Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie VIII.3.1 (1/2015) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie VIII.3.1 (1/2015)

Опубліковувач

W projekcie można uwzględnić zwrot kosztów opieki nad dziećmi o ile jest to koszt uzasadniony, wynikający z potrzeb uczestników projektu. Można również uwzględnić koszty stypendiów szkoleniowych, przyznawanych na zasadach ogólnych, określonych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy (Podrozdział 3.5, Sekcja 3.5.1).
Koszty stypendiów szkoleniowych mogą zostać ujęte w budżetach projektów realizowanych w Poddziałaniu VIII.3.1. Mogą one zostać przyznane na zasadach ogólnych, określonych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy (Podrozdział 3.5, Sekcja 3.5.1).
Powyższe Wytyczne przewidują, że dla osób uczestniczących w szkoleniach można przewidzieć stypendia szkoleniowe w wysokości nie wyższej niż 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia wynosi nie mniej niż 150 godzin. W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie.
Dla spełnienia kryterium  „Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego" wystarczające będzie zamieszczenie we wniosku zapisu „Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego, tj. osób fizycznych, które uczą się lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego" słowo pracują można pominąć.
Definicja kryterium (przytoczona w regulaminie konkursu), w której mowa o osobach fizycznych, które uczą się /pracują lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego została przyjęta w jednolitym brzmieniu dla projektów realizowanych w całej osi priorytetowej VIII i IX RPO WŁ, współfinansowanej m.in. ze środków EFS (załącznik nr 3 do SzOOP RPO WŁ).
Pozostawienie więc całej treści zdefiniowanego kryterium (ze słowem pracują) nie będzie uznawane za błąd, ponieważ na jego podstawie weryfikowany będzie tylko wymóg skierowania wsparcia do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. Pozostałe wymogi adresowane do grupy docelowej jaka może uzyskać wsparcie w Poddziałaniu VIII.3.1 RPO WŁ będą weryfikowane na podstawie innych zapisów regulaminu konkursu.
Wnioskodawca zobowiązany jest we wniosku uwzględnić, a następnie monitorować w projekcie, obligatoryjne wskaźniki umieszczone w załączniku nr 2 do SzOOP RPO WŁ oraz w załączniku do Wytycznych w zakresie monitorowania, opisane również w Regulaminie konkursu.
W Poddziałaniu VIII.3.1 nie występują wskaźniki efektywnościowe. Nie ma więc obowiązku ich uwzględniania w projekcie. Odpowiednie komórki dotyczące tych wskaźników można pozostawić puste.
Może natomiast wpisać własne wskaźniki, dotyczące realizowanych działań (np. szkoleń czy doradztwa), które będą monitorowane tylko na poziomie projektu , a nie programu.
Zgodnie z Regulaminem konkursu Wnioskodawca ma możliwość złożenia jednego wniosku o dofinansowanie projektu w ramach niniejszego konkursu (szczegółowe kryterium dostępu – bezwarunkowe). Podobne ograniczenia nie istnieją w stosunku do partnerów, co oznacza, że ten sam podmiot może być partnerem w innym projekcie o ile pozwala mu na to w jego ocenie posiadany potencjał kadrowy, techniczny czy też finansowy.
Licznik znaków w arkuszu „Zgodność projektu z właściwym celem szczegółowym PO WER" - wskaźniki (pkt. 3.1) obejmuje zarówno liczbę znaków w tym arkuszu jak i liczbę znaków w arkuszu „Grupy_docelowe" (pkt. 3.2). W związku z tym jeżeli liczba znaków wpisana w arkuszu „Grupy_docelowe" zbliża się do 10 tys., to istnieje ryzyko przekroczenia maksymalnej liczby znaków w przypadku wpisywania treści do arkusza „Wskaźniki". Licznik pokazujący się w arkuszu „Grupy_docelowe" pokazuje liczbę znaków wpisanych właśnie w tym arkuszu. Zatem, jeżeli w arkuszu „Grupy docelowe" wpisano 9000 znaków, to w arkuszu „Wskaźniki" można wpisać jeszcze 1000.
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 6 Standard udzielania wsparcia w ramach Poddziałania VIII.3.1 Wsparcie przedsiębiorczości w formach bezzwrotnych do Regulaminu konkursu wsparcie pomostowe ma na celu pokrycie niezbędnych, bieżących opłat, bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności składek ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, podatków i opłat administracyjnych. Podobnie jak to ma miejsce w przypadku dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej beneficjent może określić szczegółowe warunki wydatkowania środków wsparcia pomostowego. Wsparcie pomostowe ma postać pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie w wysokości nieprzekraczającej minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego na dzień wypłacenia dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej.
W gestii Wnioskodawcy pozostaje określenie kwoty jaka będzie udzielana uczestnikowi projektu w postaci finansowego wsparcia pomostowego z zastrzeżeniem, że nie może ona przekroczyć minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego jak wyżej. Ma być ona racjonalna i wynikać z założeń projektu i potrzeb grupy docelowej. Jeżeli macie Państwo doświadczenia z realizacji wsparcia na rozwój przedsiębiorczości, że jest to kwota za wysoka można ustalić ją w niższej wysokości.
Dopuszczalna jest sytuacja oceny biznesplanów przez dwóch niezależnych ekspertów. Zwracamy jednak uwagę, że w takim przypadku należy opracować zasady określania ostatecznej oceny biznesplanu z ocen obu oceniających.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WŁ na lata 2014-2020 limity znaków dla części III i IV wniosku przedstawiają następująco:
 
Rodzaj projektu Limit liczby znaków
projekty, których wnioskowana kwota dofinansowania wynosi poniżej 2 mln zł 25 000 (w tym 10 000 na część III (pkt. 3.1 i 3.2) oraz 15 000 na część IV) + 2 000 na pkt. 3.4
projekty, których wnioskowana kwota dofinansowania jest równa albo przekracza 2 mln zł 25 000 (w tym 10 000 na część III (pkt. 3.1 i 3.2) oraz 15 000 na część IV) + 2 000 na pkt. 3.4 + 10 000 na pkt 3.3 wniosku Ryzyko nieosiągnięcia założeń projektu
projekty przewidziane do realizacji w partnerstwie, również w partnerstwie ponadnarodowym, których wnioskowana kwota dofinansowania wynosi poniżej 2 mln zł 30 000 (w tym 10 000 na część III (pkt. 3.1 i 3.2) oraz 20 000 na część IV) + 2 000 na pkt. 3.4
projekty, których wnioskowana kwota dofinansowania jest równa albo przekracza 2 mln zł, przewidziane do realizacji w partnerstwie, również w partnerstwie ponadnarodowym 30 000 (w tym 10 000 na część III (pkt. 3.1 i 3.2) oraz 20 000 na część IV) + 2 000 na pkt. 3.4 + 10 000 na pkt 3.3 wniosku Ryzyko nieosiągnięcia założeń projektu

 W związku z powyższym dla projektów, których wnioskowana kwota dofinansowania wynosi poniżej 2 mln zł limit znaków dla całej części IV (pkt 4.1, 4.3, 4.4, 4.5) wynosi 15 000 znaków lub 20 000 znaków w przypadku realizacji projektu w partnerstwie. Ponadto Wnioskodawca wypełniając wniosek musi pamiętać, że w przypadku niniejszego konkursu nie ma możliwości rozliczania projektu według kwot ryczałtowych, co oznacza, że nie należy wypełniać punktu 4.2 Kwoty ryczałtowe.
Poza tym w celu ułatwienia monitorowania wypełniania wniosku o dofinansowanie w poszczególnych arkuszach objętych limitami znaków, o których mowa powyżej, w górnej ich części znajdują się komórki przedstawiające ilość znaków wpisanych w danej części wniosku oraz liczba znaków możliwych do wykorzystania. Dodatkowo w komórkach obok komórek tekstowych znajdują się pola informujące o liczbie znaków wprowadzonych w danej komórce. Zostają one uaktualnione po kliknięciu na inną komórkę niż aktualnie edytowana.
Zgodnie z kryterium wskazanym w Regulaminie konkursu „Potencjał finansowy wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy)" wnioskodawca oraz partnerzy (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, muszą posiadać łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym projekcie w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe.
Wydatki te należy rozumieć jako wydatki ogółem, a nie tylko wydatki w kosztach bezpośrednich.
 O wysokości przeciętnego i minimalnego wynagrodzenia informuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Komunikaty publikowane są w dzienniku urzędowym Monitor Polski. 
Jeżeli obszarem realizacji projektu jest całe województwo to nie ma potrzeby wskazywania powiatów i gmin.
Wsparcie przewidziane w Poddziałaniu VIII.3.1 objęte jest regułami pomocy de minimis. W związku z tym jednorazową dotację na uruchomienie działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe należy oznaczyć w części VI Szczegółowy budżet projektu jako pomoc de minimis.
W trakcie oceny wniosku o dofinansowanie będzie brana pod uwagę poprawnie wyliczona kwota wkładu własnego zapisana w budżecie projektu. Wkład własny stanowi on 5% od wartości projektu wyliczonej według wskazań Regulaminu konkursu i zapisów SzOOP RPO WŁ (bez uwzględnienia środków na dotacje i finansowe wsparcie pomostowe). Niezgodność zapisu procentowego w budżecie projektu wynika z automatycznego wyliczenia programu EXCEL (od całej wartości projektu). Nie będzie ona brana pod uwagę podczas oceny KOP.

Wynagrodzenie psychologa / doradcy na etapie rekrutacji powinno być uwzględnione w kosztach bezpośrednich w ramach odrębnego zadania związanego z rekrutacją uczestników i nie zalicza się do przedmiotowego limitu, rekrutacja uczestników nie zalicza się do formy pomocy- wsparcie szkoleniowo-doradcze.Koszt sal na spotkania rekrutacyjne nie zalicza się do przedmiotowego limitu, rekrutacja uczestników nie stanowi wsparcia szkoleniowo-doradczego.
Sale na szkolenie i doradztwo oraz obiad / przerwy kawowe zaliczają się do limitu 2 500,00 zł na wsparcie szkoleniowo-doradcze,natomiast zwrot kosztów dojazdu uczestników na szkolenia, zwrot kosztów opieki nad osobami zależnymi w trakcie szkolenia oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych nie zaliczają się do przedmiotowego limitu.

Koszty wynagrodzenia Specjalisty ds. kontroli i monitoringu udzielonego wsparcia oraz podróże służbowe są kosztami pośrednimi projektu.
W określaniu wysokości kosztów wsparcia merytorycznego w preinkubacji np. kosztów doradztwa należy stosować stawki określone w załączniku nr 6 Standard [...] Niezależnie od powyższych zastrzeżeń koszty realizacji szkoleń powinny być zgodne z cenami rynkowymi oraz spełniać zasady kwalifikowalności wydatków określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Zgodnie z Załącznikiem nr 6 Standard udzielania wsparcia w ramach Poddziałania VIII.3.1 Wsparcie przedsiębiorczości w formach bezzwrotnych wsparcie szkoleniowo-doradcze może być realizowane wraz z preinkubacją. Nie ma ograniczeń co do rodzaju szkoleń pod warunkiem, ze dane szkolenie jest uzasadnione. Tak więc w przypadku, gdy w ramach danego projektu na etapie preinkubacji uzasadnione jest szkolenie dotyczące biznesplanu, jest ono dopuszczalne.
Informujemy, iż nie wszystkie formy pomocy występujące w ramach trzeciego typu wsparcia w Poddziałaniu VIII.3.1, tj. wsparcia szkoleniowo-doradczego muszą być przewidziane w projekcie. To Wnioskodawca, mając na uwadze specyfikę i potrzeby grupy docelowej, decyduje, które spośród trzech wskazanych form wsparcia szkoleniowo-doradczego uwzględni w projekcie.
Jednocześnie wyjaśniamy, że wsparcia wymienionego w ppkt a) szkolenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie należy utożsamiać jedynie ze szkoleniem z podstaw prowadzenia działalności gospodarczej, realizowanego zasadniczo przed opracowaniem biznesplanu. Wsparcie w postaci szkoleń może być udzielone zarówno przed założeniem działalności gospodarczej jak i po jej uruchomieniu, jeśli zostanie zdiagnozowana taka potrzeba uczestnika. W związku z tym nie można z góry założyć, iż wymienione wsparcie nie będzie objęte pomocą de minimis – wszystko zależy od tego na jakim etapie zostanie udzielone.
Wyjaśniamy również, że Beneficjentom realizującym wsparcie szkoleniowo-doradcze w ramach projektu przysługuje pula środków na realizację całej ww. formy pomocy wynosząca nie więcej niż 2 500,00 zł na uczestnika projektu. Oznacza to, że niezależnie od tego, jakiego rodzaju wsparcie szkoleniowo-doradcze beneficjent planuje w projekcie i bez względu na to na jakim etapie realizacji projektu będzie ono wdrażane, maksymalne łączne koszty realizacji szkoleń i doradztwa w projekcie nie mogą przekraczać iloczynu liczby uczestników projektu oraz kwoty 2 500,00 zł. Oznacza to również, że koszty wsparcia szkoleniowo-doradczego udzielone danemu uczestnikowi projektu mogą w indywidualnych przypadkach przekroczyć kwotę 2 500,00 zł, o ile całkowite koszty realizacji tej formy pomocy w projekcie mieszczą się w łącznej puli środków obliczonej jako iloczyn: liczba uczestników x 2500 zł.
Wyjaśniamy również, że kwota 700 zł została ustalona dla kosztu szkolenia z podstaw prowadzenia działalności gospodarczej, które może wystąpić jako jedna z form szkoleń w projekcie. Szkolenie to nie powinno również trwać dłużej niż 50 godzin. Kwota ta mieści się w łącznej puli 2500 zł.
We wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania VIII.3.1 należy zamieścić wszystkie wymienione informacje, wskazane w załączniku nr 6 do Regulaminu konkursu Standard udzielania wsparcia w ramach Poddziałania VIII.3.1 Wsparcie przedsiębiorczości w formach bezzwrotnych. Ograniczenie wynikające z liczby znaków nie może stanowić usprawiedliwienia dla braku wymaganych informacji. W naszej opinii liczba 3000 znaków do opisu każdego zadania w projekcie jest liczbą wystarczającą.
Ewentualnie część informacji można ująć w uzasadnieniu pod szczegółowym budżetem projektu.
 
Tak. Wydatki związane ze wsparciem w postaci preinkubacji będą stanowić podstawę do obliczenia wartości udzielonej uczestnikowi pomocy de minimis, dlatego w budżecie projektu należy je wykazać jako pomoc de minimis.
Nie ma formalnych przeszkód aby zaplecze techniczne do realizacji preinkubacji było pozyskiwane na zewnątrz, dotyczy to również pomieszcze. Zwracamy jednak uwagę, że elementem oceny projektu jest m.in. potencjał techniczny Wnioskodawcy zaangażowany w realizację projektu. Ma szansę na lepszą ocenę taki projekt, w którym Wnioskodawca zapewnia zaplecze techniczne w oparciu o własne zasoby.
Nie ma formalnych przeszkód aby w projekcie uwzględnić jednocześnie obie formy wsparcia, jak i nie ma przeszkód ku temu aby różni uczestnicy otrzymywali wsparcie w odmiennym zakresie. Zakres wsparcia powinien wynikać z potrzeb danego uczestnika projektu.
W przypadku wskaźnika rezultatu „Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej" oprócz osób zakładających działalność gospodarczą wlicza się wszystkich pracowników zatrudnionych przez uczestników projektu w okresie do 12 miesięcy od dnia uzyskania przez uczestnika wsparcia finansowego z EFS.
Osoby wspierane w ramach projektów realizowanych w wymienionym konkursie mogą zakładać jedynie jednoosobowe działalności gospodarcze. Nie mogą natomiast zakładać spółek z o.o.

W projekcie złożonym w ramach konkursu  Wnioskodawca może zawęzić grupę docelową do osób zamierzających podjąć działalność w określonej branży.
Pamiętać jednak należy, aby wybrana przez Wnioskodawcę grupa docelowa była zgodna z wymogami Szczegółowego Opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 oraz Regulaminu konkursu.
Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do uzasadnienia wyboru grupy docelowej. A zatem w części 3.2 wniosku należy wyczerpująco uzasadnić zawężenie grupy docelowej do osób zamierzających podjąć działalność w branży modowej.

Zgodnie z kryterium dostępu wskazanym w Regulaminie konkursu o dofinansowanie projektu: „Projekt jest realizowany w sposób kompleksowy" projekt powinien obejmować obligatoryjnie:
  • dotacje na uruchomienie działalności gospodarczej albo dotacje na uruchomienie działalności gospodarczej wraz z finansowym wsparciem pomostowym,
oraz
  • wsparcie szkoleniowo-doradcze lub preinkubację działalności gospodarczej.
Zatem do spełnienia ww. kryterium dostępu wystarczające jest zapewnienie wsparcia obejmującego jeden instrument z pierwszego punktu oraz jeden instrument z punktu drugiego.
 
Wnioskodawca może przyjąć takie założenie dla procesu rekrutacji, jeżeli jest ono uzasadnione i spójne z założeniami projektu i planowaną grupą docelową, jaka zostanie objęta wsparciem w projekcie.
Osoby oceniające formularze rekrutacyjne w procesie rekrutacji uczestników do projektu wynagradzane są w ramach kosztów pośrednich.
Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu i SzOOP RPO WŁ osoby z niepełnosprawnościami pozostające bez pracy, zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, spełniające jednocześnie wymagane kryterium wiekowe (osoba po 29 roku życia) mogą być uczestnikami projektów. Nie ma znaczenia fakt pobierania renty inwalidzkiej. Przepisy prawa nie wykluczają osób z niepełnosprawnościami z możliwości zatrudnienia czy podejmowania własnej działalności gospodarczej, nawet osób z orzeczoną niezdolnością do pracy. Istotne jest natomiast, żeby planowane podjęcie zatrudnienia czy działalności gospodarczej było adekwatne do stanu zdrowia osoby niepełnosprawnej. Tę kwestię Wnioskodawca powinien zweryfikować na etapie rekrutacji uczestników projektu.
Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, wydanych przez MIiR, osoby przebywające na urlopie wychowawczym (rozumianym jako nieobecność w pracy, spowodowana opieką nad dzieckiem w okresie, który nie mieści się w ramach urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego) są uznawane za „osoby bierne zawodowo", chyba, że są zarejestrowane już jako „osoby bezrobotne" wówczas status bezrobotnego ma pierwszeństwo.
W związku z powyższym kobieta będąca na urlopie wychowawczym nie pobierająca z tego tytułu żadnych świadczeń pieniężnych wpisuje się w definicję osób biernych zawodowo i zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu i SzOOP RPO WŁ może być uczestnikiem projektu realizowanego w poddziałaniu VIII.3.1., o ile jednocześnie spełnia wymagane kryterium wiekowe, tzn. jest osobą po 29 roku życia.
Miesięcznie wypłacana kwota finansowego wsparcia pomostowego nie może przekraczać najniższego wynagrodzenia na dzień wypłaty jednorazowej dotacji, o której mowa w punkcie powyżej. Powinna wynikać z założeń projektu i z przygotowanych biznesplanów. Decyzja czy wnioskodawca na etapie przygotowania projektu założy dla wszystkich uczestników jednakową wysokość finansowego wsparcia pomostowego pozostaje w jego gestii.
Kwestia ta pozostaje w gestii realizatora projektu i związana jest ze specyfiką założeń projektu. Zwracamy jednak uwagę, że realna wysokość  dotacji jaką otrzyma dany uczestnik wynikać będzie z biznesplanu składanego przez uczestnika już w trakcie trwania projektu. Na etapie wnioskowania można założyć jednakową kwotę dotacji bezzwrotnej dla wszystkich uczestników.
Tak, jest to wymagany wpis.
Czynności związane z weryfikacją / oceną formularzy rekrutacyjnych, układaniem list rankingowych kandydatów wynagradzane są w kosztach pośrednich. Natomiast koszty wymaganej na etapie rekrutacji rozmowy z doradcą zawodowym, mającej na celu weryfikację predyspozycji kandydata do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej mogą zostać ujęte w pkt. 4.1 wniosku -zadania, tym samym zawierać się w kosztach bezpośrednich. O ile do oceny pomysłu biznesowego zawartego w formularzach rekrutacyjnych i do rozmowy rekrutacyjnej zostanie zatrudniony ekspert zewnętrzny jego wynagrodzenie także może być wykazane w ww. punkcie wniosku i kosztach bezpośrednich. Należy pamiętać, że zatrudnienie takiego eksperta powinno być uzasadnione i związane z potrzebami grupy docelowej.
Zasadniczo ocena biznesplanu dokonywana jest raz i na jej podstawie określany jest zakres wsparcia jakie otrzyma uczestnik. Zbytecznym wydaje się przeprowadzanie oceny biznesplanu przed wypłatą każdej transzy. Finansowe wsparcie pomostowe będzie udzielane najpierw na okres krótszy, nie krótszy jednak niż 6 miesięcy, a następnie, o ile będzie taka potrzeba, będzie przedłużane na kolejny okres. Całkowity okres pobierania finansowego wsparcia pomostowego nie może przekroczyć 12 miesięcy. Jeżeli wnioskodawca poczyni takie założenia, to powinien we wniosku opisać procedurę i zasady przedłużania wsparcia pomostowego. Koszty związane z oceną biznesplanów przed przyznaniem jednorazowej dotacji są kosztami bezpośrednimi.
Tak. Koszt weryfikacji nabycia kompetencji przez uczestników projektu zawiera się w limicie 2500 zł.
Tak. Wynika to jednoznacznie z treści rozdziału 15 Standardu udzielania wsparcia w ramach Poddziałania VIII.3.1 Wsparcie przedsiębiorczości w formach bezzwrotnych. Koszty lunchu oraz przerw kawowych powinny zawierać się w ww. kwocie 2 500 zł, natomiast koszty związane z dojazdem uczestników na szkolenia nie wliczają się do wskazanego limitu.

Zgodnie ze Standardem udzielania wsparcia w ramach Poddziałania VIII.3.1 Wsparcie przedsiębiorczości w formach bezzwrotnych, stanowiącym Załącznik nr 6 do Regulaminu konkursu, uczestnikiem projektu nie może być osoba będąca rolnikiem lub domownikiem w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Chodzi zatem o osoby, o których mowa w art. 6 pkt 1 i 2 ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
W naszej ocenie ubezpieczenie w KRUS rolnika posiadającego gospodarstwo rolne do 2 ha przeliczeniowych/domownika takiego rolnika (zarejestrowanego jednocześnie jako osoba bezrobotna w PUP) wyłącza możliwość udziału w projekcie w Poddziałaniu VIII.3.1 RPO WŁ. Wynika to z zasady zachowania rozdzielności między programami operacyjnymi, realizowanymi w latach 2014-2020. Nadmieniamy, że w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich mogą być udzielane środki na podjęcie pozarolniczej działalności gospodarczej osobom ubezpieczonym w KRUS.

Jeśli preinkubacja będzie pierwszą formą wsparcia, którą otrzyma uczestnik projektu (nie będzie on wcześniej korzystał ze wsparcia szkoleniowo – doradczego), to można wtedy przyjąć, ze zawarcie umowy ramowej o preinkubację będzie jednoznaczne z rozpoczęciem przez niego udziału w projekcie.
Jeżeli działalność gospodarcza nie zostanie podjęta nie ma potrzeby tego robić ponieważ nie ma przedsiębiorcy, który otrzymuje pomoc de minimis. Nie będzie nim również Inkubator, jako że ten dokonał transferu korzyści ekonomicznej na rzecz uczestnika, który jednak ostatecznie nie podjął działalności gospodarczej.
Konieczne wydatki ponoszone przez Realizatora projektu w ramach realizacji preinkubacji są kwalifikowalne i powinny zostać ujęte w ramach kosztów bezpośrednich. Nie określono maksymalnej kwoty możliwej do przeznaczonej na tę formę wsparcia, niemniej jednak należy pamiętać, że każdy wydatek musi być uzasadniony i określony w racjonalnej wysokości. Ponadto należy pamiętać o limitach dotyczących maksymalnego poziomu wydatków ponoszonych w ramach cross – financingu i zakupu środków trwałych tj. wartość cross-financingu nie może przekroczyć 10% finansowania unijnego a cross-financing i środki trwałe stanowią łącznie nie więcej niż 10% wydatków kwalifikowalnych
Całe wsparcie szkoleniowo – doradcze (niezależnie od tego, w ramach której formy wsparcia będzie realizowane) nie powinno przekroczyć kwoty 2 500,00 PLN / osobę.
Pod pojęciem Inkubatora należy rozumieć Realizatora projektu, który umożliwia uczestnikowi projektu prowadzenie działalności w ramach jego struktury organizacyjnej i poprzez korzystanie z jego podmiotowości prawnej. Zatem w okresie preinkubacji uczestnicy projektu nie rejestrują działalności gospodarczych (preinkubowany jest osobą fizyczną, a nie przedsiębiorcą).
Realizator projektu decydując się na realizację tego typu wsparcia powinien dysponować odpowiednim zapleczem technicznym pozwalającym na obsługę preinkubowanych uczestników projektu (np. pomieszczenia biurowe, urządzenia, z których korzystać mogą preinkubowani). Preinkubowany uczestnik projektu może korzystać ze zindywidualizowanego wsparcia merytorycznego (np. doradztwa biznesowego, usług promocyjnych), ale należy je odróżnić od typowego wsparcia szkoleniowo-doradczego opisanego w SzOOP jako typ wsparcia nr 3, które może być realizowane wraz z preinkubacją.
WUP w Łodzi nie przygotował wzoru umowy ramowej (przystąpienia do preinkubacji) zawieranej między Inkubatorem a Preinkubowanym. Niemniej jednak taka umowa jest podstawą realizacji tej formy wsparcia i jej przedmiotem winno być określenie wzajemnych obowiązków stron związanych z preinkubacją. Dodatkowo, z uwagi, że preinkubowany prowadzić będzie działalność na rzecz podmiotów trzecich konieczne jest:
  •  zawarcie umowy między Inkubatorem a podmiotami zewnętrznymi (klientami preinkubowanego) na świadczenie określonych przez niego usług lub wykonanie określonego dzieła,
  • zawarcie umowy podwykonawstwa między Inkubatorem a preinkubowanym dotyczącej usług lub dzieła, o którym mowa powyżej.
Minimalny udział wkładu własnego beneficjenta w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych projektu w ramach konkursu wynosi 5% wartości projektu, bez uwzględnienia środków przeznaczonych na jednorazowe dotacje i finansowe wsparcie pomostowe. Tym samym wartość wkładu własnego stanowi różnicę między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną Wnioskodawcy. Nie jest możliwa sytuacja, w której w budżecie projektu kwoty te są równe i różnica miedzy nimi wynosi 0.
Podkreślamy, że wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez Wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną Wnioskodawcy przekazane w formie dofinansowania. Regulamin konkursu określa warunki kwalifikowalności wkładu niepieniężnego, którego wartość należy oszacować zgodnie ze stawkami rynkowymi.
Jednocześnie podkreślamy, że oprócz dotacji na rozwój przedsiębiorczości i finansowego wsparcia pomostowego pomoc de minimis stanowi również wsparcie szkoleniowo-doradcze udzielane osobie prowadzącej działalność gospodarczą, które nie podlega 100% dofinansowaniu. Zatem o ile wsparcie takie występuje w projekcie wartość wkładu własnego nie będzie wyliczana od wartości kosztów kwalifikowalnych projektu, pomniejszonych o wartość pomocy de minimis lecz w sposób jaki podano powyżej, tj. od wartości kosztów kwalifikowalnych bez uwzględnienia środków przeznaczonych na jednorazowe dotacje i finansowe wsparcie pomostowe.

Zgodnie zapisami Regulaminu konkursu we wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca ma obowiązek uwzględnić, a następnie monitorować w trakcie realizacji projektu następujące obligatoryjne wskaźniki umieszczone w załączniku nr 2 do SzOOP RPO WŁ oraz w załączniku do Wytycznych w zakresie monitorowania :

Obligatoryjne wskaźniki produktu określone na poziomie projektu:

  • Liczba osób bezrobotnych (łącznie z długotrwale bezrobotnymi) objętych wsparciem w programie,
  • Liczba osób pozostających bez pracy, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie.
Obligatoryjny wskaźnik rezultatu bezpośredniego określony na poziomie projektu:
  • Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Wskaźnik dotyczący efektywności zatrudnieniowej nie jest wymagany w wymienionym konkursie.
W przypadku zaplanowania w projekcie wsparcia szkoleniowo-doradczego podstawowego oraz pomostowego wsparcia szkoleniowo-doradczego liczba godzin przeznaczonych na powyższe formy traktowana jest oddzielnie.
Beneficjentom realizującym wsparcie szkoleniowo-doradcze w ramach projektu przysługuje pula środków na realizację tej formy wsparcia wynosząca nie więcej niż 2 500,00 zł na uczestnika projektu. Oznacza to, że niezależnie od tego, jakiego rodzaju wsparcie szkoleniowo-doradcze beneficjent planuje w projekcie i bez względu na to na jakim etapie realizacji projektu będzie ono wdrażane, maksymalne łączne koszty realizacji szkoleń i doradztwa w projekcie nie mogą przekraczać iloczynu liczby uczestników projektu oraz kwoty 2 500,00 zł. Oznacza to również, że koszty wsparcia szkoleniowo-doradczego udzielone danemu uczestnikowi projektu mogą w indywidualnych przypadkach przekroczyć kwotę 2 500,00 zł, o ile całkowite koszty realizacji tej formy pomocy w projekcie mieszczą się w łącznej puli środków obliczonej w sposób jaki podano powyżej.
W odniesieniu do szkolenia z podstaw prowadzenia działalności gospodarczej wyjaśniamy, że koszt takiego szkolenia nie powinien być wyższy niż 700 zł przy typowej długości jego trwania wynoszącej 50 godzin. Wszelkie odstępstwa od zasady powinny znaleźć należyte uzasadnienie w treści wniosku. Stawka 700 zł mieści się w puli 2 500,00 zł na osobę.
Niezależnie od powyższych zastrzeżeń koszty realizacji szkoleń i doradztwa powinny być zgodne z cenami rynkowymi oraz spełniać zasady kwalifikowalności wydatków określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Wysokość wsparcia bezzwrotnego przewidziana dla jednego uczestnika projektu nie może przekroczyć 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej, rozumianego zgodnie z art. 20 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jako przeciętne wynagrodzenie za pracę w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym. A zatem składając wniosek o dofinansowanie projektu w roku 2015 wysokość wsparcia należy obliczyć na podstawie wynagrodzenie za 2014 r.

Zgodnie z podrozdziałem 4.2 pkt 1b) Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 wysokość wsparcia bezzwrotnego na założenie działalności gospodarczej (poza projektami PUP, które udzielają powyższego wsparcia zgodnie z zapisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) nie może przekroczyć 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej rozumianego zgodnie z art. 20 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jako przeciętne wynagrodzenie za pracę w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym.

Podczas wypełniania wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego konkursu nie należy tego samego zadania wykazywać w kilku pozycjach powielając jego nazwę. W części 4.1 wniosku pod każdą nazwą zadania znajduje się pozycja „szczegółowy opis zadania" i w tym miejscu należy opisać wszystkie działania, które zostaną podjęte w celu zrealizowania danego zadania. By opis był czytelny można w tej pozycji zastosować numerację poszczególnych działań przewidzianych w ramach zadania i przy każdym wyszczególnionym punkcie zamieścić stosowny opis.
Co do zasady koszt dojazdu trenerów na szkolenie jest uznawany za koszt kwalifikowalny. Może on zostać rozliczony następująco:
  • w przypadku zatrudnienia trenera na umowę o pracę koszt dojazdu na szkolenie, które odbywa się poza miejscem zamieszkania jest rozliczany w formie zwrotu kosztów przejazdu z tytułu podróży służbowej (tzw. delegacji),
lub
  •  w przypadku zawarcia umowy cywilno-prawnej z trenerem, koszt dojazdu na szkolenia jest rozliczany w ramach wynagrodzenia trenera.
Do kwoty 700 zł wlicza się koszty szkolenia z podstaw prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym doradztwo indywidualne w zakresie przygotowania biznesplanu mieści się w szerszej stawce 2500 zł na osobę.

wybierz kategorię pytań