Działanie FELD.07.09 (001/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE
Zatem uczestnik projektu otrzymuje albo usługę opiekuńczą w miejscu zamieszkania albo otrzymuje specjalistyczną usługę opiekuńczą w miejscu zamieszkania składającą się z dwóch komponentów. Jedna i ta sama osoba w tym samym czasie nie może być objęta usługą opiekuńczą w miejscu zamieszkania i specjalistyczną usługą opiekuńczą, gdyż byłoby to nielogiczne.
Szczegółowe zasady realizacji poszczególnych form wsparcia zostały opisane w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów - Rozdział II.2.2 dotyczy realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych.
- „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta / partnera w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
- „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta / partnera,
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie,
Ponadto zgodnie z brzmieniem ww. kryteriów zarówno beneficjent jak i ewentualny partner muszą spełniać warunkach w nich określone. Oznacza to, że jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone 21 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 21, aby spełnione zostały ww. kryteria przez partnera poprzedniego projektu, z własnych środków powinien on utrzymać usługi dla określonej liczby osób (21) i zatrudniać 21 opiekunek, zaś w ramach projektu FELD.07.09-IP.01-001/24 sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek, czyli dwudziestej drugiej i kolejnych oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Lider poprzedniego projektu, zaś będzie mógł sfinansować zatrudnienie 9 i kolejnych miejsc świadczenia usług opiekuńczych
- „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
- „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
- „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
- „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 60 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 60, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (60) i zatrudniać 60 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek, czyli sześćdziesiątą pierwszą i kolejne oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
- zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu lub
- Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
- zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
Jeżeli zakup mebli i sprzętów uznany będzie za cross-finacing trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta.
Ponadto informujemy, że w ramach projektu tylko w przypadku realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania można świadczyć usługi rehabilitacji, na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.
- usługi opiekuńcze tj. m.in. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, dzienne formy usług opiekuńczych (kluby, środowiskowe domy pomocy, dzienne domy pomocy, dzienne domy pobytu).
- usługi asystenckie z wyłączeniem asystentury rodzinnej.
- usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (zarówno w formie pobytu dziennego jak i całodobowego), o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach nie jest większa niż 8.
- usługi w postaci mieszkań treningowych lub wspomaganych.
- deinstytucjonalizacja placówek całodobowych o charakterze długoterminowym.
- usługi w gospodarstwach opiekuńczych w formie pobytu dziennego lub całodobowego, o ile liczba miejsc pobytu całodobowego w tych gospodarstwach nie jest większa niż 8.
- działania wspierające osoby przebywające w całodobowych instytucjach opieki prowadzące do usamodzielnienia się, tj. przejścia z opieki instytucjonalnej do życia w środowisku.
- Wsparcie towarzyszące realizowane jest jako element kompleksowych projektów.
- Przyznanie wsparcia towarzyszącego uczestnikowi projektu powinno wynikać z jego indywidualnych potrzeb.
- Realizacja wsparcia towarzyszącego powinna co do zasady polegać na zakupie usługi.
Na etapie składania wniosku w systemie SOWA, nie jest wymagane posiadanie pełnomocnictwa do reprezentowania Beneficjenta.
W tabeli „Wnioskodawca i realizatorzy", jako wnioskodawcę należy wpisać Gminę której MGOPS jest jednostką organizacyjną i podać dane gminy, a jako realizatora należy wpisać MGOPS i podać dane ośrodka.
Jednakże zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną (DPS).
Usługi krótkookresowego całodobowego pobytu jak i krótkookresowego dziennego pobytu uznawane są za opiekę wytchnieniową. Usługa taka zgodnie z ww. załącznikiem do Regulaminu wyboru projektów nie może być świadczona w domu pomocy społecznej.
W naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 nie jest wymagane opracowanie diagnozy potrzeb danego powiatu/gminy
w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
„Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 200 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 200, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot
z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (200) i zatrudniać 200 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (201, 202, itd.) oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Zgodnie z definicją specyficznego kryterium merytorycznego „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" realizacja projektu musi przyczynić się do zwiększenia dostępności usług, oznacza to że na każdym etapie realizacji projektu to kryterium będzie badane np. we wnioskach o płatność.
Na etapie składania wniosku o dofinasowanie projektu informacje w zakresie zwiększenia dostępności usług opiekuńczych i asystenckich należy zawrzeć we wniosku o dofinansowanie projektu. Nie należy wraz z wnioskiem składać, w tym zakresie żadnych załączników. Na etapie np. kontroli podmiot, który otrzymał dofinasowanie będzie musiał na podstawie posiadanych przez siebie dokumentów udowodnić, że spełnione zostało przez niego ww. kryterium.
W naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 nie przewiduje się kryteriów związanych z zachowaniem trwałości projektu, czy utrzymaniem miejsc świadczenia usług (wyjątek stanowi projekt objęty regułą cross-finacingu).
W ramach naboru nie określono długości trwania projektu, zatem może on zakończyć się po 31.12.2024 r. Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu. Oznacza to, że jeżeli projekt zostanie skierowany do dofinasowania, środki na jego realizację będą przekazywane w transzach przez cały okres wskazany we wniosku o dofinasowanie. Projektu realizowanego ze środków programu regionalnego FEL2027 nie należy utożsamiać z warunkami realizacji Programu pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" organizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi nie może ustosunkować się do pytania dotyczącego warunków realizacji projektów w przyszłych naborach w ramach Działania 07.09 FELD, gdyż nie przyjęto do nich jeszcze żadnych kryteriów.
- „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
- „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
- Zakładane w projekcie wsparcie w formie usług opiekuńczych musi prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy) w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,
- Zakładane w projekcie wsparcie nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy),
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy) usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
- w obszarze wsparcia projektu;
- na rzecz grupy docelowej, do której skierowany będzie projekt;
- na określonym terytorium, którego będzie dotyczyć realizacja projektu.