Specjalista zarządzania dokumentacją zajmuje się planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem procesu gromadzenia, przechowywania, archiwizowania oraz udostępniania w organizacjach różnych typów (urzędy administracji publicznej, instytucje i organizacje społeczne, firmy produkcyjne itp.) dokumentacji urzędowej, w tym o wartości historycznej (przedarchiwalnej i archiwalnej), w postaci papierowej i elektronicznej, zgodnie z wymogami prawa archiwalnego. Odpowiada również za planowanie i organizowanie prac na wszystkich stanowiskach urzędniczych, w tym czynności kancelaryjnych.
Zadania zawodowe:
• planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie obiegu dokumentów w organizacji;
• projektowanie efektywnych sposobów wykonywania czynności kancelaryjnych w organizacji;
• organizowanie i koordynowanie pracy biura/ kancelarii/ archiwum oraz kontrolowanie czynności kancelaryjnych;
• tworzenie normatywów kancelaryjnych i archiwalnych, wykazów akt, zakresów czynności pracowników biura/ kancelarii/ archiwum itp.;
• przetwarzanie dokumentacji organizacji, pochodzącej z różnych źródeł (wykonawcy, zespoły projektowe, administracja itp.) oraz ich archiwizacja w dedykowanych temu celowi systemach elektronicznych;
• uczestniczenie w projektowaniu i wdrożeniu rozwiązań informatycznych (m.in. platformy wymiany dokumentacji między interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi) oraz nadzorowanie prawidłowości funkcjonowania w organizacji systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD);
• tworzenie standardów postępowania z dokumentacją archiwalną oraz tworzenie wzorów dokumentów (np. w zakresie porządkowania, przechowywania, udostępniania dokumentacji archiwalnej itp.);
• tworzenie i stosowanie systemów ewidencji dokumentów w kancelarii i archiwum bieżącym;
• administrowanie odpowiednią cyrkulacją dokumentów w organizacji;
• wprowadzanie danych do systemu informatycznego organizacji;
• zarządzanie dokumentacja bieżącą (przedarchiwalną), o krótkim okresie przechowywania;
• zarządzanie dokumentacją o wartości historycznej (materiały archiwalne);
• udzielanie konsultacji oraz opracowywanie ekspertyz w zakresie postępowania z dokumentacją przedarchiwalną i archiwalną;
• przestrzeganie przepisów o zabezpieczeniu tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o ochronie danych osobowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do podjęcia pracy w zawodzie specjalisty zarządzania dokumentacją preferowane jest wykształcenie wyższe na kierunkach związanych z archiwistyką i nowoczesnym zarządzaniem zapisami informacyjnymi, historią lub bibliotekoznawstwem (np. o specjalności archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i informacją).
Ponadto wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie można uzyskać poprzez ukończenie kursu kancelaryjno-archiwalnego (organizowanego m.in. przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich) oraz na studiach podyplomowych z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją.
Wymagania psychofizyczne:
• zdolność koncentracji uwagi,
• dobra pamięć,
• łatwość wypowiadania się w mowie i/lub w piśmie,
• łatwość przechodzenia z jednej czynności do drugiej,
• zdolność do przestrzegania reguł, przepisów i standardów,
• współdziałanie i współpraca w zespole (grupie).
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Praca specjalisty zarządzania dokumentacją jest zaliczana do prac lekkich pod względem obciążenia fizycznego. Zatrudnienie w tym zawodzie z reguły nie jest warunkowane koniecznością spełnienia specyficznych wymagań zdrowotnych, jednak charakter pracy wymaga pełnej sprawności funkcji poznawczych, stąd zaburzenia psychiczne oraz obniżenie sprawności intelektualnej stanowią przeciwwskazania do wykonywania pracy w tym zawodzie.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Specjalista zarządzania dokumentacją może być zatrudniony w urzędzie, instytucji czy przedsiębiorstwie, które posiada archiwa zakładowe lub składnice akt, a także w biurach lub kancelariach.
Szkoły:
Akademia Piotrkowska im. Jana Olszewskiego w Piotrkowie Trybunalskim
ul. J. Słowackiego 114/118, 97-300 Piotrków Tryb.
tel. 44 732 74 00
e-mail: poczta@apt.edu.pl
Uniwersytet Łódzki
ul. Uniwersytecka 3, 90-137 Łódź
tel. 42 635 40 83, 635 40 86
e-mail: rekrutacja@uni.lodz.pl
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
ul. Sterlinga 26, 90-212 Łódź
tel. 42 631 58 00, 42 631 58 01
e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź
tel. 42 664 66 56
e-mail: rekrutacja@san.edu.pl
Dane kontaktowe do urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl