Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej wykonuje prace związane z przygotowaniem hotelu do przyjęcia gości oraz prace pomocnicze w części gastronomicznej obiektu; wykonuje prace porządkowe na terenie hotelu oraz prace pomocnicze związane z należytym utrzymaniem terenów zieleni i urządzeń rekreacyjnych znajdujących się w otoczeniu obiektu.
Zadania zawodowe:
- wykonywanie prac pomocniczych w obiektach świadczących usługi hotelarskie, w tym utrzymywanie czystości i porządku w części hotelowej i ogólnodostępnej obiektu, wykonywanie prac pomocniczych związanych z obsługą gości hotelowych itp.;
- wykonywanie prac pomocniczych w gastronomicznej części obiektu, w tym wykonywanie prac porządkowych w sali konsumpcyjnej, w kuchni i na zapleczu, mycie naczyń i sprzętu kuchennego, wykonywanie obróbki wstępnej surowców spożywczych, segregowanie odpadów i surowców wtórnych itp.;
- wykonywanie prac pomocniczych w otoczeniu obiektu, w tym wykonywanie prac porządkowych w otoczeniu obiektu, na parkingu i drogach dojazdowych, stosowanie zabiegów pielęgnacji roślin i wykonywanie prostych prac ogrodniczych itp.;
- posługiwanie się przynajmniej jednym językiem obcym na poziomie umożliwiającym podstawowy kontakt z gośćmi hotelowymi;
- przestrzeganie zasad etyki, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska wymaganych na stanowisku pracy.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej nie musi się legitymować wysokim wykształceniem – z reguły wystarczy ukończenie szkoły branżowej I stopnia. Po ukończeniu szkoły i zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a także otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe. Kwalifikacje w w/w zawodzie można również zdobyć na kwalifikacyjnych kursach zawodowych (dla dorosłych) w zakresie kwalifikacji TG.01 Wykonywanie prac pomocniczych w obiektach świadczących usługi hotelarskie, w szkolnym zawodzie (pokrewnym) pracownik pomocniczy obsługi hotelowej. Niektóre prestiżowe hotele mogą wymagać znajomości języka obcego np. angielskiego w stopniu podstawowym.
Wymagania psychofizyczne:
W zawodzie pracownika obsługi pomocniczej hotelu potrzebne są przede wszystkim dokładność, sumienność, obowiązkowość, uczciwość i systematyczność. Przydatna jest umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi, takt, cierpliwość i wyrozumiałość. Do sprawnego wykonywania pracy w w/w zawodzie niezbędne są ogólna sprawność fizyczna i ruchowa.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniem do pracy są choroby układu kostno -stawowego, układu krążenia, układu oddechowego (rozedma płuc) oraz uczulenia na detergenty.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej może podejmować pracę w różnego rodzaju obiektach hotelowych (hotele, pensjonaty, motele, domy wycieczkowe, kempingi). Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej współpracuje ze strukturami hotelu odpowiedzialnymi za obsługę gościa hotelowego oraz zajmującymi się utrzymaniem hotelu w czystości i dobrym stanie technicznym. Pracownicy pomocniczy, w strukturze organizacyjnej, najczęściej podlegają pracownikom służby pięter, pracownikom recepcji oraz pracownikom technicznym.
Szkoły:
Cosinus- Szkoła Branżowa I Stopnia
ul. Pl. Narutowicza 2, 97-400 Bełchatów
tel.: 44 633 18 59
e-mail: belchatow@cosinus.pl
Zespół Szkół Zawodowych nr 2
al. Pierwszej Dywizji 16/18, 91-836 Łódź
tel.: 42 657 16 53
e-mail: kontakt@zszs2.elodz.edu.pl
www.zszs2.szkolnastrona.pl
Zespół Szkół Rolniczych, Centrum Kształcenia Praktycznego
ul. M. Rataja 12,83-031 Łęgowo
tel: 58 683 49 59
Akademia Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego
ul. Kopcińskiego 5/11, 90-242 Łódź
tel. 510 036 706
e-mail: lodz@oswiatalingwista.eu
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. J. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl
Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.