Administrator nieruchomości wykonuje czynności pomocnicze związane z zarządzaniem nieruchomością powierzoną jego pieczy przez zarządcę lub właściciela nieruchomości albo przez upoważniony organ, np. zarząd właścicielski we wspólnocie mieszkaniowej. Zajmuje się działaniami polegającymi na nadzorowaniu nieruchomości według zasad określonych przez właściciela/właścicieli. Odpowiada za stan techniczny nieruchomości, urządzenia i instalacje, oraz za otoczenie nieruchomości. Prowadzi także rozliczenia księgowo-finansowe użytkowników.
Zadania zawodowe:
- uczestniczy w okresowych, obligatoryjnych kontrolach stanu technicznego obiektu budowlanego i jego otoczenia,
- sprawuje nadzór nad gospodarzami domów,
- pilotuje prace realizowane na terenie administrowanej nieruchomości i raportuje według przyjętych standardów,
- odpowiada za czystość, porządek i stan bezpieczeństwa nieruchomości,
- współpracuje z księgowością lub bezpośrednim przełożonym i przekazuje dane potrzebne do rozliczania czynszu, zaliczek i opłat za realizowane usługi, takich jak: stany wodomierzy, liczników energii elektrycznej, ciepłomierzy,
- prowadzi dokumentację administrowanych budynków, w tym książki obiektu budowlanego,
- rejestruje informacje zgłaszane przez osoby zatrudnione w obsłudze obiektu oraz przez mieszkańców budynku i przekazuje zgłoszenia bezpośredniemu przełożonemu.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do pracy w zawodzie administrator nieruchomości preferowane jest wykształcenie minimum średnie np. w zawodach ekonomicznych i technicznych. Pracodawcy chętnie zatrudniają osoby z wykształceniem wyższym I lub II stopnia uzyskanym na kierunkach związanych z zarządzaniem i administracją nieruchomościami. Kompetencje te mogą potwierdzać właściwe stowarzyszenia i organizacje branżowe - certyfikaty ukończonych kursów zawodowych organizowanych przez np.: Krajową Izbę Gospodarki Nieruchomościami, Polską Federację Rynku Nieruchomości, Polską Federację Zarządców Nieruchomości. Dodatkowe warunki, które powinien spełniać kandydat to: umiejętność obsługi komputera (bardzo dobra znajomość MS Worda i Excela), mile widziane jest prawo jazdy, czasami znajomość języka obcego.
Wymagania psychofizyczne:
W zawodzie administrator nieruchomości wymagana jest ogólna sprawność fizyczna, sprawność układu kostno-stawowego, dobry wzrok i słuch. Powinien także charakteryzować się wytrwałością i cierpliwością oraz umiejętnością pracy z ludźmi, wysoką kulturą osobistą. Powinien także być odporny na stres i cechować się komunikatywnością i otwartością w relacjach z ludźmi.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniem do wykonywania pracy w zawodzie administrator nieruchomości są choroby psychiczne, ponadto wady narządów ruchu, słaba sprawność fizyczna.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Administrator nieruchomości może znaleźć pracę w zawodzie w jednostkach administracji publicznej różnych szczebli, w tym m.in. w:
- jednostkach samorządu terytorialnego,
- jednostkach Skarbu Państwa.
Zatrudnienie w zawodzie oferują m.in.: wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, firmy prywatne zarządzające nieruchomościami, Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) itd. Może także świadczyć usługi w ramach prowadzonej własnej działalności gospodarczej. Administrator nieruchomości wykonuje swoją pracę w pomieszczeniach biurowych, a także na wolnym powietrzu na terenie administrowanych nieruchomości.
Szkoły:
Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4, 20-209 Lublin
tel. 81 749 17 77
e-mail: sekretariat@wsei.lublin.pl
Polska Federacja Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych w Warszawie
ul. Nowogrodzka, 00-695 Warszawa
tel. 22 522 84 05
e-mail: pfszn@pfszn.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wojska Polskiego 2, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl