Często zadawane pytania - Poddziałanie IX.2.1 (4/2021) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź
- osobie samotnej w rozumieniu art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która jest pozbawiona takiej pomocy mimo wykorzystania własnych uprawnień, zasobów i możliwości;
- osobie samotnie gospodarującej w rozumieniu art. 6 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, gdy wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości;
- osobie w rodzinie, gdy rodzina nie może, z uzasadnionej przyczyny, zapewnić odpowiedniej pomocy, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości.
W związku z powyższym, projekt gdzie jedynym wnioskodawcą jest powiat czy nawet powiat/PCPR nie jest prawidłowym rozwiązaniem. Zasadne jest utworzenie partnerstwa z podmiotem uprawnionym do świadczenia usług opiekuńczych tj. gminą/OPS lub podmiotem spoza sektora finansów publicznych (np. fundacją, stowarzyszeniem). W ramach partnerstwa to gmina/OPS lub inny podmiot odpowiedzialne będą za realizację usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, zaś powiat/PCPR np. za utworzenie i prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego. Ewentualne zadania powiatu/PCPR w projekcie partnerskim muszą odpowiadać kompetencjom powiatu przewidzianym w poszczególnych ustawach.
- osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
- otoczenie osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu*.
Definicja osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu przedstawiona została w Regulaminie konkursu na str. 8. Są to osoby, które ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.
Decyzję o sposobie zakwalifikowania uczestnika do projektu jako osoby potrzebującej wsparcia podejmuje wnioskodawca. Wnioskodawca planuje i odpowiada za rekrutację i przygotowanie regulaminu uczestnictwa w projekcie (w którym samodzielnie może określić dodatkowe kryteria premiujące).
W Regulaminie konkursu nie ma zawężeń dotyczących obowiązku objęcia wsparciem w projekcie określonych grup docelowych np. osób niepełnoprawnych, kobiet itp. Przewidziane są jedynie zgodnie ze szczegółowym kryterium dostępu nr 10 preferencje w dostępie do usług dla:
- osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznych doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego,
- osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz osób z niepełnosprawnością sprzężoną, osób z zaburzeniami psychicznymi, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi,
- osób korzystających ze wsparcia Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (o ile dotyczy).
Ponadto należy mieć na uwadze, że realizacja określonych rodzajów usług (np. usług asystenckich) skierowana jest do precyzyjnie określonej grupy osób tj. osób z niepełnosprawnościami, spełniających jednocześnie przesłankę osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Szczegółowe informacje o uczestnikach projektu i kwestiach z nimi związanych np. kryterium dochodowym itp. przedstawiono w Regulaminie konkursu w rozdziale 2.5, a także w Załączniku nr 6 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych.
- instytucje pomocy i integracji społecznej,
- jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, związki, porozumienia i stowarzyszenia JST,
- organizacje pozarządowe i podmioty ekonomii społecznej, statutowo świadczące usługi na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, statutowo świadczące usługi na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Możliwa jest też realizacja projektu w partnerstwie. Ewentualna realizacja projektu partnerskiego powinna stanowić wartość dodaną poprzez np. wniesienie zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych, podział realizacji zadań między podmioty o różnorodnej specyfice (z uwzględnieniem potencjału każdego z partnerów oraz partnera wiodącego), wypracowanie wspólnych rozwiązań.
W przypadku zaangażowania do projektu PCPR jako realizatora, w nazwie wnioskodawcy należy wpisać powiat/PCPR. PCPR jest jednostką organizacyjną powiatu nie posiadającą osobowości prawnej, dlatego nie ma możliwości nawiązania partnerstwa pomiędzy powiatem a PCPR.
Szczegółowe informacje o podmiotach uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie przedstawiono w Regulaminie konkursu w rozdziale 2.4.
- osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
- otoczenie osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu*
* wsparciem można objąć otoczenie osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia tych osób.
Przebywanie w pieczy zastępczej, czy potrzeba usamodzielnienia się wychowanków nie jest przesłanką udziału w projekcie. Konkurs nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-004/21 jest realizowany w formule tematycznej skoncentrowanej wyłącznie na jednym, wąskim typie wsparcia – usługach opiekuńczych. W związku z powyższym nie ma możliwości realizacji usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań mających na celu usamodzielnienie wychowanków pieczy.
Nie ma możliwości, aby w ramach projektu osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu korzystały wyłącznie ze wsparcia uzupełniającego.
Analogiczna sytuacja dotyczy też usług asystenckich będących wsparciem uzupełniającym do świadczonych na rzecz ww. osób usług opiekuńczych.
Natomiast środki pielęgnacyjne np. pieluchy, pieluchomajtki, podkłady to kwestia indywidualna i zakup ich dokonywany jest przez osobę potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu lub jej opiekunów faktycznych. Nie ma więc możliwości by wydatki te zostały sfinansowane w ramach projektu.
- osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
- otoczenie osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Zwracamy uwagę, że usługi asystenckie to wsparcie uzupełniające tak jak: usługi dowożenia posiłków, wypożyczalnia sprzętu czy teleopieka. Jeżeli sytuacja tego wymaga, to osoba potrzebująca wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, która w projekcie jest objęta usługami opiekuńczymi, może dodatkowo skorzystać z usług asystenckich.
Natomiast dla otoczenia osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu można zaplanować działania wspierające ich w opiece nad osobami niesamodzielnymi.
Przypominamy, że usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania musza obejmować 70% osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, uczestniczących w projekcie.
Nie ma możliwości, aby w ramach projektu osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu korzystały wyłącznie ze wsparcia uzupełniającego.
Nie każdy może świadczyć w ramach projektu profesjonalne, zdefiniowane w konkursie usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania. W Załączniku nr 6 do Regulaminu konkursu - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych wskazano, że usługa opiekuńcza świadczona jest przez:
- osobę, która posiada kwalifikacje do wykonywania jednego z zawodów: opiekun środowiskowy, AON, pielęgniarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
- osobę, która posiada doświadczenie w realizacji usług opiekuńczych, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego i odbyła minimum 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej.
Szczegółowe informacje o zakresie wsparcia i sposobie realizacji poszczególnych usług znajdują się w Regulaminie konkursu, jak i Załączniku nr 6 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych wskazano.