czy możemy przewidzieć taka formę wsparcia ?

Projekty wdrażane w VIII Osi priorytetowej RPO WŁ co do zasady realizują formy wsparcia dotyczące aktywizacji zawodowej uczestników projektu. Jeżeli jednak po rozpoczęciu realizacji projektu na etapie identyfikacji potrzeb (opracowania IPD) zostanie stwierdzona potrzeba indywidualnego wsparcia psychologicznego dla danego uczestnika, to Beneficjent może włączyć tę pomoc do projektu. Indywidualne poradnictwo psychologiczne może zostać wtedy sfinansowane z oszczędności w projekcie. Tym samym nie ma uzasadnienia by wniosek o dofinansowanie składany do konkursu, przed indywidualną diagnozą potrzeb i przygotowania IPD, przewidywał te formy wsparcia dla uczestników.

Czy w celu spełnienia szczegółowego kryterium dostępu nr 6 - Wnioskodawca musi określać we wniosku o dofinansowanie dokładną tematykę szkoleń zawodowych, z zachowaniem warunków wskazanych ww. kryterium? Czy prawidłowym rozwiązaniem byłoby np. założenie w projekcie, że tematyka szkoleń zostanie wskazana na etapie opracowania IPD, tak aby w pełni odpowiadały na potrzeby zrekrutowanych Uczestników, a we wniosku o dofinansowanie zostanie zawarta wyłącznie deklaracja Wnioskodawcy, iż szkolenia będą spełniać wymagania określone w kryterium dostępu nr 6 tj. min.30% Uczestników uzyska kwalifikacje/kompetencje umożliwiające podjęcie zatrudnienia w zawodzie opiekun osoby starszej/niesamodzielnej lub asystent osobisty/asystent osoby z niepełnosprawnościami, a pozostali Uczestnicy nabędą lub podniosą kwalifikacje/kompetencje w zawodach uznanych za deficytowe na obszarze realizacji projektu zgodnie z wykazem zawartym w Barometrze zawodów 2018?

Zgodnie ze szczegółowym kryterium dostępu nr 6 w ramach konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/19 z treści wniosku powinno wynikać, że co najmniej 30% uczestników projektu objętych formami wsparcia w zakresie nabywania lub podnoszenia kwalifikacji/kompetencji uzyska kwalifikacje/kompetencje umożliwiające podjęcie zatrudnienia w zawodzie opiekun osoby starszej/niesamodzielnej lub asystent osobisty/asystent osoby z niepełnosprawnościami. Natomiast pozostali uczestnicy takich form wsparcia nabędą lub podniosą kwalifikacje/kompetencje w zawodach uznanych za deficytowe na obszarze realizacji projektu zgodnie z wykazem zawartym w Barometrze zawodów 2018 - Raport podsumowujący badanie w województwie łódzkim.
W związku z powyższym opisując tego typu formy wsparcia we wniosku o dofinansowanie projektodawca powinien:
  1. określić tematykę i zakres szkoleń zawodowych planowanych do realizacji pamiętając o tym, że muszą one być zgodne z kryterium nr 6
lub
  1. zaznaczyć, że zaplanowane szkolenia zawodowe nie zostały określone, ponieważ będą realizowane zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami uczestników projektu, jednak wnioskodawca zakłada, że co najmniej 30% uczestników projektu objętych formami wsparcia w zakresie nabywania lub podnoszenia kwalifikacji/kompetencji uzyska kwalifikacje/kompetencje umożliwiające podjęcie zatrudnienia w zawodzie opiekun osoby starszej/niesamodzielnej lub asystent osobisty/asystent osoby z niepełnosprawnościami, natomiast pozostali uczestnicy takich form wsparcia nabędą lub podniosą kwalifikacje/kompetencje w zawodach uznanych za deficytowe na obszarze realizacji projektu zgodnie z wykazem zawartym w Barometrze zawodów 2018 - Raport podsumowujący badanie w województwie łódzkim.
 Przejdź na górę