Zatrudnienie pracownika świadczącego wsparcie bezpośrednio na rzecz uczestników projektu powinno być tożsame z rozpoczęciem realizacji danej usługi. Natomiast świadczenie określonych usług może wiązać się z szeregiem prac przygotowawczych, które poprzedzają rozpoczęcie wsparcia na rzecz uczestników projektu. W tym celu można zatrudnić wcześniej osobę odpowiedzialna za przygotowanie do świadczenia usług o ile będzie to uzasadnione. Przedmiotowe uzasadnienie powinno znaleźć się w treści wniosku o dofinansowanie.
Często zadawane pytania do konkursu Centra Usług Społecznych - Poddziałanie IX.2.1 (2/2018)
Formy wsparcia
Czy w ramach wsparcia można zaplanować przeprowadzenie szkolenia grupowego z zakresu codziennych czynności życiowych (np. pielęgnacji osób niesamodzielnych), gdyż takie potrzeby zostały nam zgłaszane zarówno przez opiekunów faktycznych, jak i w OPS-ach?
W przypadku świadczenia usług społecznych szkolenia i zajęcia praktyczne, a także poradnictwo dla opiekunów faktycznych mogą mieć charakter indywidualny, jak i grupowy. Wybór formy przeprowadzenia wsparcia (indywidualny czy grupowy) zależny jest od potrzeb uczestników i powinien być dopasowanych do ich możliwości.
W przypadku usług zdrowotnych szkolenia dla opiekunów powinny mieć wymiar indywidualny, co m.in. oznacza, że usługi powinny być realizowane w miejscu świadczenia opieki nad osobą niesamodzielną. Jedną z form ułatwiającą dostęp do wiedzy opiekuńczej może być doradztwo telefoniczne (infolinia), świadczone przez profesjonalną kadrę, najlepiej całodobowo. Jednakże nie wyklucza się spotkań grupowych, jeżeli jest to uzasadnione i dostosowane do potrzeb opiekunów faktycznych.
Ponadto działania informacyjno-edukacyjne dla opiekunów osób niesamodzielnych mogą być prowadzone wyłącznie przez osoby uprawnione do udzielania świadczeń oraz osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
W przypadku usług zdrowotnych szkolenia dla opiekunów powinny mieć wymiar indywidualny, co m.in. oznacza, że usługi powinny być realizowane w miejscu świadczenia opieki nad osobą niesamodzielną. Jedną z form ułatwiającą dostęp do wiedzy opiekuńczej może być doradztwo telefoniczne (infolinia), świadczone przez profesjonalną kadrę, najlepiej całodobowo. Jednakże nie wyklucza się spotkań grupowych, jeżeli jest to uzasadnione i dostosowane do potrzeb opiekunów faktycznych.
Ponadto działania informacyjno-edukacyjne dla opiekunów osób niesamodzielnych mogą być prowadzone wyłącznie przez osoby uprawnione do udzielania świadczeń oraz osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.