CZęsto zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.2.1 (1/2019) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie VIII.2.1 (1/2019)

Опубліковувач

Wyróżniamy 2 rodzaje usług medyczno-opiekuńczych dla osób niesamodzielnych – usługi w wymiarze społecznym i wymiarze zdrowotnym. W ramach projektu obligatoryjne jest zgodnie z kryterium dostępu nr 7 „Zakres wsparcia usług społecznych" realizowanie co najmniej 3 różnych usług z katalogu usług medyczno-opiekuńczych w wymiarze społecznym. Natomiast tzw. usługi zdrowotne tj. usług medyczno-opiekuńczych w wymiarze zdrowotnym mogą stanowić wsparcie dodatkowe.
Nie można ograniczać grupy docelowej do mieszkańców danej gminy. Ze względu na udział
w projekcie powiatu i jego jednostek organizacyjnych np. pcpr , czy też PES o zasięgu powiatowym potencjalnymi uczestnikami projektu będą mieszkańcy całego powiatu.
Zgodnie ze szczegółowym kryterium dostępu nr 7 „Zakres wsparcia usług społecznych", projekt musi zakładać świadczenie minimum trzech podstawowych form pomocy z katalogu usług opiekuńczych/ usług asystenckich/ usług w mieszkaniach chronionych lub wspomaganych na podstawie partycypacyjnej diagnozy opracowanej na potrzeby projektu. Wskazane usługi w Klubie Seniora, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania i usługi asystenckie spełniają powyższe wymagania, w związku z czym jest to minimum niezbędne do realizacji projektu w ramach konkursu nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/19.
Nawiązanie partnerstwa we wskazanym zakresie tj. powiat, gminy i PES , przeprowadzenia diagnozy potrzeb i zaplanowanie kompleksowego wsparcia to początek tworzenie CUŚ. Dodatkowo na obszarze gdzie wcześniej był już realizowany projekt dotyczący CUŚ to obligatoryjnym elementem łączącym oba projekty jest występowania powiatu w partnerstwie.
Nie ma możliwości by projekt w ramach konkursu nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/19 wskazać jako obszar realizacji tylko jedną konkretną gminę. Ze względu na obowiązek nawiązania partnerstwa w skład którego wchodzi obok wszystkich lub części gmin w obrębie tego powiatu (OPS) oraz co najmniej jednego podmiotu ekonomii społecznej także powiat (PCPR) należy wskazać, że projekt jest realizowany na terenie właśnie danego powiatu i dotyczy mieszkańców tego powiatu, w tym także konkretnych gmin biorących udział w partnerstwie.
W polskim prawodawstwie np. w ustawie o samorządzie powiatowym, ustawie o pomocy społecznej wyraźnie wskazano, że jednostki organizacyjne powiatu w tym pcpr działają na rzecz mieszkańców całego powiatu, a nie wybranych gmin.
 
Osobę korzystającą z różnych form wsparcia w ramach projektu zawsze liczymy jednokrotnie. Taki sposób liczenia dotyczy również wielokrotnego skorzystania z tej samej usługi przez jedną osobę.
Za wypożyczany sprzęt można pobierać jedynie kaucje zwrotne. Pragniemy również zauważyć, że wszystkie bezzwrotne opłaty pobierane od uczestników projektu muszą stanowić wkład własny w projekcie (pomniejszają zatem dofinansowanie projektu).
W trakcie realizacji projektu można dokonywać zmian w jej realizacji za zgodą WUP w Łodzi.
Jednym z głównych założeń konkursu nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/19 dotyczącego Centrów Usług Środowiskowych jest współpraca w ramach partnerstwa. Ze względu na zapisy w poszczególnych ustawach np. o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o pomocy społecznej itp. trudno wyobrazić sobie sytuację, że któraś z jednostek samorządu terytorialnego nie ma przypisanych konkretnych zadań w projekcie. Analogiczna sytuacja dotyczy udziału w projekcie podmiotu ekonomii społecznej, dla którego realizacja zadań merytorycznych jest szansą na zbudowanie kapitału i zdobycie doświadczenia. Natomiast nie można wykluczyć sytuacji, że np. dany podmiot  jest partnerem w projekcie i ze względu na posiadane doświadczenie zajmuje się jedynie zarządzaniem projektem.
Wymóg zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych, asystenckich dotyczy każdego z partnerów (zarówno wiodącego i innych), który zaplanował w ramach projektu świadczenie przedmiotowych usług. Przykładowo jeżeli w 2018 roku lider (np. dana gmina) zatrudniał 2 opiekunki, to w ramach projektu złożonego w 2019 r. może zatrudnić jedynie kolejne opiekunki tzn. trzecią, czwartą itd , i jednocześnie zwiększyć liczbę osób korzystających z danej usługi. Nie może dojść do sytuacji zmniejszenia finansowania usług przez gminę/inny podmiot, bądź zastąpienia źródeł finansowania np. środków samorządowych czy krajowych środkami unijnymi z projektu.
Tak, liderem projektu może być gmina. Dla realizacji projektu kluczowe jest zawarcie partnerstwa w skład którego wchodzi:
  • powiat (PCPR) lub miasto na prawach powiatu,
  • wszystkie lub część gmin (co najmniej jedna) w obrębie tego powiatu (OPS) oraz
  • co najmniej jeden podmiot ekonomii społecznej.
Natomiast partnerem wiodącym w projekcie może być zarówno JST (gmina albo powiat), jak i podmiot spoza sektora finansów publicznych np. stowarzyszenie czy fundacja.
 
Zgodnie z definicją ogólnego kryterium dostępu nr 5 „Potencjał finansowy wnioskodawcy i partnerów" kryterium nie dotyczy projektów realizowanych z udziałem jednostek sektora finansów publicznych zarówno w roli lidera jak i partnera. Zatem w przypadku konkursu nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/19 (CUŚ) nie jest badany potencjał finansowy partnerstwa, gdyż wymagany jest udział JST w projekcie.

Podmiot ekonomii społecznej (fundacja, stowarzyszenie) zawsze może być liderem projektu. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku wymagane jest wniesienie przez beneficjenta zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinasowanie projektu. W przypadku gdy wartość dofinansowania przyznanego w umowie o dofinansowanie projektu nie przekracza 10 mln PLN, albo Beneficjent jest podmiotem świadczącym usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 93 i art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub jest instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych  zabezpieczenie ustanawiane jest w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową.

Szczegółowe informacje na temat wnoszenia zabezpieczeń znajdują się w Rozdziale 12 Regulaminu konkursu.
 
Wskazany zakres wsparcia tj. utworzenie Klubu Seniora/ Dziennego Domu Pomocy, a także realizacja dla seniorów zajęć i poradnictwa specjalistycznego oraz organizacja dla uczestników projektu teleopieki nie spełnia wymogów określonych w szczegółowym kryterium dostępu nr 7 „Zakres wsparcia usług społecznych".
Świadczone dla seniorów z Klubu/ Dziennego Domu Pomocy zajęcia poprawiające sprawność fizyczną i poradnictwo specjalistyczne to element wsparcia realizowanego w ramach Klubu Seniora/ Dziennego Domu Pomocy. W związku z czym zaplanowali Państwo dopiero 1 z 3 wymaganych podstawowych form pomocy z katalogu usług opiekuńczych/ usług asystenckich/ usług w mieszkaniach chronionych lub wspomaganych. By szczegółowe kryterium nr 7 zostało spełnione muszą Państwo dodać dla kolejnych uczestników dodatkowe usługi ze wskazanego katalogu np. usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania i usługi asystenckie.
Pragniemy również zauważyć, że wszystkie usługi opiekuńczo-medyczne, w  tym usługi o charakterze społecznym musza być świadczone na rzecz osób niesamodzielnych, zatem przesłanka wieku (np.  w kontekście Klubu Seniora) nie jest istotnym wyznacznikiem zakwalifikowania do projektu.
Natomiast teleopieka, jak i utworzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego to usługi uzupełniające, które mogą być świadczone w ramach kompleksowego projektu jako wsparcie dodatkowe dopiero po uruchomieniu 3 podstawowych usług. Dlatego też mogą z nich korzystać zarówno uczestnicy objęci innymi usługami w projekcie, jak i osoby dla których będzie to jedynie wsparcie określone we wniosku. Jednakże za każdym razem należy wskazać konkretnie liczbę uczestników, która skorzysta z teleopieki, albo wypożyczalni.
Ponadto przypominamy, że konkurs nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/19 został ogłoszony w formule terytorialnie i dotyczy tworzenia oraz funkcjonowania Centrów Usług środowiskowych. W związku
z czym zgodnie ze szczegółowym kryterium dostępu nr 3 „Realizacja projektu w partnerstwie", projekt jest realizowany w partnerstwie jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów ekonomii społecznej. W skład partnerstwa wchodzi: powiat (PCPR) lub miasto na prawach powiatu, wszystkie lub część gmin (co najmniej jedna) w obrębie tego powiatu (OPS) oraz co najmniej jeden podmiot ekonomii społecznej. Dlatego przed złożeniem wniosku o dofinansowanie należy zweryfikować czy
w danym powiecie istnieje już Centrum i jakie podmioty są zaangażowane w jego stworzenie. Ewentualny wniosek o dofinansowanie zawsze muszy być zawsze złożony w określonym partnerstwie.
 
Teleopieka, jak i utworzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego to usługi uzupełniające, które mogą być świadczone w ramach kompleksowego projektu jako wsparcie dodatkowe dopiero po uruchomieniu 3 podstawowych usług. Dlatego też mogą z nich korzystać zarówno uczestnicy objęci innymi usługami w projekcie, jak i osoby dla których będzie to jedynie wsparcie określone we wniosku. Jednakże za każdym razem należy wskazać konkretnie liczbę uczestników, która skorzysta z teleopieki, albo wypożyczalni.

wybierz kategorię pytań