Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.2.1 (1/2016) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Często zadawane pytania do konkursu OPS i PCPR - Poddziałanie IX.2.1 (1/2016)

Публикатор

Jednym z głównych założeń konkursu jest deinstytucjonalizacja opieki medycznej i zgodnie z kryterium dostępu nr 4, wsparcie nie może być realizowane w ramach działalności dziennych domów opieki medycznej. Konkurs ukierunkowany jest na realizację usług:
  • opieki długoterminowej (świadczenia pielęgnacyjne oraz opiekuńcze) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22.11.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej ;
  • opieki paliatywnej i hospicyjnej zgodnie z  Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29.10.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu paliatywnej i hospicyjnej.
I tylko w takim zakresie mogą być realizowane usługi w ramach niniejszego konkursu. Przy czym należy pamiętać, że świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach projektu muszą wykraczać poza gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej lub Wnioskodawca musi udowodnić, że gwarantowane świadczenie nie mogłoby zostać sfinansowane ze środków publicznych w okresie trwania projektu. Wsparcie działalności lub tworzenie nowych dziennych domów opieki medycznej będzie możliwe w okresie późniejszym po wypracowaniu standardów PO  WER na poziomie krajowym.
 
Tak, w ramach konkursu możliwe jest w projekcie zaplanowanie działań polegających na utworzeniu w miejsce obecnie działającej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla 30 dzieci, dwóch nowych placówek do 14 osóbi umieszczenie dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej. W ramach tworzonej placówki można sfinansować zatrudnienie kadry tj. wychowawców, opiekunów dziecięcych, pedagogów, psychologów, specjalistów prowadzący terapię, czy pracownika socjalnego.
Wszelkie wydatki związane z doposażeniem placówki (środki trwałe), czy pracami remontowo-budowlanymi (cross-financing) nie mogą łącznie przekroczyć 10% wydatków kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że wydatki w ramach cross-financingu nie mogą przekroczyć 10% dofinansowania unijnego w ramach projektu.
Budżet projektu nie może zawierać pozycji kosztowej „zysk wykonawcy". W przedmiotowym przypadku należy w budżecie szczegółowym wskazać jedną pozycję obejmującą całkowity koszt organizacji warsztatów oraz zaznaczyć, iż przedmiotowy wydatek jest zadaniem zleconym. Dodatkowo w uzasadnieniu zlecania zadań w projekcie należy szczegółowo wskazać co będzie zapewnione w ramach przedmiotowego zlecenia, np. wynajem sali szkoleniowej, catering, itd.
Tak, w ramach projektu z usługi może skorzystać jedynie dziecko przebywające w rodzinie zastępczej, bądź jedynie rodzice zastępczy (np. z uwagi na umieszczenie w rodzinie zastępczej noworodka).
Tak, zatrudnieni dotychczas w PCPR koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej oraz specjaliści pracy z rodziną mogą skorzystać z warsztatów doskonalących ich umiejętności, o ile jest to niezbędne do świadczenia przez nich pracy na rzecz uczestników projektu.
Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej będzie wykazany, jako miejsce świadczenia usług społecznych, natomiast specjalista pracy z rodziną nie. Jednakże obie osoby należy w szczegółowym budżecie projektu oznaczyć, jako personel projektu.
W przypadku rodzin zastępczych zawodowych jako miejsce świadczenia usług należy wykazać liczbę miejsc w tych rodzinach, co oznacza max. liczbę dzieci możliwych do umieszczenia w danej rodzinie określoną w umowie zawartej z tą rodziną. Analogiczna sytuacja dotyczy rodziny w pogotowiu.
Tak, jeżeli dane dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej zawodowej otrzyma bezpośrednie wsparcie (np. wspólnie z rodzicami zastępczymi skorzysta z usług koordynatora pieczy zastępczej) staje się uczestnikiem projektu.
 
To wnioskodawca określa struktury zarządzania oraz personel zarządzający i opisuje ten fakt we wniosku. W przypadku jeżeli p.o. Zastępca Kierownika OPS ma być osobą upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy (np. podpisywania umowy o dofinansowanie) musi posiadać stosowne upoważnienie od wójta/burmistrza/prezydenta.
Tak, możliwe jest aby w ramach konkursu RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/16 objąć wsparciem rodziny zastępcze i dziecko, które w trakcie realizacji projektu skończy 18 lat. Do czasu osiągnięcia pełnoletności dziecko obejmowane jest jedną z form pieczy zastępczej. W związku z tym w ramach projektu możliwe jest wspieranie przedmiotowej rodziny do czasu pełnienia przez nią funkcji rodziny zastępczej.

Ponadto, osoba która ukończyła 18 rok życia może przebywać w dotychczasowej rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo placówce opiekuńczo-wychowawczej, za zgodą odpowiednio rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka albo dyrektora palcówki opiekuńczo-wychowawczej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Tak, wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie może być dodatek do wynagrodzenia w wysokości nie większej niż 40% wynagrodzenia podstawowego rozumianego jako wynagrodzenie zasadnicze. Dodatkowo zgodnie z podrozdziałem 6.16 pkt 3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności kwalifikowalne jest wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, składki na Fundusz Pracy.

Należy uzasadnić potrzebę świadczenia bezpośredniego wsparcia na rzecz uczestników projektu - członków rodziny przeżywającej trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez pracownika socjalnego i opisać sposób w jaki będzie on współpracował z asystentem rodziny. Wsparcie w tym zakresie powinno polegać na stałej współpracy pracownika socjalnego z rodziną, która boryka się z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.

Wynagrodzenie z tego tytułu należy przedstawić w kosztach bezpośrednich przypisując do właściwego zadania np. „Usługi asystenta rodzinnego" czy ewentualnie „Praca socjalna".

Od pracy na rzecz uczestników projektu należy odróżnić obowiązki związane z zaangażowaniem w zarządzanie projektem, jego rozliczanie i obsługę projektu. Jeżeli pracownik socjalny będzie w projekcie realizował przedmiotowe zadanie to wynagrodzenie z tego tytułu stanowi element kosztów pośrednich.
 
W ramach konkursu należy obligatoryjnie określić w projekcie i monitorować następujące wskaźniki rezultatu bezpośredniego:
  • Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu;
  • Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu.
To wnioskodawca uwzględniając specyfikę i zakres merytoryczny zadania powinien określić, czy przyczyni się ono bezpośrednio do osiągnięcia poszczególnych wskaźników. Możliwa jest sytuacja, w której nie każde z zadań będzie miało bezpośrednio wpływ na osiągnięcie przedstawionego powyżej wskaźnika nr 2, a zostanie on osiągnięty w wyniku kompleksowej realizacji całości zadań w projekcie.
Ponadto w przypadku jeżeli Wnioskodawca zakłada gotowość do świadczenia danej usługi w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu to zasadne jest w odniesieniu do tych usług uwzględnienie wskaźnika „Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu". W przypadku usług w formie warsztatów miejscem świadczenia usługi będzie każdorazowo zatrudniony specjalista do prowadzenia przedmiotowych warsztatów.
Wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie może być dodatek do wynagrodzenia w wysokości nie większej niż 40% wynagrodzenia podstawowego rozumianego jako wynagrodzenia zasadnicze. Dodatkowo zgodnie z podrozdziałem 6.16 pkt 3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności  kwalifikowalne jest wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, składki na Fundusz Pracy.

W ramach konkursu Wnioskodawca zobowiązany jest określić i monitorować min. wskaźnik rezultatu bezpośredniego „liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu". Wnioskodawca określając przedmiotowy wskaźnik powinien wykazać ile spośród funkcjonujących w ramach projektu miejsc świadczenia usług (np. zatrudnionych koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej) będzie gotowych do świadczenia usługi społecznej w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu. Nie ma więc obowiązku by niezwłocznie po zakończeniu projektu zatrudniony został koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić gotowość świadczenia usług i w przypadku wystąpienia faktycznego zapotrzebowania dopiero zatrudnić w/w osobę w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu.

Wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie może być dodatek do wynagrodzenia w wysokości nie większej niż 40% wynagrodzenia podstawowego rozumianego jako wynagrodzenia zasadnicze. Dodatkowo zgodnie z podrozdziałem 6.16 pkt 3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności  wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, składki na Fundusz Pracy.
Tak, możliwe jest zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, by w przedmiotowym konkursie PCPR objął rodziny biologiczne dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych, szkoleniami i wsparciem psychologiczno-pedagogicznym. Jeżeli rodzice biologiczni otrzymają bezpośrednie wsparcie oraz spełniają przesłanki wykluczenia społecznego lub zagrożenia ubóstwem powinni być zakwalifikowani do projektu, jako osoby zagrożone wykluczeniem, a nie jako otoczenie.
W odniesieniu do osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w tym osób z niepełnosprawnością oraz rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością rodzaj świadczonych usług musi ograniczać się do kompetencji PCPR-u określonych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz być zgodny z Ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności (kryterium szczegółowe nr 3). Formy wsparcia tj: uczestnictwo osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, czy zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny realizowane są na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W związku z czym brak jest możliwości ich realizacji w przedmiotowym konkursie. Możliwe jest natomiast w ramach konkursu np. zapewnienie rodzicom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby.
W związku z tym, jeżeli w rodzinie zastępczej przebywa niepełnosprawne dziecko możliwe jest przeszkolenie osób sprawujących pieczę w zakresie rehabilitacji, czy innych usług niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania w ramach rodziny zastępczej. 

Potwierdzeniem doświadczenia zawodowego członków personelu projektu, którzy pracowali jako wolontariusze powinna być umowa wolontariatu.

O ile dana osoba w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie nie uczestniczyła w kształceniu lub szkoleniu, nastąpi zmiana statusu i powinna być liczona do wskaźnika rezultatu „liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu".
Nie jest możliwe w ramach konkursu dofinansowanie tzw. korepetycji dla dzieci umieszczonych w pieczy. Możliwe jest natomiast zorganizowanie pomocy wolontariuszy dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka np. w postaci pomocy przy nauce. Świadczenia wykonywane przez wolontariuszy na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą stanowić wkład własny w formie niepieniężnej do projektu.
Nie. W ramach projektu kwalifikowalne są wydatki związane z rozwojem usług wpierania rodziny i pieczy zastępczej zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z wyłączeniem:
  • usług realizowanych w placówkach wsparcia dziennego z uwagi na wydzielenie odrębnego typu projektu w Poddziałaniu IX.2.1 dedykowanemu temu rodzajowi wsparcia,
  • tworzenia nowych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej  dla więcej niż 14 osób,
  • działań z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej osób usamodzielnianych, w tym usług realizowanych w mieszkaniach chronionych dla tej grupy osób, gdyż aktywizacja społeczno-zawodowa tych osób odbywa się w Działaniu IX.1.
Tak, możliwe jest by Wnioskodawca w ramach konkursu uzyskał dofinansowanie na utworzenie nowej placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego. Należy pamiętać, że wydatki na pozyskiwanie środków trwałych oraz wydatki w ramach cross-financingu nie mogą łącznie przekroczyć 10% wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że wydatki w ramach cross-fincingu nie mogą przekroczyć 10% dofinansowania unijnego w ramach projektu.
Nie, w przypadku angażowania osób do projektu na podstawie dodatku specjalnego nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji godzin.
Nie, w projektach partnerskich nie ma możliwości zwiększenia wartości kosztów pośrednich. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 rozdział 8.4 wysokość kosztów pośrednich, która stanowi odpowiednio 10%, 15 %, 20 % lub 25% kosztów bezpośrednich uzależniona jest od wartości projektu, a nie od realizacji przedsięwzięcia w partnerstwie.
Pomiar wskaźnika "Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzeniem działalności na własny rachunek) po opuszczeniu programu" dokonywany jest wśród wszystkich uczestników projektu. Możliwe jest założenie osiągnięcia przedmiotowego wskaźnika w ramach projektu na nie wysokim poziomie, ponieważ działania możliwe do realizacji projektu nie będą bezpośrednio nastawione na aktywizację społeczno-zawodową.
Zgodnie z załącznikiem nr 7 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych, w ramach niniejszego konkursu może być finansowany rozwój usługi w mieszkaniach chronionych. Nie ma zatem możliwości, by w projekcie sfinansowane zostało utworzenie nowego mieszkania chronionego, mogą być tylko rozwijane usługi w już istniejącym mieszkaniu.
Pragniemy zwrócić także uwagę, że zgodnie z szczegółowym kryterium dostępu nr 4 „Zakres wsparcia" w ramach projektu wyłączone są działania z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej osób usamodzielnianych, w tym usługi realizowane w mieszkaniach chronionych dla tej grupy osób, gdyż aktywizacja społeczno-zawodowa tych osób odbywa się w Działaniu IX.1.
 
Wskaźniki horyzontalne, w tym wskaźnik „Liczba osób objętych szkoleniami/ doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych", dotyczą zagadnień monitorowanych we wszystkich priorytetach celów tematycznych 1-11 i dlatego zostały umieszczone w obowiązujących formularzu wniosku. Niemniej jednak nie muszą Państwo w projekcie planować wsparcia w zakresie nabywania/ podnoszenia kompetencji cyfrowych (w pole dotyczące wartości docelowych wskaźnika mogą Państwa wpisać 0). W związku z czym nie ma obowiązku planowania działań, które przyczynią się do osiągnięcia przedstawionych wskaźników horyzontalnych i nie ma potrzeby w tym celu zawierania partnerstw z instytucjami rynku racy. Przedmiotowe wskaźniki należy monitorować i jeżeli na etapie realizacji projektu nastąpiłby fatyczny wzrost w zakresie ww. wskaźnika taki wzrost należy odnotować we wniosku o płatność.

Tak, w ramach konkursu możliwe jest utworzenie placówki opiekuńczo-wychowawczej do 14-ga dzieci. W ramach tworzonej placówki można sfinansować zatrudnienie kadry tj. wychowawców, opiekunów dziecięcych, pedagogów, psychologów, specjalistów prowadzący terapię czy pracownika socjalnego.Możliwe jest również ponoszenie wszelkich wydatków związanych z doposażeniem placówki (środki trwałe) czy pracami remontowo-budowlanymi (cross-financing). Jednakże nie mogą one łącznie przekroczyć 10% wydatków kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że wydatki w ramach cross-financingu nie mogą przekroczyć 10% dofinansowania unijnego w ramach projektu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi nie widzi technicznej możliwości połączenia działań w ramach projektów składanych na konkurs nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/16 z działaniami w ramach konkursu na budowę lub przebudowę infrastruktury społecznej w VII Osi Priorytetowej, który planowany jest na III kwartał b. r. Niemniej jednak, planowane jest ogłaszanie kolejnych konkursów w ramach Działania IX.2 komplementarnych z konkursami ogłaszanymi w ramach VII Osi Priorytetowej.