- opieki długoterminowej (świadczenia pielęgnacyjne oraz opiekuńcze) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22.11.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej ;
- opieki paliatywnej i hospicyjnej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29.10.2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu paliatywnej i hospicyjnej.
Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.2.1 (1/2016) - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź
Wszelkie wydatki związane z doposażeniem placówki (środki trwałe), czy pracami remontowo-budowlanymi (cross-financing) nie mogą łącznie przekroczyć 10% wydatków kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że wydatki w ramach cross-financingu nie mogą przekroczyć 10% dofinansowania unijnego w ramach projektu.
Ponadto, osoba która ukończyła 18 rok życia może przebywać w dotychczasowej rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo placówce opiekuńczo-wychowawczej, za zgodą odpowiednio rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka albo dyrektora palcówki opiekuńczo-wychowawczej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Należy uzasadnić potrzebę świadczenia bezpośredniego wsparcia na rzecz uczestników projektu - członków rodziny przeżywającej trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez pracownika socjalnego i opisać sposób w jaki będzie on współpracował z asystentem rodziny. Wsparcie w tym zakresie powinno polegać na stałej współpracy pracownika socjalnego z rodziną, która boryka się z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.
Wynagrodzenie z tego tytułu należy przedstawić w kosztach bezpośrednich przypisując do właściwego zadania np. „Usługi asystenta rodzinnego" czy ewentualnie „Praca socjalna".
Od pracy na rzecz uczestników projektu należy odróżnić obowiązki związane z zaangażowaniem w zarządzanie projektem, jego rozliczanie i obsługę projektu. Jeżeli pracownik socjalny będzie w projekcie realizował przedmiotowe zadanie to wynagrodzenie z tego tytułu stanowi element kosztów pośrednich.
- Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu;
- Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu.
Ponadto w przypadku jeżeli Wnioskodawca zakłada gotowość do świadczenia danej usługi w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu to zasadne jest w odniesieniu do tych usług uwzględnienie wskaźnika „Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu". W przypadku usług w formie warsztatów miejscem świadczenia usługi będzie każdorazowo zatrudniony specjalista do prowadzenia przedmiotowych warsztatów.
W ramach konkursu Wnioskodawca zobowiązany jest określić i monitorować min. wskaźnik rezultatu bezpośredniego „liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu". Wnioskodawca określając przedmiotowy wskaźnik powinien wykazać ile spośród funkcjonujących w ramach projektu miejsc świadczenia usług (np. zatrudnionych koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej) będzie gotowych do świadczenia usługi społecznej w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu. Nie ma więc obowiązku by niezwłocznie po zakończeniu projektu zatrudniony został koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić gotowość świadczenia usług i w przypadku wystąpienia faktycznego zapotrzebowania dopiero zatrudnić w/w osobę w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu.
W związku z tym, jeżeli w rodzinie zastępczej przebywa niepełnosprawne dziecko możliwe jest przeszkolenie osób sprawujących pieczę w zakresie rehabilitacji, czy innych usług niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania w ramach rodziny zastępczej.
- usług realizowanych w placówkach wsparcia dziennego z uwagi na wydzielenie odrębnego typu projektu w Poddziałaniu IX.2.1 dedykowanemu temu rodzajowi wsparcia,
- tworzenia nowych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej dla więcej niż 14 osób,
- działań z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej osób usamodzielnianych, w tym usług realizowanych w mieszkaniach chronionych dla tej grupy osób, gdyż aktywizacja społeczno-zawodowa tych osób odbywa się w Działaniu IX.1.
Pragniemy zwrócić także uwagę, że zgodnie z szczegółowym kryterium dostępu nr 4 „Zakres wsparcia" w ramach projektu wyłączone są działania z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej osób usamodzielnianych, w tym usługi realizowane w mieszkaniach chronionych dla tej grupy osób, gdyż aktywizacja społeczno-zawodowa tych osób odbywa się w Działaniu IX.1.
Tak, w ramach konkursu możliwe jest utworzenie placówki opiekuńczo-wychowawczej do 14-ga dzieci. W ramach tworzonej placówki można sfinansować zatrudnienie kadry tj. wychowawców, opiekunów dziecięcych, pedagogów, psychologów, specjalistów prowadzący terapię czy pracownika socjalnego.Możliwe jest również ponoszenie wszelkich wydatków związanych z doposażeniem placówki (środki trwałe) czy pracami remontowo-budowlanymi (cross-financing). Jednakże nie mogą one łącznie przekroczyć 10% wydatków kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że wydatki w ramach cross-financingu nie mogą przekroczyć 10% dofinansowania unijnego w ramach projektu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi nie widzi technicznej możliwości połączenia działań w ramach projektów składanych na konkurs nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/16 z działaniami w ramach konkursu na budowę lub przebudowę infrastruktury społecznej w VII Osi Priorytetowej, który planowany jest na III kwartał b. r. Niemniej jednak, planowane jest ogłaszanie kolejnych konkursów w ramach Działania IX.2 komplementarnych z konkursami ogłaszanymi w ramach VII Osi Priorytetowej.