Concierge


Concierge/konsjerż wykonywał zawód, który polegał na pracy w hotelach czy ekskluzywnych kamienicach. Z biegiem czasu zamieniło się to w bycie osobistym asystentem. Głównym zadaniem konsjerża było więc organizowanie miejsc w restauracji dla klientów, umawianie spotkań, wyjść do teatrów oraz ogólne zapewnianie rozrywek. Wszystko po to, aby zapewnić uznanie nie tylko sobie, ale także miejscu, w którym pracował. Współczesny konsjerż załatwia dla swoich klientów rzeczy niemożliwe lub po prostu przyziemne, na które nie mają oni czasu. Concierge'a można spotkać dziś też we współczesnych centrach handlowych.
 

Zadania zawodowe:
 

  • rezerwacja różnego rodzaju biletów (kino, koncert, teatr);
  • rezerwacja stolika w restauracji;
  • udzielenie informacji o imprezach i wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych;
  • wyszukiwanie najbardziej intratnych propozycji wycieczek w wybrane przez klienta miejsce;
  • organizacja przyjęć, uroczystości rodzinnych, wyjść okazyjnych;
  • w firmach również załatwianie prostych, codziennych spraw za pracowników; To jedynie przykładowe życzenia klienta – gościa hotelowego, jakie będzie trzeba spełnić.
Katalog usług pozostaje praktycznie nieograniczony i dostosowywany jest zawsze do oczekiwań konkretnej grupy klientów.
 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 
Nie ma większych wymogów, co do warunków podjęcia pracy w zawodzie. Zawód concigere jest stosunkowo „młodym" zawodem, nie należy do grupy zawodów szkolnych, a więc nie można się go nauczyć w toku nauki w trybie formalnym. Aby pracować w zawodzie, należy posiadać odpowiednie predyspozycje i chęć podnoszenia swych kwalifikacji (kursy) oraz wiedzy. W branży hotelowej są prowadzone szkolenia w tym zakresie. Najważniejszym atutem dla kandydatów ubiegających się o posadę concierge'a będzie doświadczenie na tym samym stanowisku. Ale jeśli ktoś pracował w zawodach wymagających samodzielności, inicjatywy, elastyczności i odpowiedzialności, to będzie to bardzo dobra podstawa do pierwszego zatrudnienia na stanowisku concierge'a . Niebanalne znaczenie ma znajomość języków obcych. Concierge w hotelu powinien mieć dużą wiedzę z zakresu topografii miasta, znać najlepsze restauracje i instytucje kulturalne. Szkolenia dla concierge'a obejmują m.in. organizację miejsca pracy, gromadzenie wiarygodnych informacji, a także kontakty i obsługę klienta. Concierge opanowuje savoir vivre i umiejętności szczegółowe, jak np. prowadzenie rozmowy telefonicznej.
 

Wymagania psychofizyczne:

 
Concierge powinien być odporny na stres, lubić zmienne warunki pracy, w skrócie, być na wszystko gotowym i jednocześnie nie spodziewać się niczego. Nie zaszkodzi też lekka bezczelność, ale zawsze połączona z wyważeniem i dobrymi manierami, tak ważnymi w pracy z ludźmi. Mile widziane są: zdolności negocjacyjne, kreatywność, upór, dyskrecja, zaangażowanie i pełne zrozumienie dla osób, z którymi się współpracuje. Doskonały konsjerż musi mieć świadomość, że ludzie powierzając mu własne sprawy obdarzają go niezwykłym zaufaniem, którego w żaden sposób nie można nadszarpnąć. Bardzo istotna jest też szeroka wiedza ogólna, umiejętność pozyskiwania informacji oraz dociekliwość.
 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu concierge jest widoczna niepełnosprawność lub mogące ograniczać czy zaburzać komunikację wady wymowy, choroby psychiczne.
 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Podstawowym niegdyś środowiskiem pracy concierge'a był luksusowy hotel. Z racji zwiększających się potrzeb concierge może pracować praktycznie wszędzie – w hotelu, w prywatnej firmie załatwiając codzienne zlecenia jej pracowników, ale równie dobrze może znaleźć zatrudnienie na basenie, by tam opiekować się gośćmi. Środowisko pracy concierge'a jest niemal tak różnorodne jak zadania jakie może dostać do wykonania.
 

Szkoły:

 
Nie ma szkół kształcących w kierunku zawodu concierge'a. Zawód ten wymaga wszechstronnej wiedzy z różnych dziedzin. Najczęściej przyszli concierge zdobywają przydatne umiejętności pod okiem starszych kolegów. Ponadto istnieją firmy zajmujące się świadczeniem usług concierge oraz prowadzące szkolenia dla pracowników hoteli, w tym także concierge.
 

Concierge Polska

Ejsmonda 2, 81-410 Gdynia
tel: 600 425 011
e.mail: sbortniak@op.pl  
www.conciergepolska.pl
 

Noble Concierge

Grupa Noble Bank 
ul. Domaniewska 39, 02-672 Warszawa
tel. 22 205 60 09, 22 197 79
e-mail: concierge@nobleconcierge.pl
www.nobleconcierge.pl
 

Dane kontaktowe:

 
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wojska Polskiego 2, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Concierge 2020
Concierge 2020.pdf 414 KB

Informacje o publikacji dokumentu