Często zadawane pytania - Poddziałanie IX.1.1 (2/2020) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.1.1 (2/2020)

Публикатор

Ze względu na przypisany do konkursu cel szczegółowy, a także ze względu na określone dla konkursu obligatoryjne wskaźniki rezultatu trudno sobie wyobrazić projekt skierowany do szerokiego grona uczestników, który nie zawiera w ogóle wsparcia w zakresie aktywizacji zawodowej. Bez wsparcia zawodowego trudno oczekiwać efektów w postaci wzrostu aktywności na rynku pracy. Ponadto obligatoryjna dla konkursu efektywność zawodowa mierzona jest w odniesieniu do uczestników objętych wsparciem w postaci instrumentów aktywizacji zawodowej. Natomiast istnieje możliwość, że nie każdy z uczestników otrzymuje wsparcie zawodowe, czy nawet edukacyjne, bo będzie to wynikało z IŚR.
W celu spełnienia kryterium premiującego nr 6 „Kwalifikacje/kompetencje w zawodach uznanych za deficytowe" należy założyć w projekcie realizacji szkoleń prowadzących one do uzyskania kwalifikacji/kompetencji w zawodach uznanych za deficytowe zgodnie z konkretnym wykazem zawartym w Barometrze zawodów 2019 - Raport podsumowujący badanie w województwie łódzkim. Nie jest prawidłowym rozwiązaniem odwołanie się do innych wersji Barometru np. z roku 2020.
Ponadto informujemy, że brzmienie kryterium nie nakłada na wnioskodawcę żadnych dodatkowych wymagań. Natomiast w celu zwiększenia szansy na aktywizację społeczno – zawodową wybierając szkolenia dla uczestników uzasadnione jest uwzględnianie m.in. miejsca ich pochodzenia, czy nawet możliwości codziennego przemieszczania się i gotowości do podjęcia pracy poza miejscem zamieszkania.
 
Załącznik nr 6 do Regulaminu konkursu w swoich zapisach nie precyzuje sposobu jaki wnioskodawca powinien przyjąć przy szacowaniu wysokości zasiłku w związku z planowaną waloryzacją kwoty zasiłku dla bezrobotnych w kolejnym roku kalendarzowym. Oczywiście można tego dokonać również na podstawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, o czym stanowi art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku.
Nie mniej jednak zaproponowane przez wnioskodawcę zwiększenie kosztów stypendium będzie podlegać ocenie pod względem racjonalności, natomiast w toku realizacji projektu rozliczeniu podlegać będzie kwota stypendium faktycznie obowiązującą w danym roku kalendarzowym, zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
 
Wartość wskaźników w podziale na płeć w projekcie powinna wynikać z analizy sytuacji płci w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Dlatego też w toku realizacji projektu należy zachowac wszelką staranność aby wartości te nie uległy zmianie. Jednak w uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość zmiany wartości wskaźników w zakresie podziału na płeć - zasadność dokonania takiej zmiany podlega ocenie na etapie końcowego rozliczenia projektu.
Uczestnikami projektu mogą być osoby pracujące, ale tylko tzw. osoby ubogie pracujace, czyli takie, które zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa wykonują pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie i które są uprawnione do korzystania z pomocy społecznej na podstawie przesłanki ubóstwo, tj. których dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej.
Należy jednak pamiętać, że z uwagi na status na rynku pracy osób z tej grupy nie będzie można wykazać w obligatoryjnych wskaźnikach efektywnosci zatrudnieniowej oraz wskaźnikach reultatu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu i Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek).
 
Wszystkie wydatki ponoszone w ramach projektu muszą być racjonalne i efektywne. Zasadność wydatków oceniana jest w kontekście celu projektu oraz celów działania, a także działań zaplanowanych w projekcie (wydatki muszą być potrzebne i bezpośrednio związane z realizacją celem projektu). W związku z tym organizacja spotkań integracyjnych dla uczestników projektu wraz z ich rodzinami i koszty z tym związane mogą zostać uznane za kwalifikowane o ile wnioskodawca w treści wniosku wykaże, że ich poniesienie jest niezbędne dla osianięcia założeń projektu.
Zaproponowane w projekcie szkolenia powinny być jak najbardziej zgodne z potrzebami i potencjałem uczestników. Niemniej ważne jest jednak dostosowanie kwalifikacji i kompetencji uczestników projektu do potrzeb zdiagnozowanych na lokalnym/regionalnym rynku pracy. Tym samym Regulamin konkursu nie narzuca wskazania konkretnej tematyki szkoleń. Jednakże wskazanie w projekcie jedynie informacji, iż szkolenia będą „szytymi na miarę" oraz nieprzeprowadzenie wnikliwej analizy rynku pracy oraz potrzeb i potencjału grupy docelowej może zostać negatywnie ocenione.
Ponadto w tym kontekście pragniemy poinformować, że w ramach konkursu obowiązuje kryterium premiujące Kwalifikacje/kompetencje w zawodach uznanych za deficytowe. Aby kryterium zostało uznane za spełnione realizowane w projekcie szkolenia zawodowe muszą prowadzić do uzyskania kwalifikacji/kompetencji w zawodach uznanych za deficytowe zgodnie z wykazem zawartym w Barometrze zawodów 2019 - Raport podsumowujący badanie w województwie łódzkim. Odpowiednie zapisy pod tym względem powinny znaleźć się we wniosku aplikacyjnym.
 
Tego rodzaju forma wsparcia adresowana jest bezposrednio do uczestnika projektu w zwiazku z tym nie jest to pomoc de minimis. Należy jednak pamiętąć, że zasadność realizowania w projekcie formy wsparcia wymagającej zaangażowania trenera pracy uzależnione jest od konkretnych potrzeb uczestników z niepełnosprawnością, którzy ostatecznie wezmą udział w projekcie.
Koszty opieki nad osobą zależną należy rozliczyć w drodze refundacji. Szczegółowe zasady rozliczania i udokumentowania poniesionych przez uczestnika kosztów opieki nad osoba zależną powinny być określane w umowie szkoleniowej podpisywanej z uczestnikiem projektu.
Katalog instrumentów aktywizacji w ramach programów aktywizacji społeczno- zawodowej nie przewiduje wsparcia w postaci bonów, ale nie jest to katalog zamnięty. Wsparcie w postaci bonu na zakup wybranej usługi może zostać uznane za koszt kwalifikowalny projektu jeśli tego rodzaju wsparcie zostanie odpowiednio uzasadnione oraz będzie wynikać z indywidualnych potrzeb danego uczestnika projektu.
Zgodnie z szczegółowym kryterium  dostępu nr 5 Indyidualizacja wsparcia - proces wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbywa się w oparciu o indywidualną ścieżkę reintegracji z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb uczestnika. Z uwagi na powyższe nie ma obowiązku obejmowania danego uczestnika instrumentami o charakterze zawodowym jeśli taka konieczność nie wynika z w/w diagnozy.
Należy jednak pamiętać, że takie osoby nie będą mogły zostać wykazane w obligatoryjnych wskaźnikach efektywnosci zatrudnieniowej, gdyż jest ona mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z instrumentów aktywnej integracji
o charakterze zawodowym, co może mieć wpływ na spełnienie przez projekt szczegółowego kryterium dostępu nr 4.
 
Zgodnie z treścią załącznika nr 6 do Regulaminu poradnictwo zawodowe zaliczone jest do instrumentów aktywizacji zawodowej.
W ramach projektu niekwalifikowane są koszty związane z doposażeniem miejsca stażowego za wyjątkiem kosztów niezbędnych materiałów zużywalnych i narzędzi niezbędnych stażyście do odbycia stażu. Koszty te powinny być ściśle powiązane z programem stażu i niezbędne do bezpośredniego wykonywania obowiązków stażowych (np. odzież ochronna). Wydatki mogą być ponoszone wyłącznie przez podmiot przyjmujący na staż, które są rozliczane przez beneficjenta jako refundacja wydatków poniesionych. Z uwagi na różnorodność miejsc organizowania stażu nie ma możliwości określenia zamkniętego katalogu kosztów, które mogą być finansowane w projekcie. Beneficjent powinien dokonać analizy potrzeb i kosztów (z uwzględnieniem cen rynkowych) w tym zakresie pod kątem kwalifikowalności wydatków, o której mowa powyżej.
Więcej informacji w tym zakresie zawartych zostało w treści załącznika nr 6 do Regulaminu konkursu.
 
Zgodnie z treścią Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 wsparcie w postaci zatrudnienia subsydiowanego może być realizowane wyłącznie w ramach projektów powiatowych urzędów pracy.