Umiejętności zawodowe. Teoria a praktyka

W kontekście szeroko pojętego zagadnienia popytu na pracę oraz podaży pracy pojawia się problem ustalania zależności oferty edukacyjnej oraz popytu na pracę na danym obszarze geograficznym.
Należy przy tym mieć na uwadze fakt, że posłużenie się zawodem jako jednostką takiej analizy jest samo w sobie zabiegiem dosyć niefortunnym. Zawód jest bowiem kategorią umowną, używaną w celu systematyzacji pewnych zbiorów umiejętności pozyskanych na drodze edukacji formalnej. Jednak - wynika to z powyższych ustaleń - zakres umiejętności definiujących dany zawód będzie się zawsze różnić od zakresu umiejętności wyznaczonych przez danego pracodawcę w odniesieniu do konkretnego stanowiska pracy.
Przyjęliśmy zatem, że zasadniczym celem omawianego badania będzie udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie problemowe:
Jak wygląda jakość umiejętności zawodowych pozyskiwanych w drodze edukacji formalnej wobec jakości umiejętności pozyskiwanych w drodze doświadczenia zawodowego?

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu


Diagnoza działań osób aktywnie poszukujących pracy w województwie łódzkim

Badanie objąć ma osoby aktywnie poszukujące pracy (w tym planujące zmienić zatrudnienie). Zmierzać ma do udzielenia odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:
 
  1. Brak jakich umiejętności okazał się, w świetle doświadczenia badanych osób, przeszkodą w uzyskaniu pożądanego przez nich zatrudnienia;
  2. Jakie sposoby uzupełnienia brakujących umiejętności badani uważają za najodpowiedniejsze (kursy / szkolenia / doradztwo etc.);
  3. Jak badani oceniają dostępność informacji o możliwościach uzupełniania kwalifikacji i w jaki sposób można - w ich opinii - dostęp do takich informacji optymalizować.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu


Potrzeby informacyjne pracodawców i instytucji kreujących politykę rynku pracy

Utworzenie Obserwatorium jako platformy kumulowania i dystrybucji wiedzy o mechanizmach funkcjonowania rynku pracy w województwie łódzkim wiąże się z potrzebą zdefiniowania kategorii informacji potencjalnie użytecznych dla podmiotów mających z tej wiedzy korzystać.

Niezbędnym staje się przy tej okazji udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Jaka jest jakość, dostępność i użyteczność informacji na temat lokalnego (łódzkiego) rynku pracy dla podmiotów korzystających z tych informacji: pracodawców (nabywców kwalifikacji), placówek edukacyjnych (dostarczycieli kwalifikacji), instytucji zajmujących się pośrednictwem pracy i doradców zawodowych (czynnik ułatwiający kojarzenie popytu na kwalifikacje z ich podażą)?

Udzielenie odpowiedzi na tak sformułowane pytanie pomoże nam ustalić w jakich obszarach ma być budowana wiedza o wojewódzkim rynku pracy wtedy, gdy projekt Obserwatorium wyjdzie poza fazę pilotażu. Dodatkowo, niebagatelną wagę ma w tym kontekście podjęcie próby intersubiektywnej oceny trafności oraz rzetelności istniejących procedur zbierania i klasyfikowania materiałów źródłowych (np. klasyfikacji zawodów i specjalności).

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu