Inżynier mechanik lotniczy nadzoruje naprawy główne (remonty i naprawy specjalne) oraz modyfikacje statków powietrznych albo ich zespołów i wyposażenia lotniczego. Sprawuje kontrolę nad mechanikami w zakresie wykonywania napraw zgodnie z obowiązującą dokumentacją techniczną i przy użyciu właściwych części i materiałów; poświadcza czynności wykonywane na samolocie zgodnych z obowiązującymi normami europejskimi Part – 66.
Zadania zawodowe:
- poświadczanie czynności wykonywanych na samolocie zgodnych z obowiązującymi normami europejskimi Part – 66 w zakresie kategorii C,
- nadzorowanie czynności technicznych na samolocie podczas przeglądów okresowych wyższego rzędu oraz czynności lotniczych na samolocie bezpośrednio przed lotem,
- dokonywanie szczegółowych ocen technicznych statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia pod względem koniecznego zakresu napraw,
- nadzorowanie wykonywania napraw, zgodnie z obowiązującą dokumentacją techniczną, we właściwej kolejności, przy zastosowaniu wymaganej technologii oraz przy użyciu właściwych narzędzi, części i materiałów, posiadających ważne dokumenty albo atesty,
- nadzorowanie demontażu statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia przed naprawą i w jej trakcie oraz nadzorowanie montażu ostatecznego po przeprowadzonej naprawie,
- nadzorowanie prowadzenia dokumentacji przebiegu napraw oraz potwierdzanie zarejestrowanych w niej kolejnych operacji technologicznych, wykonanych przez mechaników lotniczych, pod względem zgodności z obowiązującą dokumentacją techniczną, potwierdzanie zastosowania właściwych części i materiałów oraz potwierdzanie całości wykonanych napraw,
- poświadczanie wykonania obsługi okresowej, bieżącej, doraźnej oraz bieżących napraw, łącznie z poświadczaniem bieżącej zdatności do lotu statku powietrznego, jego zespołów i wyposażenia lotniczego,
- projektowanie podzespołów i części oraz projektowanie procesów wytwarzania i regeneracji podzespołów i części statków powietrznych,
- projektowanie i nadzorowanie procesów poszukiwania niesprawności w instalacjach statków powietrznych.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Pierwszym i najważniejszym warunkiem, którego spełnienie otwiera drogę do wykonywania zawodu inżyniera mechanika lotniczego jest ukończenie studiów inżynierskich ze specjalnością mechanika lotnicza. Praktyczna wiedza i doświadczenie jest jednak najważniejsza w oczach potencjalnych pracodawców, a cechy personalne pozwalające na efektywną pracę w zespole z pewnością zostaną docenione. Oprócz wykształcenia i wiedzy teoretycznej inżynier mechanik lotniczy powinien posiadać licencję mechanika lotniczego, która jest wydawana zgodnie z przepisami Part-66 i jest dokumentem poświadczającym posiadanie wiedzy oraz doświadczenia wymaganego przez odpowiednie przepisy europejskie do bezpiecznego realizowania zadań obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów. Warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym, do wydania mechanikowi przez organizację obsługową upoważnienia do poświadczania obsługi jest posiadanie licencji odpowiedniej kategorii.
Wymagania psychofizyczne:
Inżynier mechanik lotniczy musi wykazywać się uzdolnieniami matematycznymi i technicznymi, ale także musi mieć szerokie zainteresowania - ciekawość zasad działania i konstrukcji statków powietrznych, być osobą kreatywną technicznie oraz otwartą na wiedzę interdyscyplinarną – znać się na wielu dziedzinach: mechanice, elektronice, sterowaniu, informatyce, oprogramowaniu i energetyce. A to z kolei wymusza na nim konieczność myślenia globalnego, całościowego (pod kątem wielu użytkowników danej konstrukcji). Niezbędne są zatem takie cechy jak ciekawość, zainteresowanie nowymi rozwiązaniami technicznymi, wysoki poziom wiedzy fachowej. Praca wymaga odpowiedzialności i dokładności. Osobę wykonującą ten zawód powinna cechować spostrzegawczość i wyobraźnia przestrzenna. Powinien posiadać również umiejętności analizowania sytuacji oraz podejmowania szybkich i trafnych decyzji.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są: sprawność fizyczna znacznie poniżej przeciętnej, w tym zaburzenia równowagi, silne wady wzroku i słuchu (nie podlegające korekcji), brak widzenia obuocznego, daltonizm, a także zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Zatrudnienie w tym charakterze oferują zakłady projektujące i produkujące samoloty i inne jednostki latające, oraz służby techniczne lotnictwa wojskowego i cywilnego w kraju i za granicą.
Szkoły:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Kierunek: Mechanika i Budowa Maszyn, Specjalność: Mechanika lotniczaul. Pocztowa 51, 22-100 Chełm
tel. 82 565 88 95
e-mail: rektorat@pwszchelm.edu.pl
https://pwszchelm.edu.pl
Politechnika Lubelska Wydział Mechaniczny Katedra Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych
ul. Nadbystrzycka 36, 20-618 Lublintel. 81 538 47 75
e-mail: a.raiter@pollub.pl
http://wm.pollub.pl
Uniwersytet Zielonogórski Wydział Mechaniczny
Specjalność: Mechanika Lotniczaul. Prof. Z. Szafrana 4, 65-516 Zielona Góra
tel. 789 441 740
e-mail: sekretariat@um.uz.zgora.pl
https://www.wm.uz.zgora.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Jarosława Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl