Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.04 (001/24)

 W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie określono ograniczenia kwotowego dotyczącego kosztu studiów podyplomowych. Koszt ten, jak każdy inny wydatek zaplanowany w budżecie musi być zgodny z cenami rynkowymi. Należy pamiętać, iż będzie on podlegał ocenie pod względem racjonalności i efektywności.
 
Mając na uwadze, że realizacja szkoleń zostanie zlecona, wnioskodawca wskazuje jedynie łączny koszt usługi, bez wyodrębnienia poszczególnych kwot. Jednakże w celu uzasadnienia racjonalności wydatku, wnioskodawca w polu Uzasadnienie wydatków powinien przedstawić jakie kategorie kosztów składają się na cenę usługi szkoleniowej.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, nie ma obowiązku wskazania konkretnej nazwy kierunku studiów podyplomowych, ani też określenia w jakiej formie studia te będą realizowane (np. on-line, hybrydowo czy stacjonarnie). Bazując na przeprowadzonej diagnozie, wnioskodawca może ogólnie określić tematykę studiów zaplanowanych w projekcie.
Wskazanie we wniosku konkretnego kierunku studiów podyplomowych wiąże się z obowiązkiem zrealizowania studiów o identycznej nazwie.

W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie określono formuły studiów podyplomowych, w związku z czym mogą być one prowadzone on-line, hybrydowo lub stacjonarnie.
Studia podyplomowe nie muszą być realizowane na uczelniach, których oferty posłużyły do oszacowania kosztu. Na etapie realizacji projektu, wybierając uczelnię oraz kierunek studiów podyplomowych, wnioskodawca powinien przede wszystkim kierować się kwotą zaplanowaną na realizację tego zadania oraz tematyką studiów, która musi być zbieżna ze wskazaną we wniosku o dofinansowanie.
Konieczność rozliczenia 70% wydatków dotyczy projektów, w których kwota dofinansowania będzie wypłacana w co najmniej dwóch transzach. Wówczas brak rozliczenia 70% dotychczas otrzymanych transz uniemożliwia ubieganie się o wypłatę kolejnej transzy.

Jednakże, w projektach w ramach Działania 7.4, ze względu na ich wartość, przewidziana jest wypłata tylko jednej transzy w wysokości kwoty dofinasowania projektu. Tym samym zasada rozliczenia 70% otrzymanych transz nie będzie Państwa dotyczyła, bowiem nie będziecie wnioskować o kolejną transzę. Wnioski będą miały charakter rozliczeniowy i sprawozdawczy.
Zgodnie z założeniami naboru nr FERS.01.02-IP.06-003/24 ogłoszonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowany zostanie program studiów podyplomowych, który będzie zawierał warsztat profesjonalnego pracownika PSZ w pracy z osobami w szczególnej sytuacji na rynku pracy, w tym m.in. z osobami z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnymi, cudzoziemcami, osobami powyżej 50 r.ż., osobami poniżej 30 r.ż. oraz z osobami zagrożonymi dyskryminacją ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, wiek lub orientację seksualną oraz tematykę związaną z wyzwaniami współczesnego rynku pracy z uwzględnieniem zielonej i cyfrowej transformacji.
Po zatwierdzeniu programu zostaną przeprowadzone dwusemestralne studia podyplomowe w IV subregionach, w tym w centralnym obejmującym woj. łódzkie, mazowieckie, kujawsko-pomorskie. Studiami objętych zostanie min. 400 osób.

W związku z powyższym, w projektach w ramach Działania 7.4 nie powinniście Państwo planować studiów podyplomowych, szkoleń, warsztatów których zakres tematyczny byłby tożsamy z tym w ramach FERS.
Zadania zaplanowane w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 finansowane są z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, zaś limit, o którym mowa powyżej odnosi się do działań finansowanych z Funduszu Pracy.
W przypadku realizacji projektu przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego nieposiadającą osobowości prawnej (np. powiatowy urząd pracy), jej dane należy wykazać w polu udział innych podmiotów w realizacji projektu jako realizatora projektu.

W przypadku wnioskodawcy, tj. właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST) posiadającej osobowość prawną (np. powiat) jego dane należy wykazać w sekcji Organizacja, podczas rejestracji do systemu SOWA EFS.

W ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 w Państwa przypadku wnioskodawcą projektu będzie Miasto Skierniewice, a realizatorem - Powiatowy Urząd Pracy w Skierniewicach.
W projekcie można zaplanować studia podyplomowe dla kadry zarządzającej i kierowniczej, o ile wynika to z diagnozy potrzeb lokalnego rynku pracy.
W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi zadania uważa się za wykonane pod warunkiem osiągnięcia wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie w części Budżet projektu tj. wskaźników kwot ryczałtowych. Przy studiach podyplomowych jest to wskaźnik „Liczba zrealizowanych usług edukacyjnych w postaci studiów podyplomowych" rozliczany m.in. na podstawie dyplomów lub zaświadczeń o zaliczeniu semestru. Nieosiągnięcie wskaźników kwot ryczałtowych będzie skutkować uznaniem danej kwoty ryczałtowej za niekwalifikowalną.

Zasady naboru nie regulują kwestii odpowiedzialności między beneficjentem, a pracownikiem w kwestii rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę, a zatem beneficjent ma dowolność w kształtowaniu odpowiednich zapisów, w tym może zobowiązać pracownika do zwrotu poniesionych wydatków związanych z udziałem pracownika w projekcie.
W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie określono formuły studiów podyplomowych, w związku z czym może być ona uzależniona od oferty wykonawcy.
Wparciem w projekcie w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 mogą być objęci wyłącznie pracownicy Publicznych Służb Zatrudnienia. Decyzja w zakresie wyboru osób, do których skierowane zostanie wsparcie w projekcie należy do wnioskodawcy.
 
Wkład własny ze środków prywatnych dotyczy wydatków ponoszonych przez podmioty niepubliczne.
Z uwagi na konieczność zachowania racjonalności i efektywności wydatków w projekcie, powiatowy urząd pracy planując wsparcie w postaci studiów podyplomowych powinien mieć na uwadze, że tematyka tych studiów powinna być powiązana z zajmowanym stanowiskiem pracy. 
W Regulaminie naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie zawarliśmy wymagań,  by określać ile osób ukończy daną formę wsparcia.

We wniosku należy uwzględnić jedynie obowiązkowe wskaźniki odnoszące się do realizacji studiów tj.:
•    Wskaźniki produktu:
-Liczba pracowników instytucji rynku pracy objętych wsparciem w programie (osoby)
- Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym
i pozostałe obligatoryjne inne wspólne wskaźniki produktu;
•    Wskaźniki rezultatu:
-     Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu (osoby)
oraz
•    Wskaźniki kwot ryczałtowych:
- Liczba zrealizowanych usług edukacyjnych w postaci studiów podyplomowych.
 
Z uwagi na specyfikę projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi zalecamy by ograniczyć się jedynie do wymaganego powyżej zakresu danych.
Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu, mając na uwadze, iż okres realizacji projektu jest tożsamy z okresem, w którym poniesione wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne, w tym przypadku w okresie realizacji projektu od 01.09.2024 do 31.12.2026.
Co do zasady, środki na finansowanie projektu mogą być przeznaczone na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności, oraz w umowie o dofinansowanie projektu.
Wydatkowanie środków, do chwili zatwierdzenia wniosku i podpisania umowy o dofinansowanie projektu, odbywa się na wyłączną odpowiedzialność danego wnioskodawcy.
W przypadku, gdy projekt nie otrzyma dofinansowania, uprzednio poniesione wydatki nie będą mogły zostać zrefundowane.
Obowiązujące w ramach naboru wskaźniki nie wymagają zachowania trwałości. W związku z tym wnioskodawca nie opisuje sposobu zachowania trwałości rezultatów. 
 Uczestnik projektu korzystający z kilku form wsparcia wykazywany jest we wskaźnikach tylko raz.
W projekcie można dokonywać zmian, w tym zmian dotyczących okresu realizacji poszczególnych form wsparcia. Warunkiem jest zgłoszenie przez beneficjenta do WUP w Łodzi zmian za pomocą CST2021 przed planowanym zakończeniem realizacji projektu oraz uzyskania naszej akceptacji.
Zgodnie z zapisami Wytycznych kwalifikowalności zasady konkurencyjności nie stosuje się do wydatków rozliczanych za pomocą uproszczonych metod, w tym przypadku do wydatków rozliczanych kwotami ryczałtowymi.
Zgodnie z par. § 11 umowy o dofinansowanie stanowiącej załącznik nr 3 do Regulaminu naboru, beneficjent składa pierwszy wniosek o płatność, będący podstawą wypłaty pierwszej transzy dofinansowania, w terminie 10 dni roboczych od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż w pierwszym miesiącu realizacji projektu. Drugi i kolejne wnioski o płatność zgodnie z harmonogramem płatności składane są  w ujęciu maksymalnie kwartalnym.
W przypadku szkoleń/warsztatów/kursów dokumentem potwierdzającym ich realizację na etapie wniosku o płatność może być protokół odbioru, zaś na etapie kontroli – certyfikaty/dyplomy/ zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

W przypadku studiów podyplomowych dokumentem potwierdzającym ich realizację na etapie wniosku o płatność może być umowa uczestnika z uczelnią/umowa pomiędzy uczestnikiem projektu a pracodawcą, zaś na etapie kontroli –dyplom  ukończenia studiów. Umowa między uczestnikiem projektu a pracodawcą powinna zostać sporządzona przez wnioskodawcę; WUP w Łodzi nie planuje opracowywania wzoru tego dokumentu.

Oryginał dyplomów/certyfikatów/zaświadczeń może posiadać uczestnik projektu, zaś na potrzeby kontroli wystarczającym będzie przedstawienie ich kopii.
Rozliczenia kosztów dojazdu na szkolenia/studia oraz kosztów zakwaterowania powinny być dokonywane i dokumentowane zgodnie z przepisami wewnętrznymi wnioskodawcy.
Nie ma obowiązku ubezpieczania pracowników na czas studiów podyplomowych i dojazdów na uczelnię; kwalifikowalność tego kosztu zostanie rozpatrzona na etapie oceny wniosku pod kątem racjonalności i niezbędności poniesienia takiego wydatku (w zależności od tego jak zostanie to uzasadnione).
W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi co do zasady jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową.
Biorąc pod uwagę, że w przypadku kwot ryczałtowych rozliczenie następuje na podstawie osiągniętych rezultatów, zalecamy, aby projekt podzielony był na kilka zadań – kamieni milowych/etapów.
Takie etapy mogą uwzględniać, np.
a)    podział na grupy uczestników (jedna kwota dotyczy danej grupy a nie wszystkich uczestników projektu),
b)    na lata (jedna kwota dotyczy krótszego okresu niż cały okres realizacji projektu),
c)    czy formę wsparcia np. z uwagi  rodzaj szkolenia czy studiów (jedna kwota dotyczy jednej formy wsparcia a nie całej ścieżki dla danego uczestnika).
Zaplanowanie kilku zadań o mniejszym zakresie pozwoli na zminimalizowanie ryzyka niekwalifikowalności wydatków.
Katalog kosztów pośrednich został wskazany w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Obejmuje on koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu.
Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku kosztów pośrednich w sekcji „Uzasadnienie wydatków" powinna znaleźć się informacja, że planowane koszty pośrednie są zgodne z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności. Nie trzeba natomiast wymieniać poszczególnych wydatków w budżecie, gdyż są one rozliczane stawkami ryczałtowymi.
Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja, w której koszty pośrednie zostaną rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich.
Na Na etapie wypełniania wniosku o dofinansowanie nie ma obowiązku wskazywania konkretnych nazw szkoleń wspierających rozwój kompetencji pracowników publicznych służb zatrudnienia. Bazując na przeprowadzonej diagnozie wnioskodawca może ogólnie określić tematykę szkoleń zaplanowanych w projekcie.

Wskazanie we wniosku konkretnej nazwy szkolenia wiąże się z obowiązkiem zrealizowania szkolenia o identycznej nazwie i będzie podlegało analizie na etapie weryfikacji wniosku o płatność.
Zadania zaplanowane w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 finansowane są z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, zaś limit, o którym mowa powyżej odnosi się do działań finansowanych z Funduszu Pracy.
Zapisy specyficznego kryterium merytorycznego nr 4 „Linia demarkacyjna", określonego w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24, jednoznacznie wskazują, że wsparcie w ramach projektu nie może być tożsame z działaniami w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w zakresie rozwoju kwalifikacji pracowników PSZ. Oznacza to, że wsparcie planowane w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie powinno powielać zakresu tematycznego wsparcia oferowanego w ramach FERS. Przedsięwzięcia w zakresie rozwoju kwalifikacji i kompetencji pracowników instytucji rynku pracy w zakresie profesjonalizacji wsparcia świadczonego na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy będą realizowane w ramach Działania FERS.01.02 „Rozwój publicznych służb zatrudnienia". Tym samym w projektach PUP realizowanych w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie powinno się planować wsparcia pracowników PUP w ww. zakresie.