Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.05 (001/24)

Wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (nie stanowiących personelu projektu) należy rozliczać jako usługi zewnętrzne, a limit oznaczać jako podwykonawstwo.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, w celu zapewnienia pełnej i rzetelnej informacji na temat efektów wsparcia, Wnioskodawca ma obowiązek zastosowania w projekcie wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu adekwatnych do zakresu i celu realizowanego projektu oraz monitorowania ich w trakcie realizacji projektu. Wskaźniki wskazane w Regulaminie wyboru projektów, nieadekwatne do zakresu wsparcia w projekcie należy usunąć z projektu.

Należy jednak pamiętać, że Inne wspólne wskaźniki produktu są wskaźnikami obligatoryjnymi i muszą być uwzględnione we wniosku o dofinansowanie oraz monitorowane na etapie realizacji. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wartość docelowa tych wskaźników, zarówno na etapie aplikowania, jak i na etapie realizacji projektu, może wynosić „0".  

Oprócz wskaźników wymienionych w Regulaminie wyboru projektów, Wnioskodawca może określić własne wskaźniki realizacji projektu, uwzględniające specyfikę danego projektu w odniesieniu do poszczególnych zadań. Ponadto w przypadku, gdy projekt spełnia kryterium premiujące, mogą zostać określone wskaźniki produktu odnoszące się do obszaru spełnionego kryterium, o ile forma kryterium pozwala na określenie mierzalnego wskaźnika.
We wskaźniku rezultatu nr 5 „Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu" należy uwzględnić tych uczestników projektu, którzy będą poszukiwać pracy po opuszczeniu projektu, tj. osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, które w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie miały status osób biernych zawodowo.
Wnioskodawca może zaplanować w projekcie wsparcie towarzyszące w ramach aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej w postaci np. wyjazdów integracyjnych, zakupu biletów do kina, teatru, jednakże wsparcie to powinno być kierowane głównie do dzieci oraz do dzieci i ich rodziców/opiekunów w celu wzmocnienia więzi.
Wydatki dotyczące zwrotu kosztów dojazdu i zwrotu kosztów opieki należy zaliczyć do kategorii „koszty wsparcia uczestników projektu".
Obowiązujące w ramach naboru wskaźniki nie wymagają zachowania trwałości. W związku z tym Wnioskodawca nie opisuje sposobu zachowania trwałości rezultatów.

W przypadku tego naboru zachowanie trwałości będzie obowiązywało w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Szczegółowe informacje dotyczące trwałości zostały wskazane w Podrozdziale 2.6 Trwałość projektu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Ponadto, w przypadku drugiego typu projektu, jeżeli planowane jest utworzenie nowego podmiotu reintegracji, Wnioskodawcę obowiązuje specyficzne kryterium merytoryczne nr 10. Zgodnie z tym kryterium, po zakończeniu realizacji projektu, Wnioskodawca powinien zapewnić przez okres co najmniej równy okresowi jego realizacji, funkcjonowanie utworzonego podmiotu. W związku z tym, jeżeli Wnioskodawca planuje realizację tego typu wsparcia, powinien zawrzeć zapisy potwierdzające funkcjonowanie tego podmiotu przez wymagany okres.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, projekty mogą być rozliczane za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków tj.
- stawek jednostkowych,
- kwot ryczałtowych,
- stawek ryczałtowych.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 nie przewidziano możliwości rozliczania wydatków przy użyciu stawek jednostkowych. Za pomocą kwot ryczałtowych rozliczane są wyłącznie projekty, których wartość nie przekracza 200 tys. euro. Stawki ryczałtowe wykorzystywane są zaś do rozliczenia kosztów pośrednich.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 jest możliwość złożenia wniosku powyżej 200 tys. euro.
W przypadku projektu powyżej 200 tys. euro, projekt będzie rozliczony w oparciu o rzeczywiście ponoszone wydatki, zaś zastosowaną metodą uproszczoną będą w tym przypadku stawki ryczałtowe, wykorzystywane przy rozliczeniu kosztów pośrednich.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 w sekcji Zadania nie ma możliwości umieszczenia części zapisów jako zadanie bezkosztowe.
W opisie zadania można jednak wskazać, które jego elementy będą realizowane poza projektem. Na etapie aplikowania o środki w naborze należy oszacować planowane wydatki projektu. Przygotowany wniosek musi być zgodny z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, zgodnie z którą Budżet projektu przedstawiany jest w formie budżetu zadaniowego, co oznacza wskazanie kosztów bezpośrednich, tj. kosztów kwalifikowalnych poszczególnych zadań realizowanych przez wnioskodawcę w ramach projektu.
Udział w projekcie osób z otoczenia uczestników projektu nie jest obligatoryjny. Osoby te będą mogły zostać objęte wsparciem, jeśli Wnioskodawca zdiagnozuje i wykaże we wniosku, iż ich udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Jeżeli w projekcie rozliczanym kwotami ryczałtowymi wnioskodawca zaplanował zadanie w postaci szkolenia zawodowego, powinien w sekcji „Budżet projektu" uwzględnić wskaźnik „Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych", zaś w sekcji „Wskaźniki projektu" dodać wskaźnik „Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych".

„Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych" – jest to wskaźnik realizacji danej kwoty ryczałtowej.

„Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych" –  jest to wskaźnik produktu obrazujący zaplanowaną łączną liczbę godzin szkolenia dla wszystkich osób biorących udział w danym szkoleniu. 
W przypadku podjęcia przez uczestnika projektu edukacji formalnej tj. np. kontynuacji edukacji, istnieje możliwość sfinansowania kosztów dojazdu i noclegu.

Wnioskodawca może zaplanować w projekcie wsparcie towarzyszące w ramach aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej w postaci np. wyjazdów integracyjnych, wyjść do kina. Jednakże wsparcie to powinno być kierowane głównie do dzieci oraz do dzieci i ich rodziców/opiekunów w celu wzmocnienia więzi.
W ramach aktywizacji społecznej możliwa jest realizacja wsparcia w postaci kursu prawa jazdy kat. B oraz kursów komputerowych o profilu ogólnym. Natomiast uwzględnienie tych form wsparcia w ramach treningu kompetencji i umiejętności społecznych jest oczywistą omyłką pisarską.
Osoby niepełnoletnie mogą być zakwalifikowane do udziału w projekcie jako:
  • osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (jeżeli spełniają jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym) bądź
  • otoczenie tej grupy (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).
Jednakże należy pamiętać, że wsparcie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym powinno być ukierunkowane na ich powrót/wejście na rynek pracy.

 W związku z tym osoby poniżej 15 r. ż powinny być kwalifikowane do projektu jako otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Katalog Instrumentów aktywizacji zawodowej jest katalogiem zamkniętym, w związku z powyższym dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, które nie zostały w tym katalogu ujęte, nie mogą być zrealizowane w ramach tego naboru.
Wyjaśnienie dotyczące obliczania wartości docelowej wskaźnika: "Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży"

Co do zasady, jeśli nie ma żadnych wydatków/zadań które są przewidziane wyłącznie dla osób młodych tj. osób w wieku 18-29 lat, wówczas wartość docelową tego wskaźnika obliczamy według wzoru:
koszty bezpośrednie*odsetek osób do 29 r.ż.

Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik powinien być oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu.

METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
Wartość wskaźnika: 711 011,60 * 14% = 99 541,62 zł
W przypadku kiedy wyodrębniono jakieś zadanie/wydatki na rzecz osób młodych, wówczas w celu wyliczenia wartości docelowej tego wskaźnika należy zastosować poniższą metodologię:
(wydatki bezpośrednie - koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych) * odsetek osób do 29 r.ż + koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych.

Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik został oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu pomniejszonych o koszty zadań/wydatków dotyczących osób młodych + zadania dotyczące wyłącznie osób młodych (zad.8 - szkol. ICT).
METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
zad. 8 (szkol. ICT) - 21 997,80 zł
Wartość wskaźnika: (711 011,60-21 997,80)*14%+21 997,80=118 459,73 zł
Informujemy, że Komisja Oceny Projektów w następujący sposób będzie wyliczała 75% średnich rocznych wydatków w projekcie:
(wydatki ogółem/liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.
W przypadku projektu, który trwa 1,5 roku sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/18 m-cy x 12 m-cy) x 75%.
 
W polu Opis i uzasadnienie dla zadania Koszty pośrednie należy zawrzeć informację, że planowane koszty pośrednie są zgodne z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Wnioskodawca nie ma obowiązku uzasadniania, czy też opisywania tych wydatków.
Udział w projekcie osób z otoczenia uczestników projektu nie jest obligatoryjny. Osoby te będą mogły zostać objęte wsparciem, jeśli Wnioskodawca zdiagnozuje i wykaże we wniosku, iż ich udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Wsparcie w postaci pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego może być realizowane wyłącznie przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz instytucje posiadające wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia.
Co do zasady koszt utrzymania osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą mógłby stanowić wkład własny. Jednakże z uwagi na brak możliwości zweryfikowania przez oceniających metodologii wyliczenia takiego wkładu własnego, sugerujemy wniesienie go w innej postaci np. w formie świadczeń dla osób przebywających w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę zastępczą.

Ponadto przypominamy, że możecie Państwo ubiegać się o dofinansowanie w Działaniu FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny, które jest dedykowane osobom przebywającym w pieczy zastępczej.
Sposób rozliczenia kosztów dojazdów dla uczestników projektu został przedstawiony w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów: Wymagania dotyczące wsparcia.

Wnioskodawca nie może zastosować w projekcie rozliczenia kosztów dojazdu na podstawie kilometrówki.

Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie biletu komunikacji publicznej (jednorazowego lub czasowego) lub innego równoważnego dokumentu.
W przypadku wykorzystania przez uczestnika projektu samochodu prywatnego wydatki poniesione przez uczestnika projektu związane z dojazdem własnym samochodem są kwalifikowalne do wysokości nie wyższej niż cena najtańszego biletu transportu publicznego na danej trasie. Wówczas dokumentami potwierdzającymi koszty dojazdu będą: informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie wraz z listami obecności z odbytych zajęć. Przedstawiona informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie powinna  być wiarygodna i np. może mieć formę:
  • a) zaświadczenia wydanego przez przewoźnika i przedłożonego   realizatorowi projektu przez uczestnika projektu ubiegającego się o zwrot kosztów dojazdu,
  • b) pisma od przewoźnika w odpowiedzi na wystąpienie samego realizatora projektu (może to być pismo "tradycyjne" lub wiadomość e-mail przy czym informacja elektroniczna powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do udzielania informacji z ramienia przewoźnika i dodatkowo należy przedstawić wydruk ze strony internetowej przewoźnika potwierdzający, iż adres e-mail z  którego wysłana została odpowiedź jest oficjalnym adresem e-mail do kontaktu),
  • c) wydruku ze strony internetowej przewoźnika odnośnie ceny biletu na danej trasie,
  • d) w przypadku, gdy na danej trasie nie funkcjonuje transport publiczny, informacja od przewoźnika powinna dotyczyć przewidywalnej ceny bilety na danej trasie lub też ceny biletu dotyczącej miejscowości położnej najbliżej, do której kursuje środek transportu danego przewoźnika.
W przypadkach uzasadnionych racjonalnością wydatkowania środków, za koszt kwalifikowalny można uznać koszt zakupu biletów okresowych, trasowanych, imiennych dla uczestników projektu.
Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 3 Indywidualizacja wsparcia dla każdego uczestnika projektu należy przygotować indywidualną ścieżkę reintegracji. W tym naborze grupę docelową stanowią osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Osoba bierna zawodowo, aby mogła wziąć udział w projekcie, musi spełniać chociaż jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym. W związku z tym, że posiadanie statusu osoby biernej zawodowo nie jest przesłanką do zakwalifikowania do udziału w projekcie, nie ma obowiązku sporządzania IPD.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 7, metodologia wyliczenia wydatków poszczególnych kwot ryczałtowych powinna być zamieszczona w polu do tego przeznaczonym tj. Uzasadnienie poszczególnych wydatków wskazanych w budżecie projektu.

Wnioskodawca powinien przedstawić tylko kluczowe informacje, które umożliwią oceniającym zweryfikowanie czy dana kwota ryczałtowa została prawidłowo wyliczona i jest zgodna z cenami rynkowymi. Należy unikać ogólnych zapisów, które nie wnoszą istotnych treści.

Jeżeli pomimo zastosowania powyższych zaleceń, ze względu na specyfikę projektu, wnioskodawca nie jest w stanie zawrzeć w ww. polu pełnej metodologii wyliczenia kwot ryczałtowych, może część metodologii przedstawić w polu Wykaz dokumentów, na postawie których będą rozliczane kwoty ryczałtowe.
Mając na uwadze zakres interwencji w naborze FELD.07.05-IP.01-001/24 tj. „Wsparcie szczególne na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i integracji społeczno-gospodarczej ludzi młodych" oraz „Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji", zaplanowane przedsięwzięcie powinno koncentrować się na instrumentach aktywizacji społecznej i zawodowej.

Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są traktowane jako forma dodatkowa, w związku z tym nie określono szczegółowych zasad ich realizacji.

Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są wskazane w Regulaminie wyboru projektów. W ich ramach można zaplanować np. koszty zatrudnienia brokera edukacyjnego, refundację kosztów korepetycji, zakup podręczników i pomocy naukowych, obozy językowe, pokrycie kosztów nauki etc.

Istnieje możliwość sfinansowania w projekcie kursów oraz szkoleń, natomiast finansowanie studiów podyplomowych ze względu na czas trwania i koszt tego wsparcia, wymagać będzie dodatkowego uzasadnienia.

W ramach Działania 7.5 wsparciem mogą być objęci jedynie uczestnicy projektu tj. osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Dodatkowo informujemy, że wsparcie na rzecz edukacji jest realizowane przede wszystkim w ramach Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem.
W Regulaminie wyboru projektów wskazano typy projektów, które mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektów realizowanych w Działaniu 7.5. Możliwa jest realizacja m.in.: instrumentów aktywizacji zdrowotnej ukierunkowanych na wyeliminowanie lub złagodzenie barier zdrowotnych utrudniających funkcjonowanie w społeczeństwie lub powodujących oddalenie od rynku pracy tj. działania o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym. Mogą to być działania o charakterze jednorazowym np. badania lekarskie ogólne, konsultacje z dietetykiem, fizjoterapeutą czy innym specjalistą lub np. pogadanki nt. zdrowia.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 nie określono minimalnej wartości wskaźników. We wniosku o dofinansowanie projektu należy podać realne wartości wskaźników, wynikające z doświadczeń z wdrażania poprzedniej perspektywy finansowej 2014-2020. Założone wartości wskaźników powinny być zgodne z treścią zadań, odpowiadać wartościom wydatków, czasowi realizacji i potencjałowi wnioskodawcy. Każdy projekt podlega indywidualnej ocenie.
W celu uzyskania maksymalnej liczby punktów za kryterium merytoryczne punktowe nr 4 Doświadczenie, wskazane aspekty muszą być spełnione łącznie. W innym przypadku doświadczenie oceniane jest adekwatnie do wskazanego we wniosku potencjału w tym zakresie.

Projekty realizowane w okresie poprzedzającym okres ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, nie są brane pod uwagę przy ocenie kryterium merytorycznego punktowego nr 4 Doświadczenie.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 nie określono minimalnej wartości wskaźników. We wniosku o dofinansowanie projektu należy podać realne wartości wskaźników, wynikające z doświadczeń z wdrażania poprzedniej perspektywy finansowej 2014-2020. Założone wartości wskaźników powinny być zgodne z treścią zadań, odpowiadać wartościom wydatków, czasowi realizacji i potencjałowi wnioskodawcy. Każdy projekt podlega indywidualnej ocenie.

Jednocześnie należy pamiętać, że na wartość wskaźnika Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu ma wpływ wiele form wsparcia zarówno z zakresu aktywizacji społecznej, jak i aktywizacji zawodowej.
Wypłata stypendium szkoleniowego jest obligatoryjna w przypadku szkoleń zawodowych stanowiących instrumenty aktywizacji zawodowej.
W ramach innych form jak np. warsztaty aktywizacji zawodowej czy instrumenty aktywizacji społecznej obejmujące kursy komputerowe, kursy z prawa jazdy kat. B, treningi kompetencji czy umiejętności społecznych można uwzględnić wypłatę stypendiów szkoleniowych. Należy jednak pamiętać, że sposób wyliczenia przysługującego stypendium – analogicznie jak w przypadku szkoleń organizowanych w ramach instrumentów aktywizacji zawodowej - musi być zgodny z zapisami ustawy z dn. 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Jako „Koszt wsparcia uczestników projektu" można ująć w budżecie takie koszty jak: zwrot kosztów opieki oraz zwrot kosztów dojazdu.

Stypendium szkoleniowe, składki do stypendium szkoleniowego, stypendium stażowe oraz składki do stypendium stażowego należy oznaczyć jako „Wsparcie finansowe udzielone grantobiorcom i uczestnikom projektu".

Natomiast wynajem pomieszczeń, badania lekarskie, ubezpieczenie oraz catering należy oznaczyć jako „Usługi zewnętrzne" (limity: podwykonawstwo).
Dodatek do wynagrodzenia z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu. Szczegółowe zapisy dotyczące kwalifikowania kosztów związanych z zaangażowaniem personelu projektu znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w Podrozdziale 3.8 Personel projektu.
W projektach z zakresu aktywnej integracji możliwa jest realizacja usług społecznych (np.opieki wytchnieniowej), bez ich rozwijania, lecz jako formę dodatkową, wspomagającą główne działania w zakresie aktywnej integracji.
Jeżeli wnioskodawca będzie realizował tylko 2 typ projektu dotyczący rozszerzenia oferty wsparcia świadczonego w ramach ŚDS, to z oferowanego wsparcia będą mogli skorzystać jedynie uczestnicy danego ŚDS.
W ramach 1-go typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej. Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu. Wnioskodawca powinien zaplanować takie formy wsparcia, które umożliwią uczestnikom wejście/powrót na rynek pracy.

W związku z powyższym, możliwe jest zaplanowanie jedynie aktywizacji społecznej i zdrowotnej, jeżeli taki zakres wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu.

Jednakże przypominamy, że w ramach aktywizacji zdrowotnej możliwe są jedynie działania o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym.
Istnieje możliwość założenia w projekcie zarówno zwrotu kosztów dojazdu, jak i zwrotu kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi podczas udziału w stażach, szkoleniach, warsztatach i innych formach wsparcia.
Jednocześnie przypominamy, że zwrot kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi musi się odbywać  na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Dokumentem potwierdzającym fakt ubezpieczenia uczestników projektu może być polisa ubezpieczeniowa, w treści której zawarta jest zarówno suma ubezpieczenia, okres ubezpieczenia oraz osoby objęte ubezpieczeniem. Kwota dokumentu w takiej sytuacji nie podlega weryfikacji, bo w projektach ryczałtowych nie przestawia się dokumentów księgowych jako potwierdzenie kwoty ryczałtowej. Natomiast dokument taki powinien być do wglądu na etapie kontroli w celu potwierdzenia otrzymania wsparcia.

W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi należy racjonalnie zaplanować liczbę osób, które zostaną objęte daną formą wsparcia.

Z posiadanego doświadczenia w rozliczaniu projektów wynika, że ze zwrotu kosztów dojazdu korzysta ok. 50%-60% uczestników projektu. W związku z tym wnioskodawca nie powinien planować tego typu wsparcia dla wszystkich uczestników projektu.

Rozliczenie kwoty ryczałtowej jest zagrożone jeżeli wnioskodawca nie osiągnie, uwzględnionego w budżecie projektu, wskaźnika dla tej kwoty.

Natomiast w przypadku zrealizowanego w niższym wymiarze wsparcia dodatkowego w postaci np. zwrotu kosztów dojazdu to każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie. Przede wszystkim weryfikowane będzie czy Wnioskodawca dołożył należytej staranności, aby wszyscy uczestnicy projektu zostali poinformowani o możliwości otrzymania zwrotu kosztów dojazdu.

W Regulaminie wyboru projektów wskazano grupy docelowe, które mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektów realizowanych w Działaniu 7.5. Zawężenie grupy docelowej lub nieuwzględnienie określonej kategorii osób (np. do 29 r.ż.) należy do decyzji Wnioskodawcy.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca we wniosku uzasadnia wybór konkretnej grupy docelowej spośród wskazanych potencjalnych grup w SZOP, uwzględniając specyfikę tej grupy docelowej.
W przypadku zawężenia grupy docelowej do osób powyżej 29 roku życia nie obowiązują:
  • specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 Gwarancje dla młodzieży,
  • specyficzne kryterium merytoryczne nr 6 Umiejętności cyfrowe,
  • wskaźnik „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, w sytuacji, gdy w projektach z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.
Ustawa nie przewiduje możliwości finansowania wynagrodzenia opiekuna stażysty.
Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe, które miesięcznie wynosi brutto 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o  promocji zatrudnienia i  instytucjach  rynku  pracy, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin.
Na dzień 01.03.2024 r. kwota ta wynosi 1 790,30 zł (taka wartość stypendium obowiązuje przy 150 godzinnym szkoleniu).
W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia, wartość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przy szacowaniu kosztów w projekcie, Wnioskodawca powinien uwzględnić waloryzację stypendium.
W ramach projektu jest możliwość realizacji tylko jednego wybranego przez Państwa typu projektu spośród dwóch wskazanych w Regulaminie wyboru projektów.
W ramach 1 typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej  Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Wnioskodawca powinien jednak zaplanować różnorodne formy wsparcia w kierunku powrotu uczestników projektu na rynek pracy. Należy mieć także na uwadze, że wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.
Wnioskodawca, bez względu na grupę docelową projektu, powinien uwzględnić we wniosku, a następnie monitorować wszystkie „inne wspólne wskaźniki produktu".
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wartość docelowa tych wskaźników, zarówno na etapie aplikowania, jak i na etapie realizacji projektu, może wynosić „0".