Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.2.1 (2/2015)
Formy wsparcia
Czy w ramach projektu kwalifikowalny jest zakup wózka inwalidzkiego lub wykonanie podjazdu dla osoby niepełnosprawnej w prywatnym domu?
W związku z powyższym zakup wózka inwalidzkiego, innego sprzętu rehabilitacyjnego lub budowa podjazdu dla osoby niepełnosprawnej objętej wsparciem w ramach projektu może być wydatkiem kwalifikowanym, jeżeli wsparcie takie wpisuje się w powyższe założenia.
W przypadku zakupu wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego, który oznaczamy w budżecie jako środek trwały, faktura powinna zostać wystawiona na beneficjenta. Istnieje możliwość, aby po zakończonej realizacji projektu zakupiony sprzęt np. wózek inwalidzki, przekazać nieodpłatnie danemu uczestnikowi, który użytkował go w trakcie realizacji projektu.
Natomiast w przypadku wydatków związanych z likwidowaniem barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, które oznaczamy w budżecie jako cross-financing, faktura powinna być wystawiona na uczestnika - daną osobę fizyczną, a wnioskodawca jedynie sfinansuje koszty takiego wydatku.
Na czym polega spełnienie warunku „wsparcie usług asystenckich musi prowadzić każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług asystenckich”? Co jest „miejscem świadczenia usług asystenckich”? Czy chodzi tutaj o lokal/dom, w którym mieszka osoba objęta wsparciem?
Czym różni się usługa asystenta osoby niepełnosprawnej od asystenta osobistego?
Zadania zawodowe asystenta osoby niepełnosprawnej to:
- współtworzenie programów rehabilitacji i pomocy osobie niepełnosprawnej,
- doradzanie w zakresie usług medycznych, rehabilitacyjnych, przekwalifikowania zawodowego, kontaktów społecznych, usług kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem,
- diagnozowanie warunków życia i dążenie do usuwania wszelkiego typu barier (psychologicznych, społecznych, architektonicznych, komunikacyjnych itp.),
- pobudzanie aktywności osoby niepełnosprawnej, jej rodziny oraz najbliższego otoczenia celem udzielania jak najefektywniejszej pomocy,
- planowanie, kontrolowanie, ocenianie indywidualnego programu, planu pomocy osoby niepełnosprawnej,
- włączanie osoby niepełnosprawnej w programy instytucji i placówek świadczących usługi rehabilitacyjne,
- współpraca z mediami ułatwiająca poszukiwanie sponsorów i sojuszników w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych.
Natomiast osobisty asystent osoby niepełnosprawnej to wykonawca woli i poleceń osoby niepełnosprawnej w realizacji jej podstawowych, codziennych czynności. Jego rolą jest pomoc niepełnosprawnym w wykonaniu podjętych już przez nich działań oraz inspirowanie i zachęcanie do aktywności, doradzanie, wsparcie psychicznie i emocjonalne. Asystent osobisty ma być towarzyszem i przyjacielem w nawiązywaniu nowych relacji społecznych. Zakłada się, iż osobisty asystent osoby jest potrzebny nie tylko aktywnym niepełnosprawnym. Osoba niepełnosprawna, która otrzymała asystenta, nie zawsze może podjąć pracę. Jest to proces gdzie osoba niepełnosprawna może potrzebować asystenta tylko podczas zakupów, wyjścia do kina czy na spacer. Dla osoby niewidomej asystent będzie przewodnikiem i lektorem, dla niesłyszącej przede wszystkim tłumaczem. To osoba niepełnosprawna decyduje, kiedy i do jakich czynności potrzebuje asystenta.
Przedstawiony zakres zadań asystenta osoby niepełnosprawnej i osobistego asystenta wskazuje podstawowe różnice pomiędzy zakresem usług dwóch ww. asystentów. Usługi asystenta osoby niepełnosprawnej mają charakter sformalizowany i zostały z góry określone, dotyczą szeroko pojętego włączenia społeczno-zawodowego. Natomiast w przypadku usług asystenta osobistego ich zakres reguluje umowa zawarta pomiędzy ww. asystentem a osobą niepełnosprawną i koncentrują się na pomocy przy codziennych podstawowych czynnościach.
Czy w ramach projektu możliwe jest zorganizowanie szkolenia dla osób, które zostaną zatrudnione na stanowisku asystenta osobistego w projekcie?
Czy możliwa jest odpłatność za usługę asystencką ponoszona przez korzystającego z tego rodzaju wsparcia (symboliczny poziom - 1 zł za godzinę)?
Czy zajęcia w ramach kompetencji kluczowych może prowadzić wychowawca /opiekun świetlicy. Czy powinna je prowadzić osoba z wymaganym wykształceniem np. informatycznym?
Czy jest wymagana minimalna liczba godzin działań zaplanowanych w ramach projektu ( kompetencji informatycznych, świadomości i ekspresji kulturalnej itp.)?
Czy utworzona świetlica może być czynna tylko kilka razy w miesiącu i służyć wszystkim mieszkańców gminy jako miejsce integracji społecznej oraz zapobiegania patologiom?
Jakie są wymagania w stosunku do opiekuna dzieci / animatora?
Czy istnieje możliwość przeszkolenia asystentów przed rozpoczęciem świadczenia przez nich usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami?
Czy jako alternatywna forma opieki może zostać utworzona świetlica, ale nie świetlica środowiskowa?
Standardy realizacji wsparcia w ww. zakresie zostały opisane w Załączniku nr 7 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych do Regulaminu konkursu.
Czy tworzone miejsca świadczenia usług opiekuńczych muszą być miejscami stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego, stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego, czy też usługi opiekuńcze mogą być świadczone tylko w miejscu zamieszkania osoby objętej tymi usługami?
Tak, tworzone miejsca świadczenia usług opiekuńczych, mogą być miejscami:
- stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego;
- stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego.
Ponadto usługi asystenckie i opiekuńcze mogą być świadczone w miejscu zamieszkania. Realizacja tego typu działania winna wspierać proces deinstytucjonalizacji, który polega na przejściu od opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności.
Realizacja usług opiekuńczych musi być zgodna z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 - podrozdział 6.2.
Czy w ramach projektu kwalifikowane będą koszta pomocy rzeczowej jeśli jest ona uzasadniona? Chodzi o zakup materiałów szkolnych dla dzieci korzystających z dziennego wsparcia w placówce.
Jednakże w przypadku kiedy w polskim systemie prawnym znów będzie podstawa prawna do organizacji przedmiotowej formy wsparcia wydatki z wiązane z pomocą rzeczową będą mogły zostać uznane za kwalifikowane.
Czy w ramach projektu możliwe jest utworzenie filii placówki dziennego wsparcia zlokalizowanej w innej miejscowości (pozostającej na obszarze woj. łódzkiego)? Utworzenie filii jest uzasadnione dążeniem do poprawy dostępności do świadczonego w ramach placówki wsparcia.
Czy w ramach konkursu możliwe jest zorganizowanie korepetycji/kursu językowego, treningu kreatywności i myślenia twórczego, asertywności i umiejętności rozwiązywania problemów oraz działań włączających typu wyjście do kina, teatru, basen itd. dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej (jako osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym)?
Tak, w ramach typu wsparcia: „rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służących integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom" możliwe jest zorganizowanie dla uczestników placówek wsparcia dziennego korepetycji/ kursu językowego, treningów kreatywności i myślenia twórczego, asertywności i umiejętności rozwiązywania problemów, a także działań włączających typu wyjście do kina, teatru, na basen. Wszystkie podejmowane w ramach projektu działania muszą przyczyniać się do osiągnięcia celu szczegółowego PI 9iv „poprawa dostępu do usług społecznych ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne realizowanych w regionie" i zostać odpowiednio opisane i uzasadnione.
Obligatoryjne jest realizowanie zajęć rozwijających co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006, str. 10):
- porozumiewanie się w języku ojczystym;
- porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- kompetencje społeczne i obywatelskie;
- inicjatywność i przedsiębiorczość;
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Co należy rozmumieć pod pojęciem alternatywnych form opieki?
- opiekuńczej (w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych) – ich celem jest zapewnienie dziecku opieki i wychowania, pomoc w nauce oraz organizacja czasu wolnego, zabawy, zajęć sportowych a także rozwój zainteresowań;
- specjalistycznej – ich celem jest organizacja zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych, a także realizacja indywidualnych programów korekcyjnych, programów psychokorekcyjnych lub psychoprofilaktycznych w szczególności terapii pedagogicznej, psychologicznej i socjoterapii;
- pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę - ich celem są działania animacyjne i socjoterapeutyczne.