Często zadawane pytania do naboru PUP - Poddziałanie 1.1.2 (1/2015) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Często zadawane pytania do naboru PUP - Poddziałanie 1.1.2 (1/2015)
Należy przy tym podkreślić, że ocena efektów uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję. Tym samym zdanie tzw. egzaminu wewnętrznego przeprowadzonego przez organizatora szkolenia (np. kursu bukieciarstwa czy obsługi kasy fiskalnej) i otrzymanie zaświadczania/ certyfikatu potwierdzającego ukończenie kursu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji.
Dodatkowo, zgodnie z definicją, we wskaźniku należy wykazywać wyłącznie kwalifikacje uzyskane w wyniku operacji Europejskiego Funduszu Społecznego. Uzyskanie kwalifikacji może mieć miejsce w trakcie udziału w projekcie lub po jego opuszczeniu (w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie), niemniej musi być ono powiązane ze wsparciem udzielonym w ramach danego projektu PO WER (np. zdanie egzaminu FCE po zakończeniu udziału w kursie języka angielskiego realizowanym w projekcie).
Przykład: po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego realizowanego w ramach projektu, uczestnik przystępuje do egzaminu potwierdzającego uzyskanie danej kwalifikacji w zawodzie, prowadzanego przez okręgową komisję egzaminacyjną. Osoba ta może zostać uwzględniona we wskaźniku dot. kwalifikacji dopiero po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego, zdaniu egzaminu i otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie danych kwalifikacji w zawodzie (zdobytych w ramach projektu PO WER). Podobnie należy postępować w przypadku kursu językowego (np. kursu języka angielskiego realizowanego w ramach projektu). W tym przypadku uwzględnienie uczestnika we wskaźniku może mieć miejsce dopiero po zdaniu przez niego egzaminu np. FCE czy CAE (finansowanego w ramach projektu lub ze środków własnych uczestnika) i otrzymaniu stosownego certyfikatu - samo uczestnictwo w kursie i zaliczenie wewnętrznego testu przeprowadzonego przez szkołę językową na zakończenie semestru nie może być traktowane jako uzyskanie kwalifikacji.
Zgodnie z rozdziałem 8.4 Wytycznych w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Funduszu Pracy w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020, koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu, tym samym zakup sprzętu biurowego (i inne wskazane przez Panią pozycje wydatków) na potrzeby personelu wykonującego zadania merytoryczne w projekcie, nie stanowi kosztu pośredniego, tylko koszt bezpośredni. Tym samym, mając na uwadze art. 9 ust 2 d ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, taki wydatek jest niekwalifikowany w przypadku projektów powiatowych urzędów pracy finansowanych z Funduszu Pracy.
We wskaźniku należy wykazywać wyłącznie kwalifikacje uzyskane w wyniku operacji Europejskiego Funduszu Społecznego. Przykład: po ukończeniu (realizowanego w ramach projektu) kwalifikacyjnego kursu zawodowego (KKZ) uczestnik przystępuje do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w zakresie danej kwalifikacji, przeprowadzanego przez okręgową komisję egzaminacyjną. Osoba, która ukończy kwalifikacyjny kurs zawodowy i zda egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w zakresie danej kwalifikacji, otrzymuje świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie i dopiero w tym momencie może zostać uwzględniona we wskaźniku monitorowanym w projekcie. Podobnie w przypadku kursu językowego (np. kursu języka angielskiego realizowanego w ramach projektu), uwzględnienie uczestnika we wskaźniku może mieć miejsce dopiero po zdaniu przez niego egzaminu np. FCE czy CAE - samo uczestnictwo w kursie i "zdanie" testu przeprowadzonego przez szkołę językową na zakończenie semestru nie może być traktowane jako uzyskanie kwalifikacji.
Uczestnika projektu należy poinformować: o możliwości odmowy podania danych wrażliwych, o obowiązku przekazania danych po zakończeniu projektu potrzebnych do wyliczenia wskaźników rezultatu bezpośredniego do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie oraz o możliwości przyszłego udziału w badaniu ewaluacyjnym.
Warunkiem koniecznym do wprowadzenia informacji o udziale uczestnika będącego osobą fizyczną w projekcie jest zapewnienie danych w szczególności dla wspólnych wskaźników produktu odnoszących się do następujących danych osobowych: status na rynku pracy, wiek, wykształcenie, płeć, sytuacja gospodarstwa domowego.
Jeżeli nie jest możliwe określenie wszystkich wymaganych danych osobowych, nie można wykazywać danej osoby jako uczestnika projektu, a co za tym idzie – powiązanych z nim wskaźników produktu i rezultatu.
W sytuacji gdy uczestnik będący osobą fizyczną lub jego opiekun prawny nie udzieli informacji na temat danych wrażliwych, istnieje możliwość wprowadzenia niekompletnych danych w ww. zakresie, pod warunkiem udokumentowania przez beneficjenta, iż działania w celu zebrania przedmiotowych danych zostały podjęte. Niekompletność danych w ww. zakresie nie oznacza niekwalifikowalności danego uczestnika z wyjątkiem sytuacji, w której projekt skierowany jest do grup charakteryzujących się danymi cechami (wówczas odmowa podania danej wrażliwej prowadzi do niezakwalifikowania się do udziału w projekcie).
Zatem, 2-dniowe zajęcia pn. „Finansowanie działalności gospodarczej" nie należy traktować jako „szkolenie finansowane ze środków publicznych".
- Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
- Centralny System Teleinformatyczny Wspierający Realizację Programów Operacyjnych.
W związku z powyższym:
- osoba, która w oświadczeniu zaznaczy, że jest osobą bezdomną lub dotkniętą wykluczeniem społecznym, powinna również zaznaczyć, że jest osobą w innej niekorzystnej sytuacji na rynku pracy
- osobę, która zamieszkuje teren wiejski traktujemy również jako osobę w innej niekorzystnej sytuacji społecznej.
- numer umowy o dofinansowanie projektu
- informację o współfinansowaniu projektu tj. w Państwa przypadku realizacji projektu w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych
- nazwę zadania zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie projektu (lub adnotację, że dokument dotyczy kosztów pośrednich), w ramach którego wydatek jest ponoszony
- kwotę kwalifikowalną lub w przypadku gdy dokument księgowy dotyczy kilku zadań – kilka kwot w odniesieniu do każdego zadania.
- zamówienia publicznego – również odniesienie do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, lub
- nabycia towaru / usługi z zastosowaniem zasady konkurencyjności – również odniesienie do zastosowania ww. trybu.
Zatem, zapis o niekwalifikowaności wydatku poniesionego na zakup używanego środka trwałego, który był w ciągu 7 lat wstecz (w przypadku nieruchomości 10 lat) współfinansowany ze środków unijnych lub z dotacji krajowych nie dotyczy osób bezrobotnych dokonujących zakupu sprzętu w ramach przyznanych jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej. Nie ma również konieczności przedstawiania przez te osoby, w przypadku zakupu sprzętu używanego, oświadczenia lub zaświadczenia, potwierdzającego, że środek trwały nie był współfinansowany ze środków unijnych lub z dotacji krajowych w ciągu 7 lat wstecz (w przypadku nieruchomości 10 lat).
Zgodnie z definicją kategorii NEET przyjętą w PO WER, należą do niej osoby w wieku 15-29 lat, która spełniają łącznie trzy warunki:
- nie pracują (tj. są bezrobotne lub bierne zawodowo)
- nie kształcą się (tj. nie uczestniczą w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym)
- nie szkolą się (tj. nie uczestniczą w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy), przy czym należy tu weryfikować czy dana osoba brała udział w tego typu formie aktywizacji, finansowanej ze środków publicznych, w okresie ostatnich 4 tygodni.
Jako podjęte działania mające na celu realizację projektu, należy rozumieć, nie tylko rekrutację uczestników czy też ich bezpośrednie wsparcie, ale również działania informacyjno-promocyjne, w tym np. przygotowywanie wzorów dokumentów czy informowanie o przedsięwzięciu.
Na etapie podpisywania umowy konieczne będzie również dostarczenie uchwały zatwierdzającej projekt - uchwała jednorazowa dotycząca zatwierdzenia konkretnego projektu, która musi być podejmowana co roku w odniesieniu do każdego nowego projektu.
Decyzja o udzieleniu pełnomocnictwa oraz zatwierdzeniu projektu może być zawarta w jednej uchwale, jednakże ze względów praktycznych zaleca się podjęcie dwóch odrębnych uchwał wówczas aktualizacji będzie wymagała jedynie corocznie uchwała zatwierdzająca projekt, gdyż uchwała udzielająca pełnomocnictwa będzie mogła funkcjonować na cały okres programowania PO WER.
Uchwała zatwierdzająca projekt oraz nadająca pełnomocnictwo będą weryfikowane dopiero na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie między WUP
a PUP, jednakże uchwała udzielająca pełnomocnictwa musi być ważna już na dzień składania wniosku.
Zapisy PO WER dotyczące wysokiej jakości zatrudnienia dotyczą jedynie stosunku pracy oraz stosunku cywilnoprawnego. W przypadku pozostałych form wsparcia zgodnie z zapisami Programu jakość wsparcia będzie zapewniona poprzez określenie minimalnych wymogów odnoszących się do realizacji przedsięwzięć na rzecz aktywizacji edukacyjno-zawodowej, które zostaną zawarte w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 (m.in. wymóg wpisu podmiotu prowadzącego szkolenie do Rejestru Instytucji Szkoleniowych czy też dostosowanie tematyki szkoleń do indywidualnych potrzeb danego uczestnika projektu).
Z punktu widzenia beneficjenta najważniejsze jest osiągnięcie minimalnej wartości kryterium efektywności zatrudnieniowej, z uwagi na fakt, iż skutkiem nieosiągnięcia kryterium jest zastosowanie reguły proporcjonalności. Beneficjent zobowiązany jest również do wprowadzania danych uczestników do systemu teleinformatycznego i tym samym monitorowania
m.in. wskaźników rezultatu bezpośredniego. Należy przy tym podkreślić, iż wskaźniki rezultatu bezpośredniego mierzone są w krótszym okresie (do 4 tygodni po opuszczeniu projektu) niż kryterium efektywności zatrudnieniowej (do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie).
Kryterium efektywności zatrudnieniowej informuje o odsetku uczestników, którzy w wyniku objęcia wsparciem podjęli zatrudnienie (na podstawie stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego) lub samozatrudnienie (z wyłączeniem osób, które w ramach danego projektu EFS otrzymały zwrotne lub bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej) w okresie do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie. Spełnienie kryterium oceniane jest wyłącznie w odniesieniu do uczestników, którzy zakończyli udział w projekcie, z wyłączeniem osób, które podjęły naukę w formach szkolnych lub otrzymały dotacje/pożyczkę na założenie działalności gospodarczej. Szczegółowy opis warunków związanych ze spełnieniem kryterium określać będą Wytyczne MliR w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.
W przypadku stosunku pracy, kryterium efektywności zatrudnieniowej należy uznać za spełnione, jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na okres co najmniej trzech pełnych miesięcy, przynajmniej na 1/2 etatu.
Jeśli chodzi o umowy cywilnoprawne, warunkiem uwzględnienia osoby w liczbie uczestników, którzy podjęli zatrudnienie po zakończeniu wsparcia jest spełnienie dwóch przesłanek: (1) umowa jest zawarta na minimum 3 miesiące i (2) wartość umowy jest równa lub wyższa trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
W przypadku umowy o dzieło, w której nie określono czasu trwania umowy, wartość umowy musi być równa lub wyższa trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Przy samozatrudnieniu warunkiem jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie. Dokumentem potwierdzającym fakt rzeczywistego prowadzenia działalności gospodarczej
jest np. dowód opłacenia należnych składek ZUS lub zaświadczenie wydane przez upoważniony
organ (np. ZUS, US, urząd miasta lub gminy). Dostarczenie dokumentu potwierdzającego sam fakt
założenia działalności gospodarczej jest niewystarczające. Przyjęto, że w celu obliczenia minimalnego okresu trzech miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej, jako datę początkową należy brać pod uwagę datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, zgodnie z aktualnym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej CEIDG lub KRS.
Natomiast wskaźniki rezultatu bezpośredniego informują o liczbie uczestników, którzy w okresie do 4 tygodni po opuszczeniu projektu znaleźli pracę i obliczane są na podstawie informacji pozyskanych przez beneficjenta od uczestników po opuszczeniu projektu.
Z kolei wskaźniki rezultatu długoterminowego pokazują liczbę uczestników, którzy znaleźli pracę w okresie 6 miesięcy po zakończeniu wsparcia – będą one monitorowane głównie za pomocą badań ewaluacyjnych.
Powyższe wskaźniki rezultatu to wskaźniki wspólne (common indicators), do których monitorowania zobowiązane są wszystkie państwa członkowskie realizujące programy współfinansowane z EFS.
Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, pracującym jest osoba w wieku 15 lat i więcej, wykonująca pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie, z której czerpie zyski lub korzyści rodzinne. Pracującym jest również osoba zatrudniona lub prowadząca własną działalność, która chwilowo nie pracuje ze względu np. na chorobę, urlop, spór pracowniczy czy kształcenie się lub szkolenie.
Poniższa tabela przedstawia główne różnice pomiędzy wskaźnikami rezultatu bezpośredniego a kryterium efektywności zatrudnieniowej:
Kategoria | Kryterium efektywności zatrudnieniowej | Wskaźnik rezultatu bezpośredniego |
Podstawa prawna | PO WER; Wytyczne MIiR w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 | rozporządzenie w sprawie EFS nr 1304/2013 oraz wytyczne KE dot. monitorowania i ewaluacji EFS |
Okres monitorowania | do 3 miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie | 4 tygodnie po opuszczeniu projektu |
Wymagany okres zatrudnienia | w przypadku nawiązania stosunku pracy – co najmniej na 3 miesiące i przynajmniej na 1/2 etatu; w przypadku umów cywilnoprawnych – minimum na 3 miesiące oraz o wartości równej lub wyższej trzykrotności minimalnego wynagrodzenia; w przypadku samozatrudnienia - prowadzenie działalności gospodarczej przez co najmniej 3 miesiące od daty rozpoczęcia wykonywania działalności | nie określono |
Forma zatrudnienia | stosunek pracy, stosunek cywilnoprawny, samozatrudnienie | nie określono (każda forma przewidująca wynagrodzenie i ubezpieczenie danej osoby) |
Czy osoby, które w ramach projektu EFS otrzymały środki na założenie działalności gospodarczej należy wykazywać jako pracujące? | nie, osoby te nie są uwzględniane w kryterium efektywności zatrudnieniowej (zarówno w liczbie osób, które podjęły pracę, jak i zakończyły udział w projekcie) – wsparcie dla nich jest wyłączone z rygoru zapewnienia efektywności zatrudnieniowej | tak, wskaźniki rezultatu bezpośredniego należy mierzyć wśród wszystkich uczestników, którzy otrzymali wsparcie w ramach projektu |
Konsekwencje nieosiągnięcia miernika | reguła proporcjonalności | niewykonanie celu określonego w Programie; reguła proporcjonalności – jeśli wskaźnik określono we wniosku o dofinansowanie |
Zatem, osoby nie pracujące, kształcące się w trybie zaocznym lub wieczorowym, które szkoliły się ze środków prywatnych mogą być zakwalifikowane do kategorii NEET, jeżeli spełniają wszystkie trzy warunki łącznie.
Należy pamiętać, że ze względu na wysoki koszt realizacji takiej połączonej formy wsparcia, a także samego subsydiowanego zatrudnienia, udzielenie takiego wsparcia musi być zawsze poprzedzone analizą możliwości udzielenia w pierwszej kolejności innych form wsparcia dla osób młodych w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy, a także analizą użyteczności już zdobytych kompetencji na regionalnym rynku pracy i powinno być indywidualną decyzją beneficjenta.
Jednak biorąc pod uwagę fakt, że nadal w rejestrach PUP figuruje duża liczba osób młodych pozostających bez pracy dłużej niż 4 miesiące i by nie prowadzić do niezasadnego i niecelowego wykluczenia z możliwości objęcia wsparciem znaczącej grupy młodych osób bezrobotnych, Instytucja Zarządzająca PO WER podjęła decyzję, że w 2015 r. do projektów PUP będzie można również kwalifikować osoby, którym nie zapewniono odpowiedniej oferty w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji jeżeli rejestracja miała miejsce przed datą rozpoczęcia realizacji projektu – wówczas okres 4 miesięcy należy liczyć od dnia przystąpienia do projektu. Jeżeli natomiast osoba młoda została zarejestrowana po dacie rozpoczęcia realizacji projektu przez powiatowy urząd pracy, termin 4 miesięcy liczony jest od daty rejestracji.
Powyższe rozwiązanie ma charakter przejściowy i będzie stosowane wyłącznie w 2015 r.
W Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu pozakonkursowego PUP finansowanego z Funduszu Pracy w ramach PO WER 2014-2020, wprowadzono zapis, iż tzw. formy bezkosztowe (usługi rynku pracy w rozumieniu art. 35 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) należy wykazać we wniosku jako odrębne zadania, niemniej kosztów tych zadań nie należy wykazywać w budżecie projektu.
W przypadku projektów powiatowych urzędów pracy, większość niezbędnych danych powinna być weryfikowana w momencie rejestracji danej osoby bezrobotnej w urzędzie. Natomiast dodatkowe dane, które są wymagane do projektów, a nie widnieją w rejestrze urzędu pracy, powinny być zebrane dodatkowo w formie zaświadczenia/oświadczenia składanego przez uczestnika projektu, tak aby możliwe było monitorowanie wskaźników i ewentualnie weryfikacja spełnienia kryteriów wyboru projektów. Zatem, w przypadku weryfikacji statusu na rynku pracy, uczestnik w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu określa jak długo pozostaje bez zatrudnienia (do tego okresu należy zaliczyć faktyczny czas pozostawania bez zatrudnienia, w tym również okres przed rejestracją w urzędzie pracy).
W opinii IZ PO WER, jako datę rozpoczęcia udziału w projekcie PUP można przyjąć np. datę skierowania na pierwszą formę wsparcia (np. na staż, szkolenie) wydaną przez urząd pracy lub datę skierowania na badania lekarskie, niezbędne do odbycia stażu czy niekiedy również szkolenia. Niemniej, należy pamiętać, iż w momencie wprowadzania do systemu informatycznego danych dot. uczestników projektów, beneficjent jest zobowiązany do wprowadzania daty rozpoczęcia udziału w poszczególnych formach wsparcia. W związku z powyższym, jeżeli w ramach projektu uczestnik zostanie objęty np. szkoleniem, wówczas jako datę rozpoczęcia udziału w projekcie beneficjent podaje datę skierowania na szkolenie, następnie wprowadzając dane dot. udzielonej formy wsparcia (szkolenia) jako datę rozpoczęcia udziału we wsparciu (tj. w danej formie aktywizacji) należy podać datę rozpoczęcia udziału w szkoleniu realizowanym w ramach projektu. W przypadku, gdy osoba zostanie skierowana do udziału w danej formie wsparcia, ale z niej nie skorzysta, nie jest traktowana jako uczestnik projektu, a jej dane osobowe zebrane na etapie rekrutacji (skierowania) do projektu należy usunąć.
Definicja ta jest zatem szersza od definicji zawartej w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, którą posługują się powiatowe urzędy pracy, ponieważ uwzględnia zarówno osoby bezrobotne w rozumieniu badania aktywności ekonomicznej ludności (BAEL), jak i osoby zarejestrowane jako bezrobotne.
W przypadku projektów pozakonkursowych powiatowych urzędów pracy, grupa docelowa osób bezrobotnych zostaje zawężona do osób zarejestrowanych w ewidencji PUP, w związku z tym, iż działania urzędów pracy powinny być zgodne z zapisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Osobami długotrwale bezrobotnymi – w przypadku osób poniżej 25 roku życia – są osoby bezrobotne nieprzerwanie przez okres ponad 6 miesięcy, a w przypadku osób powyżej 25 roku życia – nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy (wiek uczestników jest określany na podstawie daty urodzenia i ustalany w dniu rozpoczęcia udziału w projekcie).
W celu obliczenia okresu pozostawania bez zatrudnienia należy brać pod uwagę faktyczny czas pozostawania bez pracy, w tym również okres przed rejestracją w urzędzie pracy (weryfikowany na podstawie m.in. oświadczenia uczestnika).
- znak Funduszy Europejskich z nazwą Programu Wiedza Edukacja Rozwój
- znak Unii Europejskiej z nazwą Europejski Fundusz Społeczny
- informacja: Projekt realizowany w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
Logotypy dostępne są w dziale Realizuję projekt - Poznaj zasady promowania projektu. Dostępne są tam również gotowe ciągi znaków – ważne jest bowiem wzajemne ustawienie i proporcje logotypów.
Zgodnie z informacją z Instytucji Zarządzającej PO WER, tekst o współfinansowaniu projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego nie jest zamieszczany, gdyż wskazuje na to już właściwy logotyp. Podobnie, projekty współfinansowane wyłącznie z EFS znakowane będą jedynie właściwymi logotypami - informacja słowna o współfinansowaniu, jaka była zamieszczana w poprzedniej perspektywie, nie będzie podawana.