Działanie FELD.07.04 (001/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE
Wskazanie we wniosku konkretnego kierunku studiów podyplomowych wiąże się z obowiązkiem zrealizowania studiów o identycznej nazwie.
W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie określono formuły studiów podyplomowych, w związku z czym mogą być one prowadzone on-line, hybrydowo lub stacjonarnie.
Jednakże, w projektach w ramach Działania 7.4, ze względu na ich wartość, przewidziana jest wypłata tylko jednej transzy w wysokości kwoty dofinasowania projektu. Tym samym zasada rozliczenia 70% otrzymanych transz nie będzie Państwa dotyczyła, bowiem nie będziecie wnioskować o kolejną transzę. Wnioski będą miały charakter rozliczeniowy i sprawozdawczy.
Po zatwierdzeniu programu zostaną przeprowadzone dwusemestralne studia podyplomowe w IV subregionach, w tym w centralnym obejmującym woj. łódzkie, mazowieckie, kujawsko-pomorskie. Studiami objętych zostanie min. 400 osób.
W związku z powyższym, w projektach w ramach Działania 7.4 nie powinniście Państwo planować studiów podyplomowych, szkoleń, warsztatów których zakres tematyczny byłby tożsamy z tym w ramach FERS.
W przypadku wnioskodawcy, tj. właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST) posiadającej osobowość prawną (np. powiat) jego dane należy wykazać w sekcji Organizacja, podczas rejestracji do systemu SOWA EFS.
W ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 w Państwa przypadku wnioskodawcą projektu będzie Miasto Skierniewice, a realizatorem - Powiatowy Urząd Pracy w Skierniewicach.
Zasady naboru nie regulują kwestii odpowiedzialności między beneficjentem, a pracownikiem w kwestii rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę, a zatem beneficjent ma dowolność w kształtowaniu odpowiednich zapisów, w tym może zobowiązać pracownika do zwrotu poniesionych wydatków związanych z udziałem pracownika w projekcie.
We wniosku należy uwzględnić jedynie obowiązkowe wskaźniki odnoszące się do realizacji studiów tj.:
• Wskaźniki produktu:
-Liczba pracowników instytucji rynku pracy objętych wsparciem w programie (osoby)
- Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym
i pozostałe obligatoryjne inne wspólne wskaźniki produktu;
• Wskaźniki rezultatu:
- Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu (osoby)
oraz
• Wskaźniki kwot ryczałtowych:
- Liczba zrealizowanych usług edukacyjnych w postaci studiów podyplomowych.
Z uwagi na specyfikę projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi zalecamy by ograniczyć się jedynie do wymaganego powyżej zakresu danych.
Co do zasady, środki na finansowanie projektu mogą być przeznaczone na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności, oraz w umowie o dofinansowanie projektu.
Wydatkowanie środków, do chwili zatwierdzenia wniosku i podpisania umowy o dofinansowanie projektu, odbywa się na wyłączną odpowiedzialność danego wnioskodawcy.
W przypadku, gdy projekt nie otrzyma dofinansowania, uprzednio poniesione wydatki nie będą mogły zostać zrefundowane.
W przypadku studiów podyplomowych dokumentem potwierdzającym ich realizację na etapie wniosku o płatność może być umowa uczestnika z uczelnią/umowa pomiędzy uczestnikiem projektu a pracodawcą, zaś na etapie kontroli –dyplom ukończenia studiów. Umowa między uczestnikiem projektu a pracodawcą powinna zostać sporządzona przez wnioskodawcę; WUP w Łodzi nie planuje opracowywania wzoru tego dokumentu.
Oryginał dyplomów/certyfikatów/zaświadczeń może posiadać uczestnik projektu, zaś na potrzeby kontroli wystarczającym będzie przedstawienie ich kopii.
Rozliczenia kosztów dojazdu na szkolenia/studia oraz kosztów zakwaterowania powinny być dokonywane i dokumentowane zgodnie z przepisami wewnętrznymi wnioskodawcy.
Nie ma obowiązku ubezpieczania pracowników na czas studiów podyplomowych i dojazdów na uczelnię; kwalifikowalność tego kosztu zostanie rozpatrzona na etapie oceny wniosku pod kątem racjonalności i niezbędności poniesienia takiego wydatku (w zależności od tego jak zostanie to uzasadnione).
Biorąc pod uwagę, że w przypadku kwot ryczałtowych rozliczenie następuje na podstawie osiągniętych rezultatów, zalecamy, aby projekt podzielony był na kilka zadań – kamieni milowych/etapów.
Takie etapy mogą uwzględniać, np.
a) podział na grupy uczestników (jedna kwota dotyczy danej grupy a nie wszystkich uczestników projektu),
b) na lata (jedna kwota dotyczy krótszego okresu niż cały okres realizacji projektu),
c) czy formę wsparcia np. z uwagi rodzaj szkolenia czy studiów (jedna kwota dotyczy jednej formy wsparcia a nie całej ścieżki dla danego uczestnika).
Zaplanowanie kilku zadań o mniejszym zakresie pozwoli na zminimalizowanie ryzyka niekwalifikowalności wydatków.
Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku kosztów pośrednich w sekcji „Uzasadnienie wydatków" powinna znaleźć się informacja, że planowane koszty pośrednie są zgodne z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności. Nie trzeba natomiast wymieniać poszczególnych wydatków w budżecie, gdyż są one rozliczane stawkami ryczałtowymi.
Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja, w której koszty pośrednie zostaną rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich.
Wskazanie we wniosku konkretnej nazwy szkolenia wiąże się z obowiązkiem zrealizowania szkolenia o identycznej nazwie i będzie podlegało analizie na etapie weryfikacji wniosku o płatność.