Często zadawane pytania - Poddziałanie IX.1.2 (1/2016) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź
- Wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym co najmniej 56%, w tym efektywności zatrudnieniowej co najmniej 22%.
- Wskaźnik efektywności społeczno-zatrudnieniowej w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi co najmniej 46%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej 12%.
Jeżeli Wnioskodawca zakłada, że uczestnikami projektu nie będą osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, wówczas należy wybrać jedynie wskaźnik z pkt 1.
Jeżeli do projektu będą rekrutowane wyłącznie osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, należy wybrać tylko wskaźnik z pkt 2.
Jeżeli natomiast, z opisu we wniosku nie wynika jednoznacznie, że wszyscy uczestnicy projektu to osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub jedynie założono możliwość pojawienia się takich osób, wówczas należy wybrać wskaźniki zarówno z pkt 1 jak i 2.
- Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielenia pomocy publicznej oraz pomocy de minimis w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 z dnia 2 lipca 2015 r.,
- Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej z dnia 23 kwietnia 2012 r.
- Koszt wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy nie przekracza 600% przeciętnego wynagrodzenia(rozumianego jako przeciętne wynagrodzenie w poprzednim kwartale, od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski", na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
- Koszty związane z odbywaniem stażu - w tym koszty wyposażenia stanowiska pracy - nie mogą przekroczyć w wysokości nieprzekraczającej 5 000,00 zł brutto na stażystę.
- W przypadku projektów które nie są dedykowane wyłącznie uczestnikom z niepełno sprawnościami, nie można zakładać w budżecie projektu wydatków związanych z dostosowaniem pomieszczeń dla niepełnosprawnych, nie wiedząc, czy osoby z tego rodzaju niepełnosprawnością będą uczestnikami projektu. Dopiero w przypadku zakwalifikowania do projektu osób niepełnosprawnych, wymagających takiego usprawnienia, koszt może zostać rozpatrzony, a wydatek zakwalifikowany do poniesienia w ramach mechanizmu racjonalnych usprawnień. Limit przewidziany na sfinansowanie ww. mechanizmu wynosi 12 tys. PL na osobę.
- W projektach dedykowanych osobom z niepełno sprawnościami, wydatki bezpośrednio dotyczące osób z niepełnosprawnościami przewidziane są we wniosku o dofinansowanie i nie obowiązuje w tym zakresie limit 12 tys. PLN.
Kryterium nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych. Natomiast w przypadku realizacji projektu w partnerstwie pomiędzy podmiotem niebędącym jednostką sektora finansów publicznych oraz jednostką sektora finansów publicznych porównywane są tylko te wydatki i obrót, które dotyczą podmiotu niebędącego jednostką sektora finansów publicznych.
Co do zasady, koszty projektu są przedstawiane we wniosku o dofinansowanie w formie budżetu zadaniowego. Budżet zadaniowy oznacza przedstawienie kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu w podziale na zadania merytoryczne.
W opisanej sytuacji koszty wynajęcia sali szkoleniowej należy przypisać odpowiednio do poszczególnych zadań, podczas realizacji których sala jest wykorzystywana. W ramach każdego zadania koszt wynajęcia sali powinien stanowić odrębną pozycję budżetową, zaś wysokość wydatku powinna wynikać ze szczegółowej kalkulacji uwzględniającej wykorzystanie sali w trakcie realizacji zadania w wymiarze godzinowym.
Odrębne zagadnienie stanowi możliwość potraktowania tego kosztu jako wnoszonego przez Beneficjenta wkładu własnego:- Środki trwałe, będące w posiadaniu Beneficjenta, wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu (w omawianym przypadku udostępnienie sal szkoleniowych) mogą być wnoszone do projektu jako wkład własny w postaci:
- odpisów amortyzacyjnych dokonanych w okresie realizacji projektu, proporcjonalnie do wykorzystania nieruchomości w celu realizacji projektu;
- jako wkład niepieniężny - do wysokości kosztu wynajmu wynikającego ze stawek rynkowych, w szczególności zgodnego ze stawkami obowiązującymi u Beneficjenta, proporcjonalnie do wykorzystania nieruchomości w celu realizacji projektu.
- W przypadku środków trwałych nie będących w posiadaniu Beneficjenta przed rozpoczęciem realizacji projektu (np. gdy Beneficjent wynajmuje sale szkoleniowe wyłącznie na potrzeby realizacji projektu) - kwalifikowany może być wkład własny pieniężny, w wysokości kosztów poniesionych na pozyskanie tego środka trwałego - np. koszt wynajmu.
w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, tj.:
- Etap I – Zakres – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować grupy docelowe do objęcia wsparciem oraz wybrać obszar interwencji EFS, który będzie poddany ocenie (np. szkolenia czy staże);
- Etap II – Wzorzec – w ramach wniosku o dofinansowanie należy przewidzieć standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych;
- Etap III – Ocena – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy przeprowadzić weryfikację efektów uczenia się na podstawie opracowanych kryteriów oceny (np. egzamin zewnętrzny, test, rozmowa oceniająca);
- Etap IV – Porównanie – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy porównać uzyskane wyniki etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się).