Nauczyciel nauczania na odległość przekazuje wiedzę i kształtuje umiejętności, a także wspiera i towarzyszy uczniowi w trakcie samodzielnego przyswajania wiedzy, wykorzystując w tym celu technologie telekomunikacyjne, media elektroniczne oraz drogę korespondencyjną.
Zadania zawodowe:
- przygotowanie autorskiego programu nauczania (lub jego adaptacja) oraz dokonanie podziału materiału nauczania na moduły;
- opracowanie treści modułów w formie tekstowej wzbogaconej o elementy multimedialne;
- opracowywanie scenariuszy lekcji i zajęć wspomaganych prezentacjami multimedialnymi;
- dobór metod i technik przekazu treści oraz form interakcji uczących się do zakładanych celów dydaktycznych (np.: prezentacja, ćwiczenia, testy);
- przygotowywanie materiałów multimedialnych bądź wykorzystywanie już istniejących: ilustracji, komentarzy dźwiękowe, animacji, krótkich sekwencji filmowych, przykładów, ćwiczeń, tekstów i zadań zarejestrowanych na nośnikach elektronicznych;
- opracowywanie materiałów dostępnych w formie serwisów internetowych zawierających oprogramowanie edukacyjne;
- prowadzenie wirtualnych wykładów i interaktywnych zajęć w czasie rzeczywistym za pomocą wideokonferencji;
- monitorowanie efektów kształcenia za pomocą systemu kontroli postępów w nauce: testów, sprawdzianów i egzaminów;
- stosowanie w nauczaniu na odległość takich bodźców i motywacji do nauki jak: zachęta, aktywizowanie, ocenianie i kontrolowanie wyników nauczania;
- kierowanie się w nauczaniu na odległość zasadą obiektywizacji nauczania oraz zasadą różnicowania mediów;
- przygotowywanie materiałów drukowanych dla studentów, uczestników kursów lub szkoleń;
- udzielanie konsultacji oraz kontaktowanie się z uczniami za pośrednictwem poczty e-mail, przez komunikatory, media społecznościowe oraz bezpośrednio na okresowych spotkaniach;
- uczestnictwo w audio i wideokonferencjach na platformach e-learningowych;
- współpraca z dydaktykiem oraz egzaminatorem on-line;
- wspieranie uczących się na odległość w formie informacji, e-doradztwa, promowania i polecania materiałów do nauki itp.;
- stałe podnoszenie i doskonalenie umiejętności w obszarze nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych: sprawne poruszanie się w mediach społecznościowych, platformach e-learningowych typu moodle itp.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Kandydat do pracy w tym zawodzie powinien legitymować się wykształceniem wyższym kierunkowym (w zależności od przedmiotu, którego będą uczyć) oraz posiadać kwalifikacje pedagogiczne uzyskane w ramach studiów I, II stopnia lub studiów podyplomowych. Powinien posiadać dobrze rozwinięte umiejętności obsługi komputera i specjalistycznego oprogramowania, mile widziane są dokumenty potwierdzające zdobycie wiedzy i umiejętności związane z dydaktyką nauczania na odległość poprzez ukończone kursy, szkolenia czy studia podyplomowe.
Wymagania psychofizyczne:
Praca w tym zawodzie zwykle ma charakter indywidualny, stąd wymagana jest samodzielność, samodyscyplina i dobra organizacja pracy. Oprócz odpowiedniego przygotowania technicznego - informatycznego, kandydat powinien posiadać dobrze rozwinięte umiejętności komunikacyjne, kompetencje werbalne (nienaganna dykcja, bogaty zasób słownictwa, płynność wymowy), umiejętność koncentracji uwagi przez dłuższy czas i pracy w warunkach stresowych. Powinien odznaczać się dużą kreatywnością, umiejętnością improwizacji oraz uważnością, empatią oraz wrażliwością na nastroje uczniów.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniem do pracy w zawodzie mogą być wady wzroku, słuchu i mowy niemożliwe do skorygowania, a także schorzenia układu kostno-stawowego, uniemożliwiające kilkugodzinną pracę na stanowisku komputerowym.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Nauczyciel nauczania na odległość może podjąć zatrudnienie przede wszystkim w instytucjach szkoleniowych, zajmujących się e-learningiem bądź specjalizujących się w edukacji wirtualnej. Ze względu na posiadane umiejętności tworzenia materiałów szkoleniowych w formie multimedialnej, może również znaleźć pracę w firmach wydających programy edukacyjne. Może też prowadzić działalność edukacyjną w ramach własnej firmy.
Szkoły:
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdyni
kierunek: Kształcenie zdalne - metody i techniki (studia podyplomowe)ul. Śląska 35/37, 81-310 Gdynia
tel. 58 350 20 84
e-mail: rekrut@wsb.gdynia.pl
https://www.wsb.pl/gdynia/
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
kierunek: Kształcenie zdalne w edukacji (studia podyplomowe)ul. Bursaki 12, 20-150 Lublin
tel. 81 452 94 10
e-mail: rektorat@wspa.pl
https://wspa.pl/
Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Wydział Ekonomii i Informatyki
kierunek: Metodyka zdalnego nauczania dla trenerów i nauczycieli (studia podyplomowe)ul. Żołnierska 53, 71-210 Szczecin
tel. 91 814 94 81
email: rekrutacja@zpsb.pl
https://www.zpsb.pl/
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Jarosława Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl