Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.05 (001/23)

Zakup materiałów biurowych (teczka, długopis, notes) oraz koszt obiadu/cateringu mogą stanowić wydatki kwalifikowalne w projekcie. Natomiast racjonalność przedmiotowych wydatku będzie weryfikowana na etapie oceny merytorycznej.
W odniesieniu do kosztu obiadu/cateringu należy jednak mieć na uwadze, iż przedmiotowy koszt jest kosztem wsparcia uczestników i nie jest zasadne planowanie go także dla trenera.
Koszty dojazdów uczestników projektu, tj. pracowników lub przedstawicieli organizacji pozarządowych powinny zostać oszacowane i rozliczane w oparciu o cennik biletów II klasy transportu publicznego szynowego lub kołowego obowiązującego na danym obszarze. Dotyczy to także kosztów dojazdu za pomocą transportu prywatnego (w szczególności samochodem lub taksówką). Koszty dojazdu pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej (np. personelu projektu zatrudnionego w urzędzie gminy) są rozliczane w ramach kosztów delegacji. W takim przypadku koszty przysługujące z tytułu podróży służbowych powinny być zgodne z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tj. z dnia 2 października 2023 r. Dz.U. z 2023 r. poz. 2190 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy z dnia 25 marca 2002 r. Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).
Opracowanie szkoleniowych materiałów e learningowych, we wskazanej przez Panią tematyce, może stanowić jeden z wydatków kwalifikowalnych projektu. Należy jednak pamiętać, że każdy wydatek w budżecie będzie weryfikowany przez Komisję Oceny Projektów pod kątem jego niezbędności, racjonalności i efektywności. Jednocześnie przypominamy, że zakres wsparcia, w tym także tematyka szkoleń, musi wynikać z indywidualnych planów rozwoju wspieranych organizacji pozarządowych.
 
Kwotami ryczałtowymi muszą być rozliczane projekty, których łączny koszt (tj. koszty bezpośrednie + koszty pośrednie) nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu tj. 889 700,00 zł.

Jeśli wartość projektu wynosi ponad 1 mln zł, to jego wartość przekracza równowartość 200 tys. EUR. Tym samym, w celu spełnienia kryterium merytorycznego dostępu nr 9, koszty bezpośrednie projektu powinny być rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków.
Świadczenie pieniężne wypłacane jednorazowo na usamodzielnienie dla osób opuszczających pieczę zastępczą może zostać ujęte w budżecie i stanowić wkład własny w projekcie.
Wnioskodawca powinien uwzględnić we wniosku wszystkie obowiązkowe wskaźniki produktu i rezultatu.
Zgodnie z zapisami w sekcji 3.3.2 pkt 2 Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wszystkim wskaźnikom uwzględnionym w projekcie należy przypisać wartości docelowe, przy czym dla wskaźników o charakterze informacyjnym wartość ta może wynosić „0" (do wskaźników o charakterze informacyjnym zaliczamy „Inne wspólne wskaźniki produktu" wymienione w § 10 pkt 4 Regulaminu wyboru projektów).
Na etapie planowania grupy docelowej należy oszacować zarówno status potencjalnych uczestników jak i ich liczbę. Dotyczy to też osób młodych do 29 r.ż., którzy wykazywani są we wskaźnikach:  
- „Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie";
- „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".
Wskaźników tych można nie wykazywać jedynie w sytuacji, gdy wnioskodawca zawęzi grupę docelową do osób po 29 roku życia i wyraźnie wskaże to w opisie grupy docelowej.
Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 „Udział osób biernych zawodowo", wnioskodawca zapewnia, że w przypadku osób zakwalifikowanych do projektu wyłącznie z tytułu bierności zawodowej przyczyną bierności zawodowej jest pełnienie ról opiekuńczych lub bycie emerytem. Grupa biernych zawodowo nie może stanowić więcej niż 50% wszystkich uczestników projektu.

W związku z tym nie można planować projektu skierowanego wyłącznie do osób biernych zawodowo. Nie jest też możliwe zaplanowanie udziału osób biernych zawodowo z innych przesłanek niż pełnienie ról opiekuńczych i bycie emerytem.

Należy pamiętać, że grupą docelową Działania 7.5 są osoby bierne zawodowo i zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Może wystąpić więc przypadek, że osoba bierna zawodowo np. z powodu choroby (m.in. osoba z niepełnosprawnościami) będzie kwalifikować się do grupy osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznych, których katalog został zdefiniowany w § 6 pkt. 1 Regulaminu wyboru projektów.
Zgodnie z brzmieniem specyficznego kryterium merytorycznego nr 1 Liczba złożonych wniosków Komisja Oceny Projektów bada, czy w ramach danego naboru wniosków o dofinansowanie jeden  podmiot występuje maksymalnie raz w charakterze wnioskodawcy lub partnera. W związku z tym weryfikowane są jedynie takie dane wnioskodawcy, jak: jego nazwa, NIP oraz REGON. Komisja Oceny Projektów nie bada powiązań osobowych pomiędzy podmiotami aplikującymi o wsparcie.
W przypadku realizacji szkolenia z zakresu podnoszenia kompetencji cyfrowych, zakończonego egzaminem kwalifikacyjnym ECCC może przysługiwać stypendium szkoleniowe. Kurs ten może być formą wsparcia w ramach aktywizacji społecznej.
Podczas zatrudnienia subsydiowanego uczestnik projektu może otrzymywać wsparcie w postaci zatrudnienia wspomaganego (trener pracy). Jednocześnie przypominamy, że zatrudnienie subsydiowane powinno być realizowane zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027.
Wnioskodawca powinien uwzględnić we wniosku wszystkie obowiązkowe wskaźniki produktu i rezultatu.
Zgodnie z zapisami w sekcji 3.3.2 pkt 2 Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wszystkim wskaźnikom uwzględnionym w projekcie należy przypisać wartości docelowe, przy czym dla wskaźników o charakterze informacyjnym wartość ta może wynosić „0" (do wskaźników o charakterze informacyjnym zaliczamy „Inne wspólne wskaźniki produktu" wymienione w § 10 pkt 4 Regulaminu wyboru projektów).
Na etapie planowania grupy docelowej należy oszacować zarówno status potencjalnych uczestników jak i ich liczbę. Dotyczy to też osób młodych do 29 r.ż., którzy wykazywani są we wskaźnikach:  
- „Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie";
- „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".
Wskaźników tych można nie wykazywać jedynie w sytuacji, gdy wnioskodawca zawęzi grupę docelową do osób po 29 roku życia i wyraźnie wskaże to w opisie grupy docelowej.
W Regulaminie wyboru projektów wskazano grupy docelowe, które mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektów realizowanych w Działaniu 7.5. Zawężenie grupy docelowej, nieuwzględnienie określonej kategorii osób (np. do 29 r.ż.) należy do decyzji Wnioskodawcy. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca we wniosku uzasadnia wybór konkretnej grupy docelowej spośród wskazanych potencjalnych grup w SZOP, uwzględniając specyfikę tej grupy docelowej.
Jeśli dokonany wybór grupy docelowej wyraźnie wskazywałby, iż osoby do 29 r.ż. nie wezmą udziału w projekcie wówczas specyficzne kryterium merytoryczne nr 6 Gwarancje dla młodzieży oraz 7 Umiejętności cyfrowe nie będzie dotyczyło danego projektu
Osoby z niepełnosprawnościami są wskazane w Regulaminie wyboru projektów w § 6 jako jedna z kategorii osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność uczestnika z niepełnosprawnością będzie orzeczenie o niepełnosprawności lub inny dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności. Osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, np. osoby z niepełnosprawnościami mogą być osobami pracującymi
Wnioskodawca powinien uwzględnić we wniosku wszystkie obowiązkowe wskaźniki produktu i rezultatu.
Zgodnie z zapisami w sekcji 3.3.2 pkt 2 Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 wszystkim wskaźnikom uwzględnionym w projekcie należy przypisać wartości docelowe, przy czym dla wskaźników o charakterze informacyjnym wartość ta może wynosić 0 (do wskaźników o charakterze informacyjnym zaliczamy „Inne wspólne wskaźniki produktu" wymienione w § 10 pkt 4 Regulaminu wyboru projektów).
Na etapie planowania grupy docelowej należy oszacować zarówno status potencjalnych uczestników jak i ich liczbę. Dotyczy to też osób młodych do 29. r.ż., które wykazywane są we wskaźnikach:
  • „Liczba osób w wieku 18-29 lat objętych wsparciem w programie",
  • „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".
Wskaźników tych można nie wykazywać jedynie w sytuacji, gdy wnioskodawca zawęzi grupę docelową do osób po 29 r.ż. i wyraźnie wskaże to w opisie grupy docelowej.
Podmiot Ekonomii Społecznej został zdefiniowany w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 (str. 17).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, podmiotem ekonomii społecznej jest:
a) spółdzielnia socjalna,
b) warsztat terapii zajęciowej i zakład aktywności zawodowej,
c) centrum integracji społecznej i klub integracji społecznej,
d) spółdzielnia pracy, w tym spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia niewidomych, oraz spółdzielnia produkcji rolnej,
e) organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 i 1265), z wyjątkiem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych,
f) podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 lub 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W związku z powyższym w przypadku podmiotów ppkt. „e" i „f" należy zwrócić uwagę na definicję wskazaną w ustawie z dnia 24 kwietnia 2023 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
 
Wsparcie w postaci szkoleń należy zaplanować w wymiarze 60 minut, które obejmuje 45 minut zajęć dydaktycznych oraz 15 minut przerwy.
Szkolenia zawodowe mogą prowadzić do nabycia kompetencji lub kwalifikacji. Wnioskodawca może również założyć, że wszystkie szkolenia będą kończyły się nabyciem kwalifikacji potwierdzonych przez instytucję uprawnioną do certyfikowania.

Jednakże zwracamy uwagę, że w związku z szerszym rozumieniem pojęcia „kwalifikacje" przez Komisję Europejską niż pojęcie używane na gruncie polskim, do wskaźnika Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu - liczone są również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje - pod warunkiem spełnienia wymogów, o których mowa w punkcie 4 (str. 19) Załącznika nr 2 do Wytyczne Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczące monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.
Wskazane rodzaje kosztów mogą zostać ujęte w budżecie projektu.
W przypadku instrumentów aktywizacji społecznej można uwzględnić wypłatę stypendiów szkoleniowych. Należy jednak pamiętać, że sposób wyliczenia przysługującego stypendium – analogicznie jak w przypadku szkoleń organizowanych w ramach instrumentów aktywizacji zawodowej - musi być zgodny z zapisami ustawy z dn. 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W specyficznym kryterium merytorycznym nr 6 „Gwarancje dla młodzieży" (dalej GdM) weryfikowane będzie czy wnioskodawca planuje, że w przypadku osób młodych do 29 roku życia, w ciągu pierwszych 4 m-cy od przystąpienia do projektu, zapewniona zostanie im oferta zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu lub stażu.
W wymogu tym jest mowa o zapewnieniu oferty a nie o zrealizowaniu danego wsparcia, czyli np. doprowadzeniu do zatrudnienia, czy odbyciu stażu. Zatem 4 miesiące na zapewnienie oferty należy rozumieć jako dokonanie diagnozy, przeprowadzenie IŚR/IPD i zaproponowanie konkretnej ścieżki wsparcia wraz z wskazaniem oferty w ramach GdM czyli oferty zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu czy stażu. W ciągu 4 miesięcy nie ma obowiązku przeprowadzenia pełnej aktywizacji społeczno-zawodowej, chodzi o to aby przedstawić osobie młodej konkretną ścieżkę wsparcia z rezultatem w postaci zatrudnienia, dalszego kształcenia itd. w zależności od potrzeb i możliwości danej osoby.
Koszt rekrutacji związany z pogłębioną analizą potencjalnych uczestników projektu, np. wynagrodzenie psychologa może być uwzględniony w ramach kosztów bezpośrednich.
 
Nabycie kompetencji cyfrowych nie musi być potwierdzone egzaminem zewnętrznym.
Wnioskodawca może założyć, że potwierdzeniem nabycia kompetencji będzie ponowne wypełnienie testu, o którym mowa w specyficznym kryterium merytorycznym nr 7.
Jeżeli natomiast wnioskodawca chciałby taką osobę wykazać we wskaźniku Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu sposób zweryfikowania nabycia kompetencji musi być zgodny z zasadami wskazanymi w załączniku nr 2 „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus" do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021–2027. W związku z powyższym potwierdzenie nabycia kompetencji powinno uwzględniać cztery etapy opisane w ww. dokumencie. Tym samym wynik ponownie wypełnionego testu jest niewystarczający, bowiem to wnioskodawca powinien dokonać weryfikacji i wydać uczestnikowi dokument zawierający wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej wiedzy.
 
Na etapie rekrutacji, w ramach kosztów bezpośrednich możliwe jest rozliczanie wydatków związanych z pogłębioną analizą kandydatów np. kosztu psychologa.

 
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23 nie ma możliwości potraktowania jako wkład własny w projekcie świadczeń wypłacanych rodzinom zastępczym z tytułu pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Powyższa opcja będzie dostępna w ramach naboru, który zostanie ogłoszony w obrębie Działania FELD.07.12 „Usługi na rzecz rodziny".
Wsparciem w projekcie może zostać objęta wyłącznie grupa docelowa wskazana w Regulaminie wyboru projektów tj. osoby bierne zawodowo (w przypadku osób zakwalifikowanych do projektu wyłącznie z tytułu bierności zawodowej, przyczyną bierności zawodowej musi być pełnienie ról opiekuńczych lub bycie emerytem), osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (szczegółowy katalog jest wskazany  w § 6 ust.1, pkt 2 Regulaminu wyboru projektów) oraz otoczenie ww. grup docelowych (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób biernych zawodowo lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).
Mogą Państwo, uwzględniając ww. zapisy Regulaminu § 6 ust.1, pkt 2, lit. d, e, objąć wsparciem osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich oraz osoby nieletnie zagrożone demoralizacją i przestępczością, czy też osoby przebywające i opuszczające młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Ponadto jeżeli wsparciem objęci zostaną np. rodzice (pod warunkiem, że spełniają warunki kwalifikowalności , tj. są osobami biernymi lub zagrożonymi ubóstwem i wykluczeniem społecznym) wówczas młodzież szkolna mogłyby otrzymać wsparcie jako otoczenie grupy docelowej w zakresie aktywizacji kulturalno – rekreacyjnej w postaci wyjazdów integracyjnych, wyjść do kina. Szerszy zakres wsparcia dzieci i młodzież mogą otrzymać w ramach Działania 7.12 Usługi na rzecz rodziny. Planowany termin rozpoczęcia naboru wniosków w ramach tego działania to IV kwartał 2023 r.

Natomiast nie ma możliwości skierowania projektu jedynie do młodzieży szkolnej (szkoła podstawowa, szkoła średnia) z uwagi na wyrównywanie szans w edukacji młodzieży wykluczonej ekonomicznie i komunikacyjnie z terenów wiejskich czy też z uwagi na wyrównanie szans w edukacji młodzieży wykluczonej ekonomicznie z miast, bez spełnienia powyższych przesłanek.
 
Piknik integracyjny może stanowić element wsparcia towarzyszącego w ramach aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej.
Jednakże wsparcie to powinno być kierowane głównie do dzieci oraz do dzieci i ich rodziców/opiekunów w celu wzmocnienia więzi.
Wnioskodawca powinien określić liczbę osób biorących udział w przedmiotowej formie wsparcia, w tym liczbę osób z otoczenia.
Jednocześnie, jeżeli uczestnik pikniku wpisuje się w definicję danego wskaźnika produktu to powinien być w nim uwzględniony.
Mając na uwadze specyficzne kryterium merytoryczne nr 4 Udział osób biernych zawodowo, osoby zakwalifikowane do projektu wyłącznie z tytułu bierności zawodowej muszą być osobami pełniącymi role opiekuńcze lub być emerytami i nie mogą stanowić więcej niż 50% wszystkich uczestników projektu. Pozostałe co najmniej 50% uczestników musi być kwalifikowalnych do projektu z co najmniej jednej przesłanki, o których mowa w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym (Regulamin wyboru projektów § 6 pkt. 1 ppkt. 2 str. 15).
Co do zasady wnioskodawca może w budżecie zaplanować pulę godzin pracy z informatykiem na rzecz podniesienia kompetencji cyfrowych, w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Nie muszą to być szkolenia indywidualne. Racjonalniejszym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie szkoleń grupowych w podziale np. na poziom podstawowy i średniozaawansowany.

Nabycie kompetencji nie musi być potwierdzone egzaminem ECDL.

Wnioskodawca może założyć, że potwierdzeniem nabycia kompetencji będzie ponowne wypełnienie testu, o którym mowa w specyficznym kryterium merytorycznym nr 7.

Jeżeli natomiast wnioskodawca chciałby taką osobę wykazać we wskaźniku Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu sposób zweryfikowania nabycia kompetencji musi być zgodny z zasadami wskazanymi w załączniku nr 2 „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus" do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021–2027. W związku z powyższym potwierdzenie nabycia kompetencji powinno uwzględniać cztery etapy opisane w ww. dokumencie. Tym samym wynik ponownie wypełnionego testu jest niewystarczający, bowiem to wnioskodawca powinien dokonać weryfikacji i wydać uczestnikowi dokument zawierający wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej wiedzy.
  • Czy wydatkiem kwalifikowalnym w ramach projektu będzie zatrudnienie na umowę zlecenie lub dodatku specjalnego pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę u Wnioskodawcy/Beneficjenta w PCPR? Pracownik ten świadczyłby usługi w ramach projektu po godzinach pracy w PCPR. Byłby to np.: psycholog, doradca zawodowy, pracownik socjalny, radca prawny. 
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 wydatkiem niekwalifikowalnym jest koszt zaangażowania pracownika beneficjenta na podstawie umowy cywilnoprawnej innej niż umowa o dzieło. W związku z powyższym nie mogą Państwo zatrudnić psychologa, pracownika socjalnego, radcy prawnego na podstawie umowy zlecenia. Wydatkiem kwalifikowalnym w ramach projektu może być natomiast dodatek specjalny
 
Ponadto informujemy, że nie jest możliwe zatrudnienie przez PCPR doradcy zawodowego na ww. zasadach. Zgodnie z treścią specyficznego kryterium merytorycznego nr 9 „Wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej", instrumenty aktywizacji zawodowej mogą być realizowane przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, tj. PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy czy też CIS i KIS w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej, zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym. Współpraca z ww. podmiotami może opierać się na partnerstwie, porozumieniu czy też zleceniu wykonawstwa. Decyzję w tym zakresie podejmuje wnioskodawca.
 
  • Czy wydatkiem kwalifikowalnym w ramach projektu będą kursy dla grupy docelowej (osoby z niepełnosprawnościami oraz otoczenie osób z niepełnosprawnościami np. matka niepełnosprawnego dziecka): np. kurs na wózki widłowe, kurs komputerowy, kurs kosmetyczny, kurs fryzjerski, itp.?
W odniesieniu do osób biernych zawodowo czy też zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, u których zdiagnozowano potrzebę udzielania wsparcia w zakresie aktywizacji zawodowej, koszt kursu zawodowego jest wydatkiem kwalifikowalnym.
 
Otoczenie ww. grup docelowych może stanowić grupę docelową, o ile jego udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób biernych zawodowo lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Tym samym na podstawie przedstawionych przez Panią informacji nie można jednoznacznie stwierdzić, czy osoby z otoczenia grupy docelowej będą mogły otrzymać wsparcie w ramach aktywizacji zawodowej. Celowość udzielenia wsparcia z zakresu aktywizacji zawodowej osobom z otoczenia grup docelowych będzie weryfikowana na etapie oceny wniosku i realizacji projektu, z uwzględnieniem wsparcia adresowanego do grup docelowych w projekcie.
 
  • Czy zakup biurka i sprzętu komputerowego dla osoby niepełnosprawnej, będzie wydatkiem kwalifikowalnym w ramach projektu?
Zakup biurka, czy też sprzętu komputerowego dla uczestników projektu będzie możliwy jedynie w ramach wyposażenia / doposażenia stanowiska pracy, w przypadku podjęcia zatrudnienia na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i odpowiednich aktach wykonawczych ustawy.
 
  • Czy 1 lub 5 dniowe wyjazdy integracyjne będą wydatkiem kwalifikowalnym?
Wyjazdy integracyjne mogą być wydatkiem kwalifikowalnym. Czas trwania wyjazdu powinien wynikać z potrzeb grupy docelowej.
 
  • Czy wypłata dofinansowań do uczestnictwa w WTZ może stanowić wkład własny?
W przypadku 1. typu projektów, tj. Programów obejmujących instrumenty aktywizacji społecznej, zawodowej, zdrowotnej, edukacyjnej i kulturalno-rekreacyjnej wypłata dofinansowań do uczestnictwa w WTZ nie może stanowić wkładu własnego. W przypadku 2. typu projektów, tj. Usług aktywizacji społecznej i zawodowej w ramach podmiotów reintegracji społecznej (m.in. CIS, KIS, WTZ, ZAZ) istnieje taka możliwość.
Przypominamy, iż zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 9 „Wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej", instrumenty aktywizacji zawodowej mogą być realizowane wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej tj:
  1. PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
  2. CIS i KIS w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
Refundacja wynagrodzenia uczestnika projektu możliwa jest jedynie w ramach subsydiowanego zatrudnienia, które powinno być realizowane zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027.
Jeżeli uczestnikiem projektu jest osoba z niepełnosprawnością to oprócz form wsparcia skutkujących podjęciem zatrudnienia możliwa jest realizacja działań pozwalających utrzymać zatrudnienie. Działania te realizowane są w formie zatrudnienia wspomaganego przez trenera pracy, który może zostać wsparty przez psychologa, doradcę zawodowego lub terapeutów.
Wymiar czasu pracy i okres zatrudnienia trenera pracy powinien wynikać z indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością.
Zgodnie z Wytycznymi Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, zadania w ramach zatrudnienia wspomaganego mogą być realizowane po podjęciu zatrudnienia przez uczestnika projektu.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, koszt zaangażowania pracownika beneficjenta na podstawie umowy cywilnoprawnej innej niż umowa o dzieło, jest wydatkiem niekwalifikowalnym. W związku z powyższym nie można zatrudnić własnego pracownika na podstawie umowy zlecenie.
Wydatkiem kwalifikowalnym w ramach projektu może być natomiast dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.
W naborze nr FELD.07.05-IP.01-001/23 w ramach aktywizacji zdrowotnej możliwa jest realizacja wyłącznie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym. W związku z powyższym w ramach projektu nie może zostać zorganizowany turnus rehabilitacyjny.
Wnioskodawca powinien przeprowadzić szacowanie wartości usług tak aby wydatki zaplanowane w budżecie były zgodne ze stawkami rynkowymi ale nie ma wymogu podawania w uzasadnieniu stawek ustalonych u konkretnych  wykonawców. Wnioskodawca może zawrzeć w treści wniosku oświadczenie o posiadaniu szacunkowych ofert, które mogą być wymagane na etapie negocjacji.
Zgodnie z obowiązującym w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23  Wzorem wniosku o dofinansowanie projektu oraz Instrukcją wypełniania wniosku, wnioskodawca nie musi przedstawiać budżetu w podziale na lata.

Informujemy, że Komisja Oceny Projektów w następujący sposób będzie wyliczała 75 % średnich rocznych wydatków w projekcie:
(wydatki ogółem/ liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.

W związku z powyższym wnioskodawca nie musi przedstawiać budżetu w podziale na lata by możliwa była weryfikacja przez KOP spełnienia kryterium merytorycznego dostępu nr 8 Potencjał finansowy wnioskodawcy. 
 
Wskazane rodzaje zasiłków mogą zostać ujęte w budżecie i stanowić wkład własny w projekcie.
Istnieje możliwość założenia w projekcie zwrotu kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do 7 lat oraz osobą/osobami zależnymi podczas udziału w stażach, szkoleniach, warsztatach i innych formach wsparcia, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Subsydiowane zatrudnienie należy do instrumentów aktywizacji zawodowej.
Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 9 „Wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej", instrumenty aktywizacji zawodowej mogą być realizowane wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej tj.:
a) PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
b) CIS i KIS w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.

Jednocześnie należy pamiętać, że subsydiowane zatrudnienie powinno być realizowane zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027.  
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23 nie dopuszczono stosowania uproszczonej metody rozliczania wydatków w postaci stawek jednostkowych.
Projekt, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie tj. kwoty 889 700,00 zł, rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą kwot ryczałtowych w odniesieniu do kosztów bezpośrednich.

Natomiast projekt, którego łączny koszt przekracza równowartość 200 tys. EUR tj. kwotę 889 700,00 zł w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie, rozliczany jest na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Koszty pośrednie (bez względu na to czy projekt jest rozliczany kosztami ryczałtowymi, czy też na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków) są rozliczane wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności.  
Wnioskodawca szacuje wskaźniki dot. udziału określonych grup docelowych m.in. na podstawie znajomości grupy, którą zamierza objąć wsparciem. Powinien zatem dołożyć wszelkich starań na etapie realizacji projektu by zrekrutować założoną grupę docelową i osiągnąć wartości wskaźników produktu. W związku z tym, wnioskodawca na etapie rekrutacji może zastosować dodatkowe kryterium punktowe dla danej grupy osób, bądź też np. wprowadzić oddzielne listy osób zakwalifikowanych do projektu w podziale na wiek tj. dla osób młodych i 30+.

Jeśli mimo dołożenia starań i podjęcia odpowiednich działań na etapie rekrutacji wnioskodawcy nie uda się osiągnąć założonego we wskaźniku udziału określonej grupy, np. osób młodych do 29 r.ż., na etapie rozliczania projektu będzie zobowiązany złożyć wyjaśnienia dot. nieosiągnięcia zaplanowanej wartości wskaźnika.
Podmiot świadczący poradnictwo specjalistyczne nie musi być ujęty w Rejestrze jednostek specjalistycznego poradnictwa funkcjonujących na terenie województwa łódzkiego w 2023 r. Jednakże zwracamy uwagę, że w przypadku aktywizacji zawodowej podmiot świadczący usługi w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego musi posiadać wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Ponadto szkolenia powinny być realizowane przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Nie określono maksymalnego terminu realizacji projektu. Jednakże należy mieć na uwadze zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności, Podrozdział 2.1. Okres kwalifikowalności. W związku z tym data zakończenia projektu nie może być późniejsza niż 31 grudnia 2029 r.  
Wsparciem w projekcie może zostać objęta wyłącznie grupa docelowa wskazana w Regulaminie wyboru projektów tj. osoby bierne zawodowo (w przypadku osób zakwalifikowanych do projektu wyłącznie z tytułu bierności zawodowej, przyczyną bierności zawodowej musi być pełnienie ról opiekuńczych lub bycie emerytem), osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (szczegółowy katalog jest wskazany w Regulaminie wyboru projektów) oraz otoczenie ww. grup docelowych (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób biernych zawodowo lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).

W związku z powyższym oraz koniecznością koncentracji działań w kierunku zwiększenia zdolności do zatrudnienia uczestników projektu, dzieci nie mogą stanowić głównej grupy docelowej. Jeżeli wsparciem objęci zostaną np. rodzice (pod warunkiem, że spełniają warunki kwalifikowalności, tj. są osobami biernymi lub zagrożonymi ubóstwem i wykluczeniem społecznym), wówczas dzieci mogłyby otrzymać wsparcie jako otoczenie grupy docelowej w zakresie aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej w postaci wyjazdów integracyjnych czy wyjść do kina. Szerszy zakres wsparcia dzieci mogą otrzymać w ramach Działania 7.12 Usługi na rzecz rodziny. Planowany termin rozpoczęcia naboru wniosków w ramach tego działania to IV kwartał 2023 r.

W odniesieniu do uchodźców, to jeżeli osoby te spełniają choć jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym, mogą otrzymać wsparcie w projekcie.
W ramach 1 typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej (działania wymienione w lit. a-d). Wnioskodawca powinien zaplanować różnorodne formy wsparcia w kierunku powrotu uczestników projektu na rynek pracy. Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Należy mieć na uwadze, że wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu. Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 2 „Indywidualizacja wsparcia" wsparcie powinno odbywać się w oparciu o indywidualną ścieżkę reintegracji z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb, z  zastrzeżeniem, że:
1.  nie może ona obejmować wyłącznie pracy socjalnej;
2.  instrument aktywizacji zawodowej nie stanowi pierwszego elementu wsparcia w ramach indywidualnej ścieżki reintegracji (nie dotyczy projektów realizowanych przez WTZ, ZAZ, CIS, KIS, ŚDS).

Dodatkowo, w przypadku objęcia wsparciem osób biernych zawodowo projekt powinien również spełniać specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 "Osoby bierne zawodowo". Zgodnie z przedmiotowym kryterium osoby te powinny mieć sporządzony indywidualny plan działania.
Każdy uczestnik projektu powinien mieć zapewnioną możliwość udziału w formach wsparcia z zakresu aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej lub zdrowotnej. Wnioskodawca powinien zaplanować różnorodne formy wsparcia dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestnika projektu w kierunku jego powrotu na rynek pracy.
W związku z powyższym jeżeli z IŚR będzie wynikało, że uczestnik projektu wymaga wsparcia w zakresie aktywizacji edukacyjnej czy też zdrowotnej, a wnioskodawca nie specjalizuje się w tym zakresie realizacja tych form wsparcia może zostać zlecona. Natomiast niedopuszczalnym jest, żeby zakres wsparcia ograniczony był do działań realizowanych przez wnioskodawcę, bez uwzględnienia faktycznych potrzeb uczestnika projektu.

Planując wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej należy mieć na uwadze, że wsparcie to nie może się ograniczać jedynie do pracy socjalnej. W odniesieniu do aktywizacji zawodowej przypominamy, że instrument aktywizacji zawodowej nie może stanowić pierwszego elementu wsparcia (nie dotyczy projektów realizowanych przez WTZ, ZAZ, CIS, KIS, ŚDS). Wobec czego w Państwa projekcie uczestnik nie może otrzymać jedynie wsparcia w zakresie aktywizacji zawodowej.

Ponadto instrumenty aktywizacji zawodowej mogą być realizowane wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej tj.:
a) PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
b) CIS i KIS w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
Regulamin naboru nie określa liczby obligatoryjnych form wsparcia. Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 2 „Indywidualizacja wsparcia", wsparcie uczestników projektu odbywać się będzie w oparciu o indywidualną ścieżkę reintegracji (IŚR)z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb.
Dodatkowo zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 5 „Osoby bierne zawodowo", w przypadku wsparcia osób biernych zawodowo zidentyfikowany zostanie powód bierności zawodowej i opracowany na tej podstawie dopasowany do potrzeb danej osoby indywidualny plan działania, zawierający co najmniej analizę potencjału uczestnika, uwarunkowań zdrowotnych i społecznych uczestnika, przyczyn pozostawania bez pracy i deficytów uczestnika, predyspozycji zawodowych oraz wskazanie kierunków rozwoju uczestnika.

Wobec powyższego, zakres wsparcia, w szczególności rodzaj i liczba form wsparcia, na które zostanie skierowany uczestnik projektu, będzie wynikać z jego indywidualnych potrzeb by w sposób kompleksowy przyczyniać  się do jego powrotu na rynek pracy.
Zgodnie z Listą definicji wskaźników zawartych w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 dla Priorytetu 7 Fundusze europejskie dla zatrudnienia i integracji w Łódzkiem we wskaźniku należy monitorować wydatki przeznaczone na wsparcie osób młodych wpisujące się w gwarancje dla młodzieży w następujący sposób:
  • w projektach w całości poświęconych wsparciu osób młodych we wskaźniku należy ujmować całość kosztów tych projektów (wydatki bezpośrednie i pośrednie);
  • w projektach w części skierowanych do osób młodych we wskaźniku należy monitorować tylko koszty bezpośrednie przeznaczone na te działania.
W związku z powyższym, w przypadku objęcia wsparciem np.  40% uczestników projektu do 29 r.ż. oraz gdy nie wyszczególniono np. różnych rodzajów wsparcia ze względu na wiek uczestnika, wskaźnik może zostać oszacowany na poziomie 40% kosztów bezpośrednich projektu.
Osoba bezrobotna to zarówno osoba zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna, jak i niezarejestrowana, pozostająca bez pracy, gotowa do jej podjęcia i aktywnie poszukująca zatrudnienia.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów grupę docelową projektu mogą stanowić: osoby bierne zawodowo, osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz otoczenie ww. grup docelowych (o ile jego udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób biernych zawodowo lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym). W związku z powyższym nie jest możliwe wsparcie osób posiadających jedynie status osoby bezrobotnej, niezbędne jest spełnienie przesłanki w zakresie zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
 
Wsparcie asystenta rodziny stanowi usługę społeczną. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELD.07.05-IP.01-001/23 w projektach z zakresu aktywnej integracji możliwa jest realizacja usług społecznych bez ich rozwijania, lecz jako formy dodatkowej, wspomagającej główne działania. W związku z powyższym wnioskodawca nie może zatrudnić asystenta rodziny w projekcie. Natomiast dopuszczalnym rozwiązaniem jest zrefundowanie części wynagrodzenia, czy też uwzględnienie w budżecie projektu dodatku za zwiększony zakres obowiązków ww. pracownika GOPS.
W polu „Zakres interwencji" należy wybrać z listy tylko jeden zakres, najbardziej adekwatny do zakresu danego projektu i jego grupy docelowej. W związku z powyższym oraz mając na uwadze, że grupę docelową w projekcie będą stanowiły zarówno osoby młode, jak i starsze, należy w polu „Zakres interwencji" wybrać: „Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji".
 
Nierefundowana przez beneficjenta część wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę uczestnikowi projektu w ramach subsydiowanego zatrudnienia może stanowić wkład własny pieniężny wnoszony do projektu.
 
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23 nie przewidziano dokumentu pn. Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych.
Założenia projektu realizowanego w ramach ww. naboru powinny być zgodne z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027.
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, wydatki uwzględniane w budżecie projektu powinny być zgodne ze stawkami rynkowymi.
Przygotowując budżet projektu należy również uwzględnić zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Specyficzne kryterium merytoryczne nr 9 Wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej dotyczy również projektów typu 1. Programy obejmujące instrumenty aktywizacji społecznej, zawodowej, zdrowotnej, edukacyjnej i kulturalno-rekreacyjnej.
Instrumenty aktywizacji zawodowej mogą być realizowane wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej tj:
  1. PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
  2. CIS i KIS w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
Współpraca z ww. podmiotami może opierać się na partnerstwie, porozumieniu czy też zleceniu wykonawstwa. Decyzję w tym zakresie podejmuje wnioskodawca
Gmina jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23.
Jednakże wsparciem w projekcie mogą zostać objęte wyłącznie grupy docelowe wskazane w Regulaminie wyboru projektów tj. osoby bierne zawodowo (w przypadku osób zakwalifikowanych do projektu wyłącznie z tytułu bierności zawodowej, przyczyną bierności zawodowej musi być pełnienie ról opiekuńczych lub bycie emerytem), osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (szczegółowy katalog jest wskazany w Regulaminie wyboru projektów) oraz otoczenie ww. grup docelowych (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób biernych zawodowo lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).
Kurs na prawo jazdy kat. C może być formą wsparcia w ramach aktywizacji zawodowej. Jednakże należy pamiętać, że oferowane w projekcie wsparcie nie może ograniczać się jedynie do aktywizacji zawodowej. Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 2 Indywidualizacja wsparcia aktywizacja zawodowa nie może stanowić pierwszej formy wsparcia.
Wnioskodawca powinien przewidzieć różnorodne formy wsparcia np. w zakresie aktywizacji społecznej, edukacyjnej w zależności od potrzeb uczestnika projektu.
Przygotowując wniosek należy zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące w naborze kryteria (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów).
 
Należy pamiętać, że założone wartości wskaźników powinny być zgodne z treścią zadań, odpowiadać wartościom wydatków, czasowi realizacji i potencjałowi wnioskodawcy.
Ocena wniosku dokonywana jest na podstawie kryteriów wyboru projektu, które zostały wskazane w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru.
Kryterium „Doświadczenie" nie jest decydującym kryterium oceny. Kryterium to jest jednym z pięciu punktowych kryteriów merytorycznych, których ocena będzie miała wpływ na ostateczny wynik (po spełnieniu wszystkich kryteriów merytorycznych dostępu i specyficznych kryteriów merytorycznych).
Należy także pamiętać, że aby uznać kryterium merytoryczne punktowe za spełnione, należy otrzymać co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów.
O pozycji na Liście projektów wybranych do dofinansowania oraz projektów, które otrzymały ocenę negatywną decyduje suma punktów uzyskanych za spełnienie wszystkich kryteriów merytorycznych punktowych oraz kryteriów premiujących (jeśli dotyczy).
Założenie w projekcie zlecania pewnych usług np. pośrednictwa pracy agencji pośrednictwa jest dopuszczalne. Jednocześnie określając wartości wskaźników związanych z poszukiwaniem zatrudnienia/podjęciem zatrudnienia przez uczestników projektu wnioskodawca może bazować na doświadczeniu agencji pośrednictwa pracy.
Szczegółowe wymagania dot. opisu potencjału i doświadczenia wnioskodawcy/partnera do realizacji projektu określa Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 7: Fundusze europejskie dla zatrudnienia i integracji w Łódzkiem  programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027.

We wniosku o dofinansowanie należy opisać potencjał społeczny wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy). Wnioskodawca nie może we wniosku przedstawiać doświadczenia innych podmiotów, jeśli nie będą one partnerami projektu. Fakt, iż projekt o podobnych założeniach do planowanego został zrealizowany przez jakąś instytucję nie oznacza, że z podobnym efektem zostanie on zrealizowany przez wnioskodawcę.

W sekcji Potencjał do realizacji projektu należy uzasadnić, dlaczego doświadczenie, którym dysponuje wnioskodawca/partner jest adekwatne do realizacji projektu. Zgodnie z Instrukcją opis nie musi dotyczyć wyłącznie doświadczenia w realizacji projektów unijnych. Może dotyczyć bieżącej, statutowej działalności wnioskodawcy. Opis dotyczący potencjału społecznego powinien wskazywać konkretne i weryfikowalne doświadczenie, pokazując, iż wnioskodawca/partner (o ile dotyczy) ma wystarczający potencjał do realizacji działań dla konkretnej grupy wsparcia, w konkretnym obszarze tematycznym i na konkretnym terytorium. Dlatego w celu potwierdzenia informacji wskazanych w tym polu należy opisać efekty dotychczas zrealizowanych przez siebie i partnerów (jeśli dotyczy) działań / akcji / projektów na rzecz grupy docelowej, czy podjętej współpracy z innymi organizacjami / instytucjami publicznymi w okresie ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie.
Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Liczba złożonych wniosków" w ramach naboru wniosków o dofinansowanie, jeden podmiot może występować maksymalnie raz w charakterze wnioskodawcy lub partnera.

W przypadku wpływu do Instytucji Organizującej Nabór więcej niż jednego wniosku, w których podmiot występuje w charakterze wnioskodawcy bądź partnera, odrzucone zostaną kolejne złożone w odpowiedzi na nabór wnioski. W przypadku wycofania wniosków złożonych w ramach trwającego naboru wnioskodawca ma prawo złożyć w jego ramach kolejny wniosek.

Kryterium nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego.

W opisanym przypadku, podmiot może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie, w którym jako realizatorów może wskazać obydwa ZAZy.
W odpowiedzi na pytanie odnośnie kryterium merytorycznego dostępu nr 8: czy wnioskodawca posiada łączny obrót za wybrany przez wnioskodawcę jeden z trzech ostatnich lat, wyjaśniamy, iż trzy ostatnie lata rozumiane są jako rok 2020 albo 2021 albo 2022.
W ramach naboru FELD.07.05-IP.01-001/23 nie określono minimalnej wartości projektu. Jednakże projekt, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu (do przeliczenia łącznego kosztu projektu stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru), rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą kwot ryczałtowych w odniesieniu do kosztów bezpośrednich.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23 nie przewidziano taryfikatora.
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, wydatki uwzględniane w budżecie projektu powinny być zgodne ze stawkami rynkowymi. Komisja Oceny Projektów w ramach kryterium merytorycznego punktowego  nr 5 Budżet projektu będzie weryfikowała m.in. czy budżet projektu spełnia powyższy wymóg.
WUP w Łodzi potwierdza możliwość realizacji kursów na prawo jazdy kat. B oraz kursów z podstaw obsługi komputera w ramach umiejętności społecznych, pod warunkiem, że realizacja ww. form wsparcia wynika z Indywidualnej Ścieżki Reintegracji/Indywidualnego Planu Działania.
W sytuacji gdy wnioskodawca we wniosku założy otwarty katalog szkoleń, co do zasady może je zrealizować we własnym zakresie bez zlecania usługi firmie zewnętrznej.  Jednakże wnioskodawca powinien przeanalizować czy będzie w stanie zrealizować szkolenia o różnych zakresach merytorycznych, dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.
W przypadku otwartego katalogu szkoleń w budżecie wykazywana jest pula środków na realizację tej formy wsparcia. Jednakże na etapie realizacji projektu, w przypadku realizacji szkoleń we własnym zakresie, wnioskodawca powinien zgłosić zmiany do projektu i wykazać w budżecie poszczególne wydatki związane z realizacją szkoleń takie jak np.: wynagrodzenie trenera, koszt materiałów szkoleniowych itp.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/23 nie określono minimalnej wartości wskaźników. We wniosku o dofinansowanie projektu należy podać realne wartości wskaźników, wynikające z doświadczeń z wdrażania poprzedniej perspektywy finansowej 2014-2020. Każdy projekt podlega indywidualnej ocenie, a w trakcie przyznawania punktacji oceniający nie uwzględniają treści pozostałych wniosków złożonych w ramach danego naboru.
Uczestnikowi projektu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Na dzień 01.07.2023 r. kwota ta wynosi 1 790,30 zł. Wnioskodawca w projekcie może uwzględnić waloryzację stypendium.
Zwrot kosztów dojazdu na staż, szkolenie, warsztaty i inne formy wsparcia jest możliwy do sfinansowania w ramach projektu.
W odniesieniu do wydatku związanego z doposażeniem stanowiska stażowego w niezbędne materiały eksploatacyjne i narzędzia, WUP w Łodzi stoi na stanowisku, iż nie jest możliwe finansowanie tego kosztu w projekcie. Należy mieć na uwadze, iż ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie przewiduje takiego kosztu przy organizacji staży.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, w sytuacji, gdy w projektach z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.
Ustawa nie przewiduje możliwości finansowania wynagrodzenia opiekuna stażysty.
Dokumentem poświadczającym fakt zamieszkania jest oświadczenie uczestnika.
Zgodnie z zapisami Planu realizacji Gwarancji dla Młodzieży w Polsce, każda osoba młoda ma przeprowadzaną ocenę kompetencji cyfrowych i w razie potrzeby jest jej proponowane szkolenie. Zgodnie z wyjaśnieniami MRiPS należy przyjąć, że uzyskanie wyniku bardzo dobrego jest przesłanką do odstąpienia od szkolenia z kompetencji cyfrowych, a uzyskanie wyniku dobrego – przesłanką, jeśli klient wyrazi taką chęć, do skierowania na szkolenie na poziomie zaawansowanym.
Również wynik poniżej dobrego rekomenduje do odbycia szkolenia.
Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 2, dla każdego uczestnika projektu należy przygotować indywidualną ścieżkę reintegracji z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji i potrzeb.
Dodatkowo zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 5, dla osób biernych zawodowo należy opracować indywidualny plan działania, zawierający co najmniej analizę potencjału uczestnika, uwarunkowań zdrowotnych i społecznych uczestnika, przyczyn pozostawania bez pracy i deficytów uczestnika, predyspozycji zawodowych oraz wskazać kierunki rozwoju uczestnika.
Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe, które miesięcznie wynosi brutto 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o  promocji zatrudnienia i  instytucjach  rynku  pracy, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin.
W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Powyższy zapis odnosi się do godzin zegarowych.
Grupę docelową w naborze nr FELD.07.05-IP.01-001/23 mogą stanowić zarówno osoby bierne zawodowo jak i osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a także otoczenie ww. grup. Osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, np. osoby z niepełnosprawnościami mogą być osobami pracującymi.

Dodatkowo przypominamy, iż zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 „Udział osób biernych zawodowo", wnioskodawca zapewnia, że w przypadku osób zakwalifikowanych do projektu wyłącznie z tytułu bierności zawodowej przyczyną bierności zawodowej jest pełnienie ról opiekuńczych lub bycie emerytem. Grupa ta nie może stanowić więcej niż 50% wszystkich uczestników projektu.