Specjalista zarządzania dokumentacją

Print Drukuj

 

Specjalista zarządzania dokumentacją zajmuje się planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem procesu gromadzenia, przechowywania, archiwizowania oraz udostępniania w organizacjach różnych typów (urzędy administracji publicznej, instytucje i organizacje społeczne, firmy produkcyjne itp.) dokumentacji urzędowej, w tym o wartości historycznej (przedarchiwalnej i archiwalnej), w postaci papierowej i elektronicznej, zgodnie z wymogami prawa archiwalnego. Odpowiada również za planowanie i organizowanie prac na wszystkich stanowiskach urzędniczych, w tym czynności kancelaryjnych.

 

Zadania zawodowe:

 

        planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie obiegu dokumentów w organizacji;

        projektowanie efektywnych sposobów wykonywania czynności kancelaryjnych w organizacji;

        organizowanie i koordynowanie pracy biura/ kancelarii/ archiwum oraz kontrolowanie czynności kancelaryjnych;

        tworzenie normatywów kancelaryjnych i archiwalnych, wykazów akt, zakresów czynności pracowników biura/ kancelarii/ archiwum itp.;

        przetwarzanie dokumentacji organizacji, pochodzącej z różnych źródeł (wykonawcy, zespoły projektowe, administracja itp.) oraz ich archiwizacja w dedykowanych temu celowi systemach elektronicznych;

        uczestniczenie w projektowaniu i wdrożeniu rozwiązań informatycznych (m.in. platformy wymiany dokumentacji między interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi) oraz nadzorowanie prawidłowości funkcjonowania w organizacji systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD);

        tworzenie standardów postępowania z dokumentacją archiwalną oraz tworzenie wzorów dokumentów (np. w zakresie porządkowania, przechowywania, udostępniania dokumentacji archiwalnej itp.);

        tworzenie i stosowanie systemów ewidencji dokumentów w kancelarii i archiwum bieżącym;

        administrowanie odpowiednią cyrkulacją dokumentów w organizacji;

        wprowadzanie danych do systemu informatycznego organizacji;

        zarządzanie dokumentacja bieżącą (przedarchiwalną), o krótkim okresie przechowywania;

        zarządzanie dokumentacją o wartości historycznej (materiały archiwalne);

        udzielanie konsultacji oraz opracowywanie ekspertyz w zakresie postępowania z dokumentacją przedarchiwalną i archiwalną;

        przestrzeganie przepisów o zabezpieczeniu tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o ochronie danych osobowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska.

 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 

Do podjęcia pracy w zawodzie specjalisty zarządzania dokumentacją preferowane jest wykształcenie wyższe na kierunkach związanych z archiwistyką i nowoczesnym zarządzaniem zapisami informacyjnymi, historią lub bibliotekoznawstwem (np. o specjalności archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i informacją).

Ponadto wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie można uzyskać poprzez ukończenie kursu kancelaryjno-archiwalnego (organizowanego m.in. przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich) oraz na studiach podyplomowych z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją.

 

Wymagania psychofizyczne:

 

      zdolność koncentracji uwagi,

      dobra pamięć,

      łatwość wypowiadania się w mowie i/lub w piśmie,

      łatwość przechodzenia z jednej czynności do drugiej,

      zdolność do przestrzegania reguł, przepisów i standardów,

      współdziałanie i współpraca w zespole (grupie).

 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 

Praca specjalisty zarządzania dokumentacją jest zaliczana do prac lekkich pod względem obciążenia fizycznego. Zatrudnienie w tym zawodzie z reguły nie jest warunkowane koniecznością spełnienia specyficznych wymagań zdrowotnych, jednak charakter pracy wymaga pełnej sprawności funkcji poznawczych, stąd zaburzenia psychiczne oraz obniżenie sprawności intelektualnej stanowią przeciwwskazania do wykonywania pracy w tym zawodzie.

 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 

Specjalista zarządzania dokumentacją może być zatrudniony w urzędzie, instytucji czy przedsiębiorstwie, które posiada archiwa zakładowe lub składnice akt, a także w biurach lub kancelariach.

 

Szkoły:

 

Akademia Piotrkowska im. Jana Olszewskiego w Piotrkowie Trybunalskim

ul. J. Słowackiego 114/118, 97-300 Piotrków Tryb.

tel. 44 732 74 00

e-mail: poczta@apt.edu.pl

https://www.apt.edu.pl/

 

Uniwersytet Łódzki

ul. Uniwersytecka 3, 90-137 Łódź

tel. 42 635 40 83, 635 40 86

e-mail: rekrutacja@uni.lodz.pl

www.rekrutacja.uni.lodz.pl

 

Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

ul. Sterlinga 26, 90-212 Łódź

tel. 42 631 58 00, 42 631 58 01

e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl

www.ahe.lodz.pl

 

Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź

tel. 42 664 66 56

e-mail: rekrutacja@san.edu.pl

www.san.edu.pl

 

Dane kontaktowe do urzędu:

 

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi

Oddział w Piotrkowie Trybunalskim

ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski

tel. 44 649 60 87

e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl

 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu