W przypadku wynagrodzenia trenera będącego właścicielem firmy (wnioskodawcą) jako kategorię kosztu należy wskazać „personel projektu". Natomiast w przypadku kosztu wynagrodzenia trenera wykonującego usługę szkoleniową w projekcie jako kategorię kosztu należy wskazać „usługa zewnętrzna", limit „podwykonawstwo".
Działanie FELD.07.05 (003/24) - Działania antydyskryminacyjne - Często zadawane pytania - FunduszeUE
W przypadku wynagrodzenia trenera będącego właścicielem firmy (wnioskodawcą) jako kategorię kosztu należy wskazać „personel projektu". Natomiast w przypadku kosztu wynagrodzenia trenera wykonującego usługę szkoleniową w projekcie jako kategorię kosztu należy wskazać „usługa zewnętrzna", limit „podwykonawstwo".
Fundacja na podstawie wewnętrznych dokumentów określa sposób i formę zatrudnienia prezesa.
Zatrudniając prezesa fundacji do wykonywania czynności merytorycznych w projekcie należy pamiętać, że nie jest możliwa sytuacja, w której jedna strona będzie reprezentowała obydwie strony umowy, tj. w przypadku zarządu jednoosobowego, prezes zarządu nie może podpisać umowy „z samym sobą".
Ponadto przypominamy, że zgodnie z zapisami Podrozdziału 3.8 „Personel projektu", pkt 15 „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027", w ramach projektów partnerskich wzajemne zlecanie przez partnerów realizacji zadań przez personel projektu jest niedopuszczalne.
Ponadto we wniosku powinna być wskazana grupa docelowa, która zostanie skierowana na szkolenie oraz przedstawiony zakres tematyczny szkolenia. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Wytycznych monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, powinna być zachowana rozdzielność funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji. Tym samym trener prowadzący zajęcia nie powinien przeprowadzać walidacji nabytych kompetencji. Koszt walidacji powinien być uwzględniony w ramach kosztu szkolenia.
Osoby bierne zawodowo to osoby, które w danej chwili nie tworzą zasobów siły roboczej (tzn. nie są osobami pracującymi ani bezrobotnymi).
W związku z tym, emeryci, którzy nie są osobami pracującymi mają status osób biernych zawodowo i powinni być uwzględnieni we wskaźniku „Liczba osób niezatrudnionych objętych wsparciem w programie".
We wskaźnikach:
- Liczba objętych wsparciem mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) – (przedsiębiorstwa)
- Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym (podmioty)
określacie Państwo liczbę podmiotów lub przedsiębiorstw, które zostaną objęte wsparciem poprzez swoich pracowników biorących udział w konkretnych działaniach zaplanowanych w ramach projektu.
Zasadność udziału otoczenia osób doświadczających dyskryminacji w projekcie rozpatrywana jest wyłącznie pod kątem jego niezbędności dla skutecznego wsparcia osób doświadczających dyskryminacji. Jednocześnie zwracamy uwagę, iż warunkiem potwierdzenia kwalifikowalności przez te osoby będzie oświadczenie potwierdzające, że uczestnik stanowi otoczenie osoby doświadczającej dyskryminacji.
Ponadto zwracamy uwagę, że wszystkie zaplanowane w projekcie formy wsparcia powinny dotyczyć wyłącznie tematyki antydyskryminacji.
Należy jednak pamiętać, że w przypadku osób doświadczających dyskryminacji (w tym przypadku: osób starszych) oraz ich otoczenia (w tym przypadku: wnucząt) warunkiem potwierdzenia kwalifikowalności uczestników projektu będzie złożenie przez nich oświadczenia.
W przypadku osób pracujących z osobami doświadczającymi dyskryminacji kwalifikowalność należy poświadczać na podstawie dokumentów potwierdzających zatrudnienie (np. umów o pracę).
Ponadto zwracamy uwagę, że zaplanowane formy wsparcia powinny dotyczyć wyłącznie tematyki antydyskryminacji.
Jednocześnie zwracamy uwagę, iż kampania społeczna może być realizowana poprzez różne źródła przekazu. Elementem kampanii mogą być np. spoty radiowe, artykuły prasowe, plakaty, ulotki, kampania w mediach społecznościowych, ale także w ramach kampanii społecznej mogą być realizowane seminaria, spotkania, webinaria dla szerokiego grona odbiorców. Osoby biorące udział w seminariach, spotkaniach itp. formach będących elementem kampanii społecznej nie będą składały dokumentów potwierdzających kwalifikowalność uczestnika (oświadczeń czy dokumentów potwierdzających zatrudnienie).
Natomiast w odniesieniu do pozostałych form wsparcia, innych niż elementy kampanii społecznej, udział w warsztatach, szkoleniach, seminariach organizowanych dla określonej grupy uczestników wymaga potwierdzenia kwalifikowalności każdego uczestnika. Oznacza to, iż:
- pracownik szkoły zobowiązany jest przedstawić dokument potwierdzający zatrudnienie w danej szkole np. kopię umowy o pracę;
- uczeń/uczennica szkoły doświadczający/ca dyskryminowania zobowiązany/na jest przedstawić oświadczenie swojego opiekuna prawnego, z którego będzie wynikać, że doświadcza dyskryminacji;
- osoby z otoczenia osób doświadczających dyskryminacji zobowiązane są przedstawić oświadczenie.
Należy pamiętać, iż w celu zapewnienia zgodności projektu ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 Zakres wsparcia, Wnioskodawca musi zaplanować co najmniej dwie formy wsparcia spośród form wskazanych w kryterium. Oznacza to, iż realizacja np. spotkań / seminariów dla szerokiej grupy uczniów (bez potwierdzania kwalifikowalności uczestników poprzez zbierane oświadczenia) zostanie uznana jako element kampanii społecznej nie zaś jako realizacja odrębnej formy wsparcia.
W przypadku naboru nr FELD.07.05-IP.01-003/24, rekomendujemy stosowanie poniższych dokumentów potwierdzających kwalifikowalność uczestników np.:
1. w przypadku osób doświadczających dyskryminacji oraz ich otoczenia np.
- oświadczenie uczestnika projektu.
2. w przypadku pracowników, przedstawicieli organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych
- dokument potwierdzający zatrudnienie w danym podmiocie np. kopia umowy o pracę, umowy o wolontariacie.
Co do zasady, kwalifikowalność uczestnika projektu jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu. Jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu.
W związku z powyższym na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane posiadanie oświadczeń uczestnictwa.
Tego typu wsparcie nie stanowi formy aktywizacji zawodowej. Tym samym uczestnikowi projektu (bez względu na status na rynku pracy) nie przysługuje stypendium szkoleniowe.
(wydatki ogółem / liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.
W przypadku projektu, który trwa 17 miesięcy (od marca 2025 r. do lipca 2026 r.), sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/17 m-cy x 12 m-cy) x 75%.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z zapisami Wytycznych kwalifikowalności końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2029 r.
- grupa docelowa
Wówczas w celu potwierdzenia kwalifikowalności uczestnika projektu w ww. przypadku niezbędne jest dostarczenie Oświadczenia przedstawicieli prawnych uczestnika projektu, z którego wynika, że dana osoba doświadcza dyskryminacji;
- lub jako odbiorcy kampanii społecznej (np. warsztatów, spotkań, webinariów stanowiących element kampanii społecznej, adresowanej do szerokiego grona odbiorców).
- -grupa docelowa
- lub jako odbiorcy kampanii społecznej (np. warsztatów, spotkań, webinariów stanowiących element kampanii społecznej, adresowanej do szerokiego grona odbiorców).
Jednocześnie przypominamy, iż zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 Zakres wsparcia w projekcie należy zaplanować co najmniej dwie formy wsparcia określone w ww. kryterium.
Należy pamiętać, że udział osób dyskryminowanych w projekcie powinien być potwierdzony w formie pisemnego oświadczenia.
Zaproponowany sposób udzielenia poradnictwa w formie audycji radiowej, czyli de facto w formie zdalnej, nie spełnia wymogów naboru dotyczącego działań antydyskryminacyjnych.
Oświadczenia wydawane ustnie lub w formie pytania przez internet nie stanowią dokumentu poświadczającego kwalifikowalność uczestnika.
Reasumując należy uznać, że audycja radiowa nie może być traktowana jako poradnictwo specjalistyczne ujęte w rodzajach przedsięwzięć możliwych do realizacji w § 4 Regulamin wyboru projektów nr: FELD.07.05-IP.01-003/24.
W przypadku kadry pedagogicznej, to może być zakwalifikowana do projektu jako:
- otoczenie osób dyskryminowanych (wówczas dokumentem potwierdzającym przynależność do grupy będzie oświadczenie) bądź też,
- pracownicy podmiotów publicznych (wówczas wymagany powinien być dokument potwierdzający zatrudnienie w danej szkole np. kopia umowy o pracę).
Założone w projekcie wsparcie powinno stanowić odpowiedź na zdiagnozowane problemy, potrzeby grupy docelowej. Tym samym nie jest możliwe, aby diagnoza problemów była dokonywana dopiero na etapie realizacji projektu.
- organizacje pozarządowe,
- podmioty ekonomii społecznej,
- instytucje rynku pracy, instytucje integracji i pomocy społecznej, niepubliczne podmioty integracji i pomocy społecznej,
- jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- izby gospodarcze, organizacje zrzeszające pracodawców, związki zawodowe,
- uczelnie, szkoły i inne placówki systemu oświaty, ośrodki kształcenia dorosłych,
- niepubliczne instytucje kultury, Kościoły i związki wyznaniowe, instytucje kultury,
- kluby sportowe, centra sportu, niepubliczne instytucje sportu, instytucje sportu,
- MŚP, duże przedsiębiorstwa.
Na postawie przedstawionych hasłowych informacji nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie czy wskazane formy wsparcia są możliwe do realizacji. Racjonalność, kwalifikowalność form wsparcia oceniana jest przez Komisję Oceny Projektów, po zapoznaniu się z zapisami wniosku.
Regulamin wyboru projektów, obowiązujący w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-003/24, nie przewiduje możliwości stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków, za wyjątkiem stawki ryczałtowej na koszty pośrednie.
W związku z tym, pomimo, że wartość projektu nie może przekroczyć 200 tysięcy EUR, by spełnić kryterium merytoryczne dostępu nr 9 „Właściwa metoda rozliczania wydatków", koszty bezpośrednie projektu muszą być rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków.
- Warsztaty i szkolenia w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością.
- Warsztaty, szkolenia, seminaria podnoszące świadomość na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych.
- Kampanie społeczne i działania na rzecz równego traktowania.
- Poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne, prawne, itp.) dla osób bezpośrednio doświadczających dyskryminacji.
W ramach naboru wsparciem mogą być objęte poniższe grupy docelowe:
- osoby doświadczające dyskryminacji – tj. osoby wobec, których stosowano mowę nienawiści, gorsze traktowanie lub przemoc ze względu na jakąkolwiek przesłankę np. orientację seksualną, pochodzenie etniczne, niepełnosprawność, religię, wyznanie, światopogląd, wiek,
- otoczenie ww. osób – tj. osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami doświadczającymi dyskryminacji, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób doświadczających dyskryminacji. Za otoczenie można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób doświadczających dyskryminacji
lub
- pracownicy, przedstawiciele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych.
Oznacza to, że grupę docelową w Państwa projekcie może stanowić społeczność uczelni, tj. kadra badawcza, naukowa, administracyjna, osoby doktoryzujące się i studenci.
W przypadku kadry uczelni kwalifikowalność uczestników będzie potwierdzana na podstawie umów o pracę.
Osoby doktoryzujące się czy też studenci – nie mający statusu pracowników uczelni - mogą kwalifikować się do projektu, o ile można ich zaliczyć do osób doświadczających dyskryminacji. Wówczas ich udział w projekcie należy weryfikować na podstawie oświadczenia uczestników.
Nie przewiduje się możliwości stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków, za wyjątkiem stawki ryczałtowej na koszty pośrednie.
W związku z tym, koszty bezpośrednie projektu muszą być rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków.
- Warsztaty i szkolenia w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością.
- Warsztaty, szkolenia, seminaria podnoszące świadomość na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych.
- Kampanie społeczne i działania na rzecz równego traktowania.
- Poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne, prawne, itp.) dla osób bezpośrednio doświadczających dyskryminacji.
W związku z tym w tego typu projekcie nie można zaplanować wsparcia w postaci szkoleń zawodowych i staży.